تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
6

کشور قزاقستان در همسایگی

  • کد خبر : 49556
  • 03 فوریه 2019 - 11:32
کشور قزاقستان در همسایگی

کشور قزاقستان در همسایگی برای آنها که اهل سفر و گشت و گذارند و البته نمی‌خواهند به جاهای خیلی دور بروند، قزاقستان گزینه مناسبی است. کشوری که در همسایگی ما قرار دارد و ‌مکان‌های دیدنی زیاد و طبیعت زیبای آن انگیزه خوبی برای سفر به این کشور است. بیست و پنج سال از تاریخ استقلال […]

کشور قزاقستان در همسایگی

برای آنها که اهل سفر و گشت و گذارند و البته نمی‌خواهند به جاهای خیلی دور بروند، قزاقستان گزینه مناسبی است. کشوری که در همسایگی ما قرار دارد و ‌مکان‌های دیدنی زیاد و طبیعت زیبای آن انگیزه خوبی برای سفر به این کشور است.

بیست و پنج سال از تاریخ استقلال قزاقستان از شوروی می‌گذرد. نوع حکومتش جمهوری و دین مردمانش اسلام است. آلماآتی که معنای آن «سیبستان» می‌شود؛  پایتخت قدیمی آن است که درختان بلوط از آن شهری بسیار زیبا ساخته است. می‌گویند زمانی که قزاقستان جزئی از شوروی سوسیالیستی بوده، هر دختر و پسری که ازدواج می‌کرده، موظف بوده ده درخت بلوط در شهر بکارد و این‌گونه بوده که آلماآتی به شهری سرسبز تبدیل شده است.

آنظور که در ویکی‌پدیا آمده است، ساکنان اصلی منطقه امروزی قزاقستان از اقوام ایرانی‌تبار اسکیت بودند. مردمان ترک‌تبار از سده پنجم به این‌سو آغاز به نفوذ و کوچ در منطقه کردند. در ۱۸۸۲ و ۱۸۴۸ روسیه تسخیر اراضی قزاقستان را به پایان رساند. طی دوران تزاری اسکان کشاورزان روسی در استپ‌ها در حد وسیعی صورت گرفت، ولی سلطه روسیه مورد انزجار بود و طی جنگ‌جهانی اول قزاقان شورش بزرگی به‌راه انداختند. پس از انقلاب روسیه، ملی‌گرایانِ قزاق دولت محلی تشکیل دادند و این کشور در تاریخ ۱۶ دسامبر ۱۹۹۱ آخرین جمهوری شوروی بود که اعلام استقلال کرد.

این مطلب شما را به دیدن زیبایی‌های قزاقستان آشنا می‌کنیم.

برج بایترک

برج بایترک نماد آستانا، شهری است که بعد از آلماآتی پایتخت قزاقستان شد. بایترک که به معنای صنوبر یا درخت زندگی است، برج فلزی بلندی به ارتفاع ۱۰۵ مترو وزن ۱۰۰۰ تن است که روی ۵۰۰ ستون بنا شده است. در ارتفاع ۹۷ متری این برج جایی است که می‌توان از آن بالا منظره پانارومای زیبایی از شهر را به تماشا نشست. البته عدد ۹۷ بدون قصد قلبی انتخاب نشده، ۱۹۹۷ سال انتخاب آستانا به عنوان پایتخت قزاقستان است.

کلیسای جامع آلماآتی

کلیسای جامع شهر آلماآتی را بدون تردید باید یکی از کلیساهای زیبای دنیا دانست. کلیسایی با معماری بسیار زیبا و با‌شکوه همراه با کاشی‌های رنگارنگ در دل جنگلی سرسبز که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. حتما اگر به قزاقستان رفتید، سری به این کلیسای زیبا بزنید. کلیسای جامع زنکوو که تماما به رنگ زرد است و تنها کلیسای چوبی جهان است که بدون استفاده از هیچ میخی ساخته شده است. این کلیسای منحصر‌به فرد در پارکی زیبا و فرحبخش قرار گرفته است. کلیسای جامع پس از انقلاب اکتبر شوروی به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت، اما در سال ۱۹۹۰ دوباره به عنوان کلیسای جامع ارتدوکس روