تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
3
معرفی جاذبه‌های گردشگری فریدونشهر؛

سفر به پایتخت گرجی‌زبانان ایران

  • کد خبر : 116623
  • 13 ژانویه 2024 - 15:12
سفر به پایتخت گرجی‌زبانان ایران

به گزارش صنعت و توریسم، فریدونشهر یکی از شهرهای استان اصفهان است که در هر گوشه‌اش آثار تاریخی و طبیعی خودنمایی می‌کند. زیبایی‌های فریدونشهر، اما محدود به این جاذبه‌های ملموس نیست بلکه آداب، سنن، فرهنگ، زبان و مردمان این خطه نیز روایت خاص خود را دارند. این شهر با وسعت ۲۲۳۵ کیلومترمربعی در قلب دامنه‌های رشته کوه […]

به گزارش صنعت و توریسم، فریدونشهر یکی از شهرهای استان اصفهان است که در هر گوشه‌اش آثار تاریخی و طبیعی خودنمایی می‌کند. زیبایی‌های فریدونشهر، اما محدود به این جاذبه‌های ملموس نیست بلکه آداب، سنن، فرهنگ، زبان و مردمان این خطه نیز روایت خاص خود را دارند. این شهر با وسعت ۲۲۳۵ کیلومترمربعی در قلب دامنه‌های رشته کوه زاگرس قرار گرفته است و حدود ۱۸۷ کیلومتری با شهر اصفهان فاصله دارد.

گفته می‌شود بنیانگذاران فریدونشهر گرجی‌هایی هستند که زمان شاه‌عباس اول از گرجستان به ایران کوچانده شده‌اند.

نشانه‌های زبان و فرهنگ گرجی را همچنان نیز می‌توان در فریدونشهر مشاهده کرد. هنوز هم بخشی از ساکنان این شهر با زبان گرجی صحبت می‌کنند و برگزاری مراسم متفاوت برای عروسی و وجود رسومی نظیر  «بولاق اوتی» در شب عید نوروز گواه ریشه‌دار بودن فرهنگ مردم فریدونشهر است.

قرابت فرهنگی و زبانی اهالی فریدونشهر با گرجستان باعث شده که دولتمردان گرجی نیز در مقاطع مختلف از این شهر تماشایی استان اصفهان بازدید کنند. در سال ۱۳۸۳ رییس‌جمهوری گرجستان از فریدونشهر بازدید داشت و ۱۰ سال بعد نیز رییس مجلس گرجستان به فریدونشهر سفر کرد تا از نزدیک شاهد زنده بودن فرهنگ گرجی در ایران باشند.

سفر به فریدونشهر در هر فصلی جاذبه‌های خاص خود را دارد و در فصول سرد امکان اسکی نیز در اطراف شهر وجود دارد و همین امر فریدونشهر را به مقصدی ماجراجویانه و البته متفاوت برای ایرانیان تبدیل کرده است.

*آیین‌های متفاوت مردم فریدونشهر

به سبب تاثیر فرهنگ گرجی و گذشته تاریخی فریدونشهر آیین‌ها و رسوم متفاوتی در این شهر برقرار است که همین امر بازدید از این شهر را برای علاقه‌مندان به میراث ناملموس فرهنگی جذاب می‌کند. اگر اندکی خوش‌شانس باشید و بتوانید از نزدیک مراسم سنتی عروسی در این شهر را ببینید مطمئنا جذب رسوم جالب توجه این مراسم خواهید شد.

به طور سنتی اهالی فریدونشهر عروسی‌های خود را در فصول پاییز و زمستان برگزار می‌کنند.

برقرار بودن آتش و نشستن در کنار منقل‌ها، جلوه‌ای خاص به مراسم سنتی عروسی در فریدونشهر می‌دهد. در این میان ‌ساز و دهل نیز با رقص و پایکوبی درهم می‌آمیزد.

در شکل سنتی، عروسی‌ها در فریدونشهر معمولا سه تا هفت شب برقرارند. معمولا برای عروسی سنتی از روز قبل دیگ‌ها را از خانه‌های اطراف جمع می‌کنند و آن را در عصر عروسی روی هیزم می‌گذارند.

در گذشته پس از خوردن شام عروسی که به طور معمول آبگوشت بوده است، عروس را با پای پیاده به خانه بخت می‌بردند. استفاده نمادین از شمشیر و مواردی از این دست نیز از دیگر حواشی دیدنی عروسی‌های سنتی در فریدونشهر است.

افزون بر مراسم عروسی، مراسم شب عید نوروز در فریدونشهر نیز جاذبه‌های خاص خودش را دارد.   در گذشته در شب عید پسران نوجوان به پشت‌بام‌های همسایه‌ها رفته و با آویزان کردن سبد، ظروف حلبی و سطل به حیاط خانه‌ها و ایجاد سر‌وصدا و اعلام خبر فرا رسیدن شب عید از صاحبخانه عیدی می‌گرفتند که به این رسم «بولاق اوتی» گفته می‌شود. همچنین خانوده‌های گرجی فریدونشهر در شب عید در خانه بزرگان فامیل جمع شده و بساط قیمه و پلو را مهیا می‌کنند.

