تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024
6

برغان روستای خوش آب هوا

  • کد خبر : 51526
  • 01 می 2019 - 10:20
برغان روستای خوش آب هوا

برغان روستای خوش آب هوا آنهايي که دستي بر آتش خريد و دخل و خرج خانه دارند، حتما گوششان با آلوي درجه يک و فرداعلاي برغان آشناست. آنهايي که محصل بودند، حتما در دبيرستان و قصه کباب غاز محمدعلي جمالزاده، با ترکيب دو کلمه «آلوي برغان» آشنا شده‌اند. حالا اين برغان کجاست که اينقدر آلوهاي […]

برغان روستای خوش آب هوا

آنهايي که دستي بر آتش خريد و دخل و خرج خانه دارند، حتما گوششان با آلوي درجه يک و فرداعلاي برغان آشناست. آنهايي که محصل بودند، حتما در دبيرستان و قصه کباب غاز محمدعلي جمالزاده، با ترکيب دو کلمه «آلوي برغان» آشنا شده‌اند. حالا اين برغان کجاست که اينقدر آلوهاي خوشمزه و اعلايي دارد؟ اگر اهل پايتخت هستيد، بدانيد که برغان همين نزديکي‌هاست و اگر تا حالا سري به اين روستاي فوق‌العاده زيبا نزده‌ايد، واقعا بي‌انصافي کرده‌ايد.

روستاگردي اين هفته ما به روستاي تاريخي و زيباي برغان اختصاص دارد. کافي است ۱۳کيلومتر از کرج دور شويد تا به روستاي برغان برسيد. براي رسيدن به برغان دو مسير وجود دارد يا از کرج ـ رجايي‌شهر، جاده آتشگاه به سمت اين روستا برويد يا از اتوبان کرج ـ قزوين پس از کردان به سمت برغان برويد. بافت اين روستا، قديمي و داراي باغ‌هاي بسياري است که در تمام فصول سال به‌ويژه بهار و تابستان مي‌تواند پذيراي گردشگران باشد.

آثار بي‌نظير حسينيه اعظم (با تعزيه بزرگي که در ايام محرم در آن برگزار مي‌شود)، پل تاريخي برغان، چنار کهن مسجد جامع، درخت پير سپيدارک و تپه باستاني قلعه‌کش کلا در برغان جاي گرفته‌اند.

بازار برغان هم بسيار زيباست و در گذشته مرکز تجارت محصولات کشاورزي، پنبه و نظاير آن بوده است. در سفر به برغان خريد آلوي برغان را فراموش نکنيد هرچند مي‌توانيد گردو، عسل، توت و گوجه برغان و لبنيات هم خريداري کنيد و در آخر بايد اشاره کرد که اين روستا جزو روستاهاي هدف گردشگري و پايلوت در سطح کشور است.

يکي از راه‌هاي دسترسي به روستاي برغان راه اصلي و قديمي اين روستاست. ۱۳ کيلومتر پس از عوارضي کرج ـ قزوين در اتوبان دو پل هوايي به موازات يکديگر قرار دارد که به پل‌هاي کردان مشهورند. نرسيده به پل هوايي اول و در قسمت راست اتوبان جاده‌اي وجود دارد که در ابتداي آن تابلوي بزرگي شما را به سمت دو منطقه «کوهسار» و «کردان» راهنمايي مي‌کند. با انتخاب اين جاده به بالاي پل هوايي اول خواهيد رفت که پس از سرازير شدن از پل به يک دو راهي خواهيد رسيد. براي ادامه مسير جاده سمت راست را که ابتداي آن تابلويي نصب شده و جهت مناطق کوهسار، کردان وليان و برغان را نشان مي‌دهد، انتخاب کنيد. اين مسير که از فراز پل هوايي دوم مي‌گذرد شما را پس از عبور از جاده‌اي پر پيچ و خم و طي مسافتي حدود ۱۷ کيلومتر در ‌‌نهايت به روستاي برغان خواهد رساند.

اما راه دوم که حدود ۶ سال از احداث آن مي‌گذرد، مسير باغستان ـ برغان است. براي رسيدن به برغان از اين راه بايد مسير باغستان کرج به روستاي آتشگاه را طي کنيد تا به يک دو راهي برسيد که مسير برغان را به شما نشان مي‌دهد. از ابتداي اين راه تا برغان ۱۰ کيلومتر است. جاده باغستان ـ برغان جاده‌اي پر پيچ و خم، خلوت و زيباست که قطعا از رانندگي در آن لذت خواهيد برد.

به‌نظر مي‌رسد حجم وسيعي از درختان روستاي برغان را درخت گوجه‌سبز تشکيل داده است و بي‌جهت نيست که نام برغان با گوجه برغاني پيوند خورده است. اين نوع گوجه سبز نزد باغداران و کشاورزان زبانزد خاص و عام است. حتما تاکنون گوجه برغاني را در ميوه‌فروشي‌ها ديده‌ايد! گوجه سبز برغان يکي از ممتاز‌ترين انواع اين ميوه‌هاست که طعم و مزه آن را با حضور در اين روستا احساس خواهيد کرد. برغان به عنوان يکي از روستاهاي قديمي شهرستان ساوجبلاغ داراي ابنيه و مکان‌هاي قديمي است که مسجد جامع و چنار هزار ساله داخل حياط آن و حسينيه اعظم و پل متعلق به دوران صفوي گوياي قدمت اين روستاست.

محصولات باغي که براي فروش به مشتريان بر روي سيني‌هاي فلزي قرار گرفته اولين چيزي است که نظر هر تازه‌وارد به برغان را به خود جلب مي‌کند. کمي آن‌طرف‌تر از اين ميدان کوچک، مسجد جامع برغان قرار دارد. مسجد جامع در پايين محله برغان واقع شده است. بر سر در اين مسجد کتيبه‌اي وجود دارد که در آن به سرگذشت اين مسجد اشاره شده است.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری را در توریسم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=51526

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.