تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
5

کوهستان رنگين‌کماني از زنجان تا ميانه

  • کد خبر : 49620
  • 05 فوریه 2019 - 11:08
کوهستان رنگين‌کماني از زنجان تا ميانه

کوهستان رنگين‌کماني از زنجان تا ميانه در نقطه مرزي استان‌هاي زنجان و آذربايجان‌شرقي و حوالي شهر تبريز، رشته کوه‌هايي قرار دارند که به‌دليل رنگ‌بندي بي‌نظير آنها به «آلاداغ‌لار» يا کوه‌هاي رنگين کماني نام گرفته‌اند. رشته کوه‌هايي که اگر عکس آن را به کسي که از آن مناطق ديدن نکرده‌باشد نشان دهيد، تصور مي‌کند که مربوط […]

کوهستان رنگين‌کماني از زنجان تا ميانه

در نقطه مرزي استان‌هاي زنجان و آذربايجان‌شرقي و حوالي شهر تبريز، رشته کوه‌هايي قرار دارند که به‌دليل رنگ‌بندي بي‌نظير آنها به «آلاداغ‌لار» يا کوه‌هاي رنگين کماني نام گرفته‌اند. رشته کوه‌هايي که اگر عکس آن را به کسي که از آن مناطق ديدن نکرده‌باشد نشان دهيد، تصور مي‌کند که مربوط به سياره مريخ است.

کوه‌هاي «آلا داغ لار» از ۳۰ کيلومتري شمال غربي زنجان در منطقه ماهنشان آغاز و تا کيلومتر ۱۲۰ اتوبان تبريز و حوالي شهر ميانه ادامه دارد. براي ديدن اين جاذبه طبيعي حتما بايد در طول روز از اتوبان زنجان به تبريز گذر کنيد. در جاده تبريز به اهر و در مسير شهرستان خواجه نيز، سلسله کوه‌هاي موسوم به «آلا داغ لار» به چشم مي‌خورند. به جرات مي‌توان گفت که اين مناطق عجيب و نادر، با ترکيب رنگ‌هاي متنوع، فقط مختص استان‌هاي زنجان و آذربايجان‌شرقي است و در هيچ کجاي ايران، نمونه ديگري ندارد. البته در گستره‎هاى وسيعى از فرونشست‎هاى زمين‎ساختى جوان، مانند کوير بزرگ، گودى قم- ساوه، گودال بلورد- بافت- سيرجان، تپه‌هايي فقط با رنگ قرمز وجود دارند.

«آلا داغ لار» به‌دليل شباهت بي‌بديل به «ادويه»‌هاي رنگارنگ در بازار، متشکل از رنگ‌هاي سبز، قرمز، نارنجي، زرد و سفيد است و بيننده در نگاه اول، تصوير ظروف فروش ادويه در عطاري‌ها در ذهنش نقش مي‌بندد.

در نزديکي اين کوه‌ها، روستاهاي زيادي قرار دارند که نماي خانه‌هاي آنها به‌دليل استفاده از خاک قرمز کوه‌هاي «آلاداغ‌لار» در ترکيبات کاهگل، قرمز رنگ است. دانشمندان و زمين‌شناسان معتقدند رنگ قرمز خاک اين منطقه حاکي از شرايط اکسيدان و وفور اکسيژن به منظور ترکيب با اکسيژن است. رنگ قرمز اين کوه‌ها، سبب‌شده تا اسم آنها را در زبان محلي، «آلا داغ لار» يا «کوه‌هاي آتش» بگذارند.

بسياري از گردشگران ايراني و خارجي از وجود چنين طبيعت زيبا، عجيب و ديدني آگاهي ندارند و صرفا مسافران استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي و اردبيل و يا رانندگان خودروهاي سنگين و ترانزيت ترکيه‌اي که در اين مسير تردد مي‌کنند، از وجود چنين منطقه‌اي آگاهي دارند. اين منطقه بارها و بارها سوژه عکاسان طبيعت نيز بوده است. اگر قصد عبور از اتوبان زنجان به تبريز را داريد، توصيه مي‌کنيم ساعاتي در کنار کوه‌هاي «آلاداغ‌لار» توقف‌کرده و با گشت‌وگذار در دل آنها، از جاذبه‌هاي زيباي اين منطقه لذت ببريد.

نکته جالب اينجاست که «آلاداغ لار» نمونه مشابه خارجي دارد و در کشور چين و در استان گانسو در جنوب شرقي اين کشور، کوه‌هاي رنگي با ترکيب زيباي رنگ‌هاي قرمز، زرد، نارنجي و قهوه‌اي قرار دارند.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری را درتوریسم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=49620

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.