از جمله دیگر رسوم مردم گرجی فریدونشهر، بردن هدیه و غذا برای دخترانی است که ازدواج کرده و از خانه پدری رفته‌اند. بردن غذاهای گرم مانند حلوا، تخم‌مرغ، برنج و انواع خورشت همراه با نان‌های محلی طی این مراسم انجام می‌شود. زنان شهرستان فریدونشهر نیز یک شب مانده به عید حلوای محلی می‌پزند و در میان فامیل و همسایه‌ها پخش می‌کنند که به این رسم نیز شب علفه می‌گویند.

*جاذبه‌های ملموس فریدونشهر

آثار طبیعی و تاریخی بسیاری در فریدونشهر و اطراف آن وجود دارد که یکی از آنها غار کلبیس‌کب است. این غار در یک کیلومتری شهرستان فریدونشهر قرار گرفته است. نام این غار از واژه کالبیس کوبی که در زبان گرجی به معنی غارزن‌هاست، گرفته شده.

این‌طور روایت شده که  زنان و دختران به هنگام حمله افغانستانی و در زمان سقوط سلسله صفویان از این غار به‌عنوان پناهگاه استفاده کرده‌اند.

در سفر به فریدونشهر حتما سری هم به کلیسای مریم مقدس این شهر بزنید. این کلیسا با قدمتی ۴۵۰ ساله یکی از اماکن تاریخی و تماشایی فریدونشهر محسوب می‌شود که در روستای خویگان واقع شده است. پیشینه این کلیسا به عهد قاجار می‌رسد و گفته می‌شود ارامنه تبعید شده در زمان شاه عباس آن را ساخته‌اند.

مساحت کلیسای مریم مقدس حدود ۹۰۰ متر است و یک حیاط بزرگ به همراه یک باغچه در وسط آن ظاهری زیبا به این بنای تاریخی داده است. داخل کلیسا نیمکت‌ها و سقف چوبی به همراه ۱۲ ستون چوبی قرار گرفته‌اند و جهت کلیسا به سمت قبله‌گاه بیت‌المقدس است.

اگر اهل ماجراجویی و ورزش‌های زمستانی هستید حتما سری هم به پیست اسکی فریدونشهر بزنید.

گفته می‌شود این پیست مرتفع‌ترین پیست‌ اسکی استان اصفهان است و تجهیزات لازم برای اسکی در آن وجود دارد.  پیست اسکی فریدونشهر در ارتفاعات کوه تسیخه روستای چُغُیورت قرار دارد. ارتفاع پیست بیش از ۲۶۰۰ متر بوده و شیبی مناسب برای اسکی دارد.  وجود زیرساخت‌هایی نظیر تله‌سیژ، بالابرهای بشقابی، تله‌اسکی، سورتمه‌سواری، زیپ‌لاین، مدرسه اسکی، پارکینگ و رستوران باعث شده که علاوه بر دوستداران اسکی گردشگران عادی نیز بتوانند رفتن به پیست اسکی فریدونشهر را در برنامه‌های خود بگنجانند و از سفر و ماجراجویی در این مجموعه لذت ببرند.

اگر اهل روستاگردی هستید بد نیست که از روستای بنه کمر در ۲۳ کیلومتری مرکز شهرستان فریدونشهر و در منطقه پیشکوه نیز دیدن کنید.

زمستان‌های پربرف و بهار و تابستان معتدل روستای بنه کمر بازدید از این روستا را دلچسب می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که  بارش برف در زمستان‌ها ممکن است موجب مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستا شود.

آبشار دربند و دره تنگوله نیز از جمله جاذبه‌های طبیعی روستای بنه کمر هستند، همچنین در بازدید از این روستا به هیچ‌وجه فرصت آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی را از دست ندهید.

فراموش نکنید که دشت لاله‌های واژگون فریدونشهر نیز بسیار تماشایی است. این دشت سی‌هزار هکتاری در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ثبت شده است. آبشار پونه‌زار نیز از دیگر جاذبه‌های اطراف فریدونشهر بوده که در ۲۵ کیلومتری این شهر قرار گرفته است. این آبشار بزرگ یکی از ۶ آبشار مرتفع ایران محسوب می‌شود. آبشار پونه‌زار در میان صخره‌ها جای گرفته و مناظر تماشایی و بکری دارد. پوشش گیاهی اطراف آبشار و درختچه‌های زرشک وحشی اطراف آن نیز در نوع خود تماشایی هستند.

در نهایت در سفر به فریدونشهر افزون بر تماشای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد این شهر حتما خرید صنایع‌دستی فریدونشهر را در نظر داشته باشید. میناکاری چرم‌دوزی، خراطی، خاتم‌کاری، چوقابافی و سفالگری از جمله صنایع‌دستی رایج در این شهر هستند که نباید فرصت خرید حداقل یکی از آنها و داشتن یادگاری ویژه از فریدونشهر را از دست بدهید.

 مطالب دیگر در حوزه گردشگری را در صنعت و توریسم دنبال کنید

 

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=116623

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.