تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
3

“کلوا” ی سنتی نهاوند ثبت ملی می شود

  • کد خبر : 66753
  • 16 ژوئن 2020 - 15:11
“کلوا” ی سنتی نهاوند ثبت ملی می شود

“کلوا” ی سنتی نهاوند ثبت ملی می شود رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نهاوند گفت:   مقدمات وزمینه ی ثبت ملی کلواسنتی شهرستان نهاوند فراهم شده است. به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی همدان، شنبه ۲۴ خرداد ، محسن جانجان تاکید کرد:«  زیرساخت های لازم برای […]

“کلوا” ی سنتی نهاوند ثبت ملی می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نهاوند گفت:   مقدمات وزمینه ی ثبت ملی کلواسنتی شهرستان نهاوند فراهم شده است.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی همدان، شنبه ۲۴ خرداد ، محسن جانجان تاکید کرد:«  زیرساخت های لازم برای ثبت ملی  کلوا سنتی درحوزه گردشگری ایجاد شده است.

طی بازدیدی  که توسط  کارشناسان  ثبت آثار استان ازکارگاه های پخت  کلوا سنتی شهرستان نهاوند انجام گرفت ثبت ملی کلوای نهاوند در دستورکارقرارگرفت.

این نان شیرین که کلوا  نام دارد و از خانواده‌ی نان‌های فطیر است؛ بسیار خوشمزه و خوش عطر است. نان کلوا  بیشتر در ماه مبارک رمضان استفاده می‌شود و ترکیبات آن علاوه بر ترکیبات نان معمولی شامل زرده‌ی تخم‌مرغ هم می‌شود.

در گذشته این نان را در خانه و در تنور می‌پختند و بعد از آن ساج که یک وسیله‌ی تهیه نان است مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه اما کدبانوهای نهاوندی این نان را در داخل فر می‌پزند و در بازار نیز در تنورهای نانوایی صنعتی پخته می شود

در قدیم رسم بر این بوده که در شب‌های عید مانند عید فطر و قربان و غدیر یا عید نوروز این نان را می‌پختند و به عنوان پیشکش برای تازه عروسان و دختران خانواده می‌فرستاند. بعد از فوت پدر و مادر هم این وظیفه بر عهده‌ی برادر بزرگ‌تر

می‌افتاد. علاوه بر آن در صبح عروسی برای صبحانه‌ی میهمانانی که از راه دور به عروسی آمده بودند هم این نان را تهیه می‌کردند.

منبع: اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی همدان

 

مطالب دیگر در حوزه میراث فرهنگی‌ها  را در توریسم پرس دنبال کنید.

 

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=66753

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.