تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
17

نکاتی درباره رانندگي در شن و ماسه ساحلي

  • کد خبر : 50808
  • 06 آوریل 2019 - 13:43
نکاتی درباره رانندگي در شن و ماسه ساحلي

نکاتی درباره رانندگي در شن و ماسه ساحلي با ماشين به دريا نزنيد رانندگي در شن و ماسه کاري دشوار است. شن و ماسه ساحلي از آنجا که رطوبت را در خود نگه می‌دارد، رانندگي را سهل‌تر از زماني می‌کند که روي شن‌هاي خشک صحرايي خودرو را می‌رانيد. ذرات شن و ماسه وقتي خشکند به‌سادگي […]

نکاتی درباره رانندگي در شن و ماسه ساحلي

با ماشين به دريا نزنيد

رانندگي در شن و ماسه کاري دشوار است. شن و ماسه ساحلي از آنجا که رطوبت را در خود نگه می‌دارد، رانندگي را سهل‌تر از زماني می‌کند که روي شن‌هاي خشک صحرايي خودرو را می‌رانيد. ذرات شن و ماسه وقتي خشکند به‌سادگي روي هم می‌غلتند و با اندک فشاري زير تاير خالي می‌شود و راندن خودرو را سخت‌تر می‌کند؛ اما رطوبت ساحل باعث فشردگي بيشتر ذرات می‌شود و چسبندگي بيشتري با لاستيک خودرو پيدا می‌کند با اين حال، به محض گير‌کردن در قسمتي از آن، به‌خصوص اگر اين قسمت گود باشد و گاز دادن براي خلاصي از وضعيت، تاير ممکن است بيشتر در شن و ماسه فرو رود.

در سواحل، جزر و مد هم می‌تواند مشکل‌زا شود. تصور کنيد که خودرو را در جايي کنار ساحل پارک کرده‌ايد و حالا که به سراغ آن آمده‌ايد می‌بينيد شن‌هاي نرم، سست و گريزان از اصطکاک، سنگيني خودرو را تاب نياورده‌اند و همراه با حرکت آب زير چرخ را خالي و کار شما را سخت‌تر کرده‌اند.

اگر ترفندهاي رانندگي در اين مناطق را ندانيد احتمال گير کردن خودرو در ميان ماسه‌ها و کلافگي خودتان و همراهانتان بيشتر خواهد شد. در نتيجه، سفري که به قصد تمدد اعصاب و رفع خستگي و تجديد قوا داشته‌ايد، بدل به خستگي بيشتر و به هم ريختگي اعصاب و کاهش قوايتان خواهد شد.

در ادامه ترفندهايي براي رانندگي در شن و ماسه پيش رويتان گذاشته شده تا اگر روزي مجبور به راندن در چنان مناطقي شديد با آگاهي بيشتري کار هدايت خودرو را در دست بگيريد و بدانيد که چگونه بدون گير کردن در شن‌ها برانيد.

* هر وسيله نقليه‌اي که داريد، اولين کاري که بايد هنگام گذر از مناطق شني و ماسه‌اي انجام دهيد، کاستن از هواي درون تايرها است. با مداد يا نوک هر وسيله ديگري، اندکي روي سوزن هواي تاير (والو) فشار آوريد تا مقداري از هواي درون تاير کم شود. اگر فشارسنج داريد می‌توانيد از آن کمک بگيريد و بسنجيد که چه مقدار هوا خارج شده است. مقدار ۱۲ تا ۱۵ بر مبناي Pci کافي خواهد بود. اين کار باعث می‌شود سطح اتکاي لاستيک روي فرش شن و ماسه گسترده‌تر شود و به جاي ايجاد خطي باريک روي آن، نيرو در منطقه گسترده‌تري پخش شده، از فرو رفتن تاير در ماسه جلوگيري شود و همه اينها به کشش بهتر خودرو کمک کند. لاستيک‌هاي پهن براي رانندگي در اين نواحي بهترند.

* از ناگهان ترمز کردن، پيچيدن و تغيير مسير دادن سريع خودداري کنيد. همچنين هنگام حرکت اوليه سعي کنيد خودرو را بآرامي به حرکت درآوريد تا از چرخشِ درجاي چرخ‌ها به دليل اصطکاک کم و در نتيجه فرو رفتن در ماسه‌ها جلوگيري شود. در اين حين اگر چرخ خودرو پيش از حرکت، اندکي در شن‌ها فرو رفته بود می‌توانيد با خارج کردن لاستيک‌هاي زيرپايي، و پهن کردن آن زير چرخ‌ها اصطکاک را افزايش دهيد تا راهي براي خروج از شن و ماسه پيدا کرده باشيد. اين کار را با حصير و زيرانداز يا حتي بوته‌ها و شاخ و برگ درختان هم می‌توانيد انجام دهيد.

