تاریخ : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 6 ذو القعدة 1445 Monday, 13 May , 2024
23
نمایش فناوری های بومی ایرانیان در موزه ملی علوم و فناوری

موزه ملی علوم و فناوری ایران، دیدی متفاوت به موزه و علم با چاشنی تعامل و تجربه

  • کد خبر : 91593
  • 14 مارس 2022 - 14:15
موزه ملی علوم و فناوری ایران، دیدی متفاوت به موزه و علم با چاشنی تعامل و تجربه
نمایش فناوری های بومی ایرانیان در موزه ملی علوم و فناوری موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، موزه‌ای متفاوت از موزه‌های دیگر به لحاظ بازدید است. این موزه با نگرشی آگاهانه به سمت تغییر نگرش در شیوه‌های یادگیری و آموزش رفته و همواره در تلاش بوده است تا علم و فناوری و مسایل و مشکلات رایج جامعه را با زبان ساده و تعاملی برای عموم مردم ارائه نماید و به نوعی آموزش و یادگیری به عنوان مهم‌ترین هدف  این مرکز برای ارائه به عموم مردم جامعه تبدیل شده است.

در کشورهای پیشرفته دنیا، موزه‌ها و مراکز علم تأثیر بسزایی در آموزش عموم مردم دارند و یکی از شاخص‌های توسعه در این کشورها تعداد مراکز و موزه‌های علم است.

موزه ملی علوم و فناوری ایران در یک نگاه

موزه ملی علوم و فناوری یکی از مکان‌هایی هست که برای بازدید کودکان، نوجوانان و خانواده توصیه می‌شود. این موزه تنها موزه‌ای است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و  فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرده است. ترویج علم و تسهیل ارتباط شهروندان با علم، پاسداشت دستاوردهای دانشمندان ایرانی – اسلامی و بازنمایی فناوری‌های بومی ایرانیان مهم‌ترین اهداف موزه است.

اولین نمایشگاه موزه با عنوان دستاوردهای دانشمندان ایران و اسلام در آبان ماه ۱۳۸۹ در ساختمان کتابخانه ملی افتتاح شد و مجموعۀ فعلی موزه از مهر ماه ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده است.

گالری‌های موزه:

در حال حاضر شش گالری فعال موزه عبارتند از:

 

گالری کهن ‌بوم‌ و ‌بر:

در این گالری برخی از فناوری‌های معماری (بادگیر، یخچال، آسیاب آبی، عصارخانه به صورت ماکت یا مدل‌های تعاملی) در ایران به نمایش درآمده است.

 

گالری ابزارهای نجوم قدیم:

در این گالری اطلاعات مربوط به رصد کردن آسمان در رصدخانه‌های مشهور دورۀ اسلامی از جمله رصدخانه‌های مراغه و سمرقند، آشنایی با نظریۀ زمین مرکزی، صور فلکی دوازده‌گانه و داستان آن‌ها و نمایش آثاری مانند اُسطرلاب، کرۀ سماوی، ذاتُ‌ الحلق و… ارائه می‌شود.

 

گالری ابزارهای جراحی قدیم:

در این گالری با نمایش بیش از ۴۰ ابزار جراحی قدیم به‌همراه اطلاعات مربوطه، بخشی از اوج پیشرفت جراحی در تمدن ایران و اسلام از قرن ۴ تا ۱۰ هجری قمری بازنمایی شده است.

 

گالری مورس تا موبایل:

در این گالری سیر تحول وسایل ارتباطی و توسعه دانش و فناوری ارتباطات در جهان و ایران و نقش آن در زندگی بشر نمایش داده شده‌ است. مجموعه مورس، تلفن‌های قدیمی و گرامافون، رادیوهای لامپی، تله تایپ‌ها، رایانه شخصی، گوشی‌های همراه و… از آثار این گالری هستند.

 

گالری دنیای حرکت:

در این گالری آزمایش‌هایی برای معرفی مفاهیم و جنبه‌های مختلف مرتبط با حرکت فراهم شده است. آثار به گونه‌‌ای طراحی شده‌اند تا بازدیدکننده به‌صورت تعاملی با آن‌ها ارتباط برقرار کند. انواع آونگ‌ها، چاله گرانش، براکیستوکرون‌ها، دوک و ریل شیب‌دار و… از جمله آثار جذاب این گالری هستند.

