تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
2

نوروز، نماد ارتباط فارسی زبانان

  • کد خبر : 118549
  • 18 مارس 2024 - 10:09
نوروز، نماد ارتباط فارسی زبانان

بوی باران، بوی سبزه، بوی خاک شاخه های شسته، باران خورده، پاک آسمان آبی و ابری سپید برگ های سبز بید عطر نرگس، رقص باد نغمه شوق پرستوهای شاد خلوت گرم کبوترهای مست نرم نرمک، می رسد اینک بهار خوش به حال روزگار ( فریدون مشیری ) … بهار که می آید ولوله ای در […]

بوی باران، بوی سبزه، بوی خاک

شاخه های شسته، باران خورده، پاک

آسمان آبی و ابری سپید

برگ های سبز بید

عطر نرگس، رقص باد

نغمه شوق پرستوهای شاد

خلوت گرم کبوترهای مست

نرم نرمک، می رسد اینک بهار

خوش به حال روزگار

( فریدون مشیری )

… بهار که می آید ولوله ای در جان و تن زمین می افتد .

بهار که می آید ویروس مهر و دوست داشتن و نادیده گرفتن کدورت ها، مثل بمب خوشه ای، در وجود انسان ها ریشه می دواند و کاری می کند تا چشم هایشان را بشویند و جور دیگری ببینند .

بهار که می آید همه می پذیرند رویش جوانه ها، ناگزیر است. فقط باید نشست و این رویش ناگزیر را، بر تن ترد و نازک جوانه ها دید .

بهار که می آید مشخص می شود که خبری در راه است و چه چیزی ، بهتر از این .

عید نوروز، آغاز رستاخیز طبیعت، جشن باستانی و کهن ایرانیان و فارسی زبانان است که نمادی از ارتباط و پیوند بین اقوام و مردمان ایران، با کشورهایی مانند : افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، هندوستان، پاکستان، قرقیزستان، عراق، جمهوری آذربایجان، ازبکستان و … به شمار می رود که نوروز را جشن می گیرند ؛ نوروزی که با اعتدال بهاری همزمان است و ساعات روز و شب، با هم برابر می شوند .

ایرانیان باستان، دلیل جشن گرفتن نوروز را، بیداری روح زمین از خواب زمستان و مژده ورود به فصل حیات و آبادانی زمین می دانستند و عقیده داشتند فروهرها( پشتیبان و محافظ  انسان ) سالی یک بار در ایام نوروز ، برای دیدن عزیزان شان به زمین می آیند به شرطی که خانه آنان تمیز باشد و آماده پذیرایی از میهمانان .

یادی از نوروزهای گذشته

یادش بخیر، آن گذشته های دور و کوچه های تودرتو و ساکنان خانه های کوچک و بزرگی که در اسفندماه _ همان وقتی که زمین نفس می کشد _ دست به کار می شدند ؛ از پایین تا بالای خانه را می روفتند و تمیز می کردند. سبزه، سبز می کردند و در کنار سفره هفت سین، منتظر می ماندند تا به تعبیری، گاوی که کره زمین را بر روی شاخش نگه داشته و خسته شده است زمین را، بر شاخ دیگرش بگذارد و سال نو، تحویل شود. توپی شلیک شود و همه، از شادی به هوا بپرند و بخندند و یکدیگر را در آغوش بگیرند و تبریک بگویند .

آن وقت بود که بچه ها، چشم به بزرگ خانه می دوختند تا با آرزوی سلامتی و عاقبت بخیری، اسکناس نو و تانخورده ای را از لای کتاب قرآن بیرون آورده و به آنان بدهد. در این موقع، دیگر کسی جلودار بچه ها نبود؛ با لباس های نو و اسکناس های نو، جیب هایشان را از شادی پر می کردند و به کوچه پر می کشیدند تا شوق و شادی شان را با دوستانشان شریک شوند .

جان دوباره رابطه ها

” عید دیدنی “، رسمی است که در گذشته ها، همه با عشق و اشتیاق فراوان انجام می دادند و کودکان، به شوق دیدن هم سن و سالان فامیل و عیدی گرفتن از بزرگ ترها، مشتاق همراهی با خانواده بودند. ولی در دهه های اخیر و با رشد سریع امکانات ارتباطی و دسترسی همگانی به این قابلیت های جدید، بیشتر مردم از طریق تماس تلفنی و تصویری و نوشتاری، از حال دوست و آشنا و فامیل باخبر می شوند. می توان گفت در این سال ها، عید دیدنی ها بیشتر به مراسمی تشریفاتی، یکنواخت و کسل کننده تبدیل شده است و کودکان و نوجوانان و جوانان، کمتر شوق و ذوقی برای همراهی با بزرگان و دیدار از اقوام و دوستان نشان می دهند ؛ این هم ، آسیبی است که می توان نتیجه گسترش فضای مجازی و کم اهمیت شدن دنیای حقیقی برای مردم دانست .

همگرایی بین ملت ها

با وجود تمامی فراز و نشیب هایی که برای عید نوروز و تاثیر آن بر ارتباطات میان افراد خانواده و دوستان و همکاران و … می توان برشمرد ولی هنوز هم این اعتقاد وجود دارد که آیین نوروز، از ظرفیت و پتانسیل بالایی برای ملت های فارسی زبان برخوردار است و می تواند مبنای مناسبی برای گسترش ارتباطات،  بین ملت هایی باشد که با وجود نگرش های متفاوت ، نوروز را پاس می دارند .

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=118549

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.