تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024
7

باغ جهان نما، بهشت کوچک شیراز

  • کد خبر : 52341
  • 30 می 2019 - 11:02
باغ جهان نما، بهشت کوچک شیراز

باغ جهان نما، بهشت کوچک شیراز باغ جهان نما، یکی از قدیمی‌ترین باغ های  شیراز است، که در نزدیکی آرامگاه حفاظ واقع شده است. باغ جهان نما به دوره آل مظفر و آل اینجو بر می گردد . دوره آبادانی این باغ به دوره کریم خان زند بر می گردد. به دستور کریم خان زند […]

باغ جهان نما، بهشت کوچک شیراز

باغ جهان نما، یکی از قدیمی‌ترین باغ های  شیراز است، که در نزدیکی آرامگاه حفاظ واقع شده است.

باغ جهان نما به دوره آل مظفر و آل اینجو بر می گردد .

دوره آبادانی این باغ به دوره کریم خان زند بر می گردد. به دستور کریم خان زند عمارتی در وسط این باغ ساخته شده که دور آن نیز حصار کشی شده است. به دستور کریم خان اطراف این باغ درختکاری شده است. ایده طراحی  این باغ از باغ نظر گرفته شده است. باغ جهان نما دارای چهار خیابان و چهار حوض بزرگ و کوچک است.

این باغ در دوره قاجار، مهمانی های زیادی را به خودش دید و بزرگان زیادی به آن رفت آمد داشتند.

توصیف لرد کرزن، سیاست‌مدار انگلیسی در دوران قاجار و در کتاب “ایران و قضیه‌ ایران” شاید تصویری دقیق از تاریخ اینجا بدست بدهد. او می‌گوید: «در سمت دیگر جاده اصفهان به شیراز، قدری بالاتر از حافظیه، باغ جهان‌نما است که در زمان کریم خان باغ وکیل نام داشت و در عهد فتحعلی شاه هنگامی که او والی فارس بود اسمش را تغییر دادند و عمارتی تابستانی در آنجا ساختند، شامل محوطه محصور در حدود ۲۰۰ یارد. در اوایل این قرن، عمارت مرکزی آن یا کلاه فرنگی وضع مرتبی داشت و مختص اقامتگاه افراد عالی رتبه انگلیس بود». جهان‌گرد و جواهر فروش معروف فرانسوی، شاردن در دوره‌ی صفویه، و فرصت الدوله‌ شیرازی، از علما و عرفا شهیر، از دیگر افراد مشهوری هستند که به توصیف این مکان پرداخته‌اند.

این باغ یکی از آرام ترین باغ های است که دارای درخت های تنومند سرو و کاج و گل های نارنج ، شمشاد سبز، بنفشه، رزهفت رنگ، گل های داوودی و اطلسی است که در گوشه گوشه آن دیده می شوند. برخی درخت های قدیمی کنده کاری شده و در بعضی از قسمتها، کاشی های نقاشی شده روی زمین به چشم می خورد. جوی آب معروف‌رکن آباد از وسط این باغ می‌گذرد و درخت‌ها و گل‌ها را سیراب می‌کند و نشستن کنارش آدم را فراغ از غم ها.

باغ جهان نما مثل بیشتر باغ های ایران، سه ویژگی عمده دارد، در مسیر جوی آب قرار دارد، با دیوارهای بلند محصور شده و عمارتی تابستانی همراه استخر در اینجا هم به چشم می‌خورد. ۴ خیابان پهن که در سرتاسرش درخت های نارنج و سرو است، به عمارت هشت ضلعی وسط باغ می‌رسند و جوی‌های آبی که در این چهار خیابان جریان دارند نیز دارای فواره های زیادی هستند.

در این باغ عمارت هشت ضلعی وجود دارد که دارای ۴ شاه نشین در ۴ گوشه این بنا است و بین آنها اتاق هایی دو طبقه ساخته شده. عمارت شاه نشین نمایی آجری دارد که پنجره های چوبی‌اش متاسفانه جایشان را در بازسازی‌ها به پنجره آهنی داده‌اند و از کاشی کاری و نقاشی هم در آن خبری نیست به جز یک حوض مرمر که در داخل عمارت ساخته شده. این روزها در داخل عمارت موزه مدال‌های قدیمی و تمبر برپاست که بلیط بازدید از آن ۳۰۰۰ تومان است.

جهان نما در ورودی شهر و نزدیک دروازه قرآن در چهارراه حافظیه قرار دارد و بعد یا قبل دیدنش میتوان به دیدار اینجاها هم رفت: آرامگاه حافظ، هفت‌تنان، دروازه قرآن، خواجوی کرمانی، بابا کوهی، باغ ملی، گهواره دید، کتابخانه ملی اسناد. از باغ که بیرون بیایید کافه های زیادی اطرافتان هست که می ارزد چند دقیقه ای را در یکی شان بنشینید و یک استکان چای بخورید.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری  را در  توریسم پرس  دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=52341

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.