تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024
3

هشترود، سرزمين اسطوره‌اي در ميان ۸ رود

  • کد خبر : 49583
  • 04 فوریه 2019 - 15:02
هشترود، سرزمين اسطوره‌اي در ميان ۸ رود

هشترود، سرزمين اسطوره‌اي در ميان ۸ رود استان آذربايجان‌شرقي به‌دليل جاذبه‌هاي تاريخي و گردشگري فراوان خود، يکي از مقاصد گردشگران داخلي و خارجي است. آنها که با شاهنامه و ماجراي پادشاهي«ضحاک» آشنايي دارند، شايد برايشان جالب باشد که بدانند، اين پادشاه اهريمني و افسانه‌اي ايران که حکومتش هزار سال ادامه داشت، قلعه حکمراني‌اش در ۱۱۴ […]

هشترود، سرزمين اسطوره‌اي در ميان ۸ رود

استان آذربايجان‌شرقي به‌دليل جاذبه‌هاي تاريخي و گردشگري فراوان خود، يکي از مقاصد گردشگران داخلي و خارجي است. آنها که با شاهنامه و ماجراي پادشاهي«ضحاک» آشنايي دارند، شايد برايشان جالب باشد که بدانند، اين پادشاه اهريمني و افسانه‌اي ايران که حکومتش هزار سال ادامه داشت، قلعه حکمراني‌اش در ۱۱۴ کيلومتري جنوب‌شرقي تبريز و در شهر هشترود واقع شده‌است.

قلعه ضحاک يا «آژدهاک» يا «داش قلعه» در ۲۰ کيلومتري جنوب‌شرقي شهرستان هشترود واقع‌شده و نام محلي آن «نارين‌قالا» است.

نام شهر هشترود در طول ساليان اخير چندين‌بار تغيير کرده‌است. به‌عنوان مثال حوالي سال ۱۳۴۰ اين شهرستان «رضاشهر» نام داشت و در سال ۱۳۵۰ به «آذران» تغيير نام‌داد. مورخين معتقدند که به‌دليل نزديکي شهر هشترود به آتشکده تخت‌سليمان، نام آن را آذران گذاشته‌اند. سال‌ها بعد، نام اين منطقه تاريخي به‌دليل جريان‌داشتن ۸ رودخانه «قرانقو»، «آيدوغموش»، «آجي‌چاي»، «قلعه‌چاي»، «قوري‌چاي»، «ليلان‌چاي»، «اجيرلو» و «قره‌قيه» در آن به «هشترود» تغييريافت.

اگرچه کوهستان سهند، درياچه سدسهند، تالاب «يانيق»، تالاب «بزوجيق»، باغات و همچنين غار «آق بلاغ چايي» از ديگر جاذبه‌هاي طبيعي و اکوتوريستي هشترود محسوب مي‌شوند، اما بقعه «بايزيد بسطامي» عارف قرن سوم‌هجري و از بزرگان اهل تصوف، مسجدجامع، چشمه اسرارآميز «پيرسقا» و کاخ تيمور (جن‌قيه) نيز در اين شهر واقع‌شده و جاذبه‌هاي گردشگري اين منطقه را دو چندان کرده‌است. اگر قصد سفر به اين شهر تاريخي و افسانه‌اي را داريد، علاوه‌بر استفاده از راه‌آهن سراسري تهران-تبريز (ايستگاه خراسانک) مي‌توانيد از اتوبان زنجان-تبريز، خروجي هشترود يا جاده‌قديم ميانه-تبريز، سه‌راهي قره‌چمن به سمت هشترود يا جاده ميانه-هشترود به طول ۶۵ کيلومتر استفاده‌کنيد.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری را درتوریسم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=49583

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.