 

گالری نورشناسی:

در این گالری، ماهیت و خصوصیات نور، نمایش خط زمان تحول شناخت بشر از ماهیت نور، از ابن‌هیثم تا انیشتین معرفی می‌شود. همچنین آزمایش‌های جذابی در مورد ترکیب رنگ‌ها و نورهای رنگی، طرز کار عینک‌های پولار، قطعات اپتیکی، جذب نور، هولوگرافی، تصاویر آنامورفیک و… برای بازدیدکنندگان طراحی شده است.

فعالیت‌های ترویجی و رویدادها

موزه ملی علوم و فناوری یکی از معدود موزه‌های ایران است که روند برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای مرتبط با علم را در شهرهای مختلف افزایش داد و در این زمینه یکی از پیشگامان است. این موزه معمولاً در زمینه‌های مختلف، انواع رویدادهای مختلف مناسبتی برپا می‌کند که عبارتند از:

  • نمایشگاه‌های سیار در تهران و مراکز استان‌ها
  • جشنواره «علم برای همه»
  • جشنواره‌های تابستانی(تو مغزت چخبره؟، جدولیف، بیازسنگ بپرسیم و …)
  • جُنگ‌های علمی
  • سخنگاه اندیشه‌های راهبر «سار» (ارائه سخنرانی كارآفرين‌ها و فعالان حوزۀ علم و فناوري با هدف گسترش ایده‌های نوآورانه و تجربه‌های زیستۀ موفق)
  • نشست‌های تخصصی علمی
  • ارتباطات بین‌المللی و امضای تفاهم‌‌نامه‌ همکاری با موزه‌های علم دنیا
  • نشست‌های ترویج علم
  • انتشار کتاب‌ در حوزۀ ترویج علم، مفاهیم مرتبط با موزه‌ها و مراکز علم، ارتباطات علم و جامعه، میراث علمی ایرانیان، سیر تحول علم و فناوری در ایران و جهان و آموزش علم و فناوری به کودکان و نوجوانان

فعالیت‌های مجازی موزه

با توجه به شیوع کرونا و به منظور حفظ ارتباط و مشارکت مخاطبان، موزه از امکانات فضای مجازی برای تولید محتوا استفاده می‌کند. فعالیت‌های موزه در این بخش عبارتند از:

  • دادارچه (قصه‌های محیط‌زیستی برای کودکان به زبان‌ها و گویش‌های مختلف)
  • بوم‌رنگ (فیلم‌هایی از فعالیت کنشگران محیط‌زیست)
  • ساده‌رنگ (ساخت کاردستی برای آموزش مفاهیم علمی)
  • هم‌نشینی با علم (شامل تجربه‌ها و آزمایش‌هایی مرتبط با زندگی روزمره و مفاهیم علمی مرتبط با آن‌ها)
  • راشگو (پادکست‌هایی با نگاه جامعه‌شناسانه برای نقد و بررسی مفاهیم علمی طرح شده در داستان‌های علمی تخیلی)

ساختمان جدید موزه:

با تلاش و پی‌گیری وزارت عتف و مدیریت موزه در سال ۱۳۹۹ با تصویب هیئت وزیران، ساختمانی با زیربنایی در حدود ۳۰ هزار متر مربع در منطقه فرهنگی-گردشگری عباس‌آباد در اختیار موزه قرار گرفت. عملیات ساخت بنای فاخر موزه از اول آذر ۱۴۰۰ شروع شده است.

ساعات کاری و راه‌های ارتباطی:

موزه در حال حاضر و با توجه به شرایط کرونا به صورت گروهی و انفرادی با ظرفیت محدود، از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ پذیرای مخاطبان است و علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع،  هماهنگی و رزرو بازدید به وبگاه رسمی موزه www.inmost.ir مراجعه و یا با شماره تلفن‌های  ۶۶۷۲۴۶۹۴ و ۰۹۱۹۸۹۶۲۰۰۷- ۰۹۱۹۸۹۶۲۰۰۸ تماس بگیرند.

شبکه‌های مجازی موزه:

www.inmost.ir وبگاه

inmost_ir تلگرام

inmost.ir اینستاگرام

inmost_ir توییتر

inmost یوتیوب

inmost آپارات

Infoinmost@gmail.com ایمیل

روابط عمومی موزه ملی علوم و فناوری ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=91593

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.