* تاکيد می‌شود که به خاطر بسپاريد در حين حرکت از روي ماسه‌ها نبايد عجله کنيد. شتاب گرفتن سريع و سرعت زياد يا گاز دادن ناگهاني باعث ايجاد حفره زير چرخ‌ها می‌شود. در واقع اين تصور که گاز دادن زياد و حرکت ناگهاني می‌تواند به خلاصي سريع‌تر شما از محاصره شن‌ها کمک کند، تصوري اشتباه است که اغلب مردم ناخودآگاه اين کار را انجام می‌دهند و بيشتر در شن گرفتار می‌شوند. هر‌گاه در شرايط گرفتاري ميان شن و ماسه متوجه شديد يک يا دو جفت از چرخ‌ها حرکت درجا دارند بلافاصله پايتان را از روي گاز برداريد و کمتر و آرام‌تر شروع به گاز دادن کنيد. حرکت درجاي چرخ‌ها باعث پاشیدن بيشتر شن و ماسه از زير چرخ می‌شود و خالي شدن زودتر زير آن می‌شود؛ کاري که وضعيت را بدتر می‌کند و چرخ را در گودالي عميق‌تر فرو می‌برد.

*در صورتي که در گودالي از ماسه گير کرده‌ايد، به هيچ‌وجه به خودرو شتاب اوليه سريع ندهيد. براي خروج از شن‌ها ناگهان گاز را با تصور قدرت گرفتن خودرو براي خروج از حفره يا گودال فشار ندهيد. حرکات آرام و متداوم به جلو و عقب داشته باشيد. يعني ابتدا کمي گاز دهيد و به محض اين‌که خودرو اندکي رو به جلو تکان خورد پا را از روي گاز برداريد تا به عقب بازگردد. مجدداً به محض اين که خودرو در حال بازگشت به جاي قبلي است کمي گاز دهيد تا يک حرکت رفت و برگشتي صورت گيرد. با تکرار چند‌باره اين عمل می‌توانيد قدرتي مضاعف به خودرو دهيد تا خروج از گودال راحت‌تر صورت گيرد.

* اگر در مسيري ردي از تايرهاي خودروي ديگر می‌بينيد سعي کنيد از خط مسير بر جا مانده حرکت کنيد. سطح زمين در اين قسمت از رد تايرهاي خودروهاي قبلي فشردگي بيشتري دارد و به حرکت بدون دردسرتر شما کمک می‌کند.

* در مناطقي که ماسه خشک و گريزان از اصطکاک است و در آن گير کرده‌ايد، می‌توانيد از ترفند خيس کردن استفاده کنيد. هر‌جا گير کرديد روي شن‌هاي مسير چرخ آب بريزيد تا فشردگي و چسبندگي بيشتر شود و به حرکت آسان‌تر خودرو کمک کند.

*سعي کنيد زياد نزديک به خط ساحلي حرکت نکنيد. جزر و مد باعث می‌شود آشغال‌نيز با آب وارد ساحل شود و در ميان شن‌ها گير بیفتد. در ميان آنها ممکن است اجسام تيزي باشد که باعث پنچر شدن لاستيک و دردسر مضاعف شما شود.

* در مناطقي با شن‌هاي خشک و صحرايي سعي کنيد از لبه‌هاي شيبدار فاصله بگيريد. همچنين هرجا با تپه‌هاي شني با شيب‌تند مواجه شديد، به جاي حرکت زاويه‌دار که احتمال واژگون شدن خودرو را افزايش می‌دهد حرکت مستقيم به بالا يا به سمت پايين داشته باشيد. ضمناً هنگام راندن به سمت پايين از گرفتن ترمز ناگهاني و تند راندن خودداري کنيد.

* پس از مسافرت و مراجعه به خانه حتماً خودرو را بشوييد تا شن‌ها و ماسه‌هاي احتمالاً همراه با نمک از بخش‌هاي متفاوت خودرو حذف شود و باعث تخريب و سرعت استهلاک نگردد.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری را در توریسم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=50808

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. سلام در درباره رانندگي در شن و ماسه ساحل اینه که اگر ماشین شما دو دفرانسیل باشه و با سرعت مجاز رانندگی کنید ماشین کمتر در ماسه فرو میرود بازم ممنون از پستتون

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.