تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024
6

جشن های اردیبهشت ماه

  • کد خبر : 51839
  • 12 می 2019 - 11:51
جشن های اردیبهشت ماه

جشن های اردیبهشت ماه ۲اردیبهشت-جشن گیاه آوری/گرد آوردن گل و گیاه دارویی از صحرا جشن گردآوری گُل ها و گیاهان صحرایی از صحرا در روز دوم اردیبهشت(بهمن روز از اردیبهشت ما) ۳اردیبهشت-جشن اردیبهشتگان،گلستان جشن اردیبهشتگان یا گلستان جشن از جمله جشن های دوازده گانه ی ایران باستان بوده است و از شمار جشن های آتش […]

جشن های اردیبهشت ماه

۲اردیبهشت-جشن گیاه آوری/گرد آوردن گل و گیاه دارویی از صحرا

جشن گردآوری گُل ها و گیاهان صحرایی از صحرا در روز دوم اردیبهشت(بهمن روز از اردیبهشت ما)

۳اردیبهشت-جشن اردیبهشتگان،گلستان جشن

اردیبهشتگان یا گلستان جشن از جمله جشن های دوازده گانه ی ایران باستان بوده است و از شمار جشن های آتش است.روز سوم از هر ماه باستانی به نام اردیبهشت می باشد و بر اساس گاه شماری امروزین ،دوم اردیبهشت خورشیدی،برابر با جشن اردیبهشتگان است. به موجب یزدان شناسی اوستا ،اردیبهشت دومین امشاسپسند است.این نام در اوستا اشه وهیشته و یا ارته وهیشته می باشد.جزء اول اشه یا ارته به معنی درستی و راستی و نظم و جزء دوم صفت عالی است به معنی بهترین؛پس روی هم به معنی بهترین راستی یا بهترین نظم و قانون می شود.

جنان که همهی امشاسپندان دارای دو وجه مینوی و زمینی هستند،این امشاسپند در جهان مینوی نماینده ی پاکی و راستی و نظم و قانون اهورایی و در زمین نگاهبانی آتش به او محّول است.

در این مورد ،منظور از آتش نظم و داد و پارسایی است چون در آیه ای  از اوستا ملاحظه می شود که اهریمن با ظهور زرتشت می گریزد با فریادی این چنین که :

«زرتشت مرا بسوزانید با اشاوهیشه و از زمین براند مرا» که چون اهریمن نماینده ی بی نظمی و آشوب و دروغ و ناپاکی است ،با آتش راستی و پاکی و داد و قانون گریزان می گردد.

کوشیار گیلی در کتاب زیج جامع آن را «گلستان جشن»خوانده است.

اردیبهشت هم چنین نگهبانان آتش است؛چرا که آتش بهترین جلوه گاه راستی و پاکی به شمار می رفته است.

۱۰اردیبهشت-جشن چهلیمن روز نوروز،چله نوروز

جشنی در روز دهم اردیبهشت (آبان روز از اردیبهشت ماه ). این جشن تا این اواخر در شیراز در کنار «حوض ماهی» آرامگاه سعدی برگزار می شده است.

۱۵اردیبهشت-جشن میانه ی بهار،جشن بهاربد،پیرشالیار،پیر شهریار،روز پیام آوری زرتشت

گاهَنبار میدیوزَرِم،مَئیذیوئی زَرِمَیَه(اوستایی).به معنای میانه ی فصل سبز/میانه ی بهار/جشن میانه ی بهار.

یکی از جشنهای گاهنباری است که در میانه ی فصل بهر(روز پانزدهم اردیبهشت ماه)برگزار می شده است.البته میانه ی بهار برابر با شانزدهم اردیبهشت ماه است،اما در گذشته و حتی امروزه عملا پانزدهمین روز ماه دوم هر فصل به عنوان میانه ی هر فصل شناخته می شود. در میانه ی فصل بهار جشن دیگری نیز با نام بهاربُد وجود داشته که ممکن است با این گاهنبار تطابق داشته باشد.جشن میانه ی فصل بهار در برخی نواحی و از جمله درکردستان زنده مانده است.این مراسم با نام کومًسای در روستای اورامانات تخت کردستان و بر مزار پیر شالیار/پیر شهریار برگزار می شود.

۱۵اردیبهشت-جشن گلاب گیری

جشنی است در نیاسر و قمصر کاشان،در میانه ی اردیبهشت ماه و به مناسبت آغاز چیدن «گلِ گلاب»و گلاب گیری.

۱۶اردیبهشت-جشن مهر گلان،می گلان

جشنی است که در برخی نواحی کردستان در روز شانزدهم اردیبهشت برگزار می شود.ممکن است این جشن بازمانده ای از جشن بهاربُد یا گاهنبار میدیوزَرِم باشد.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری را در  توریسم پرس  دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=51839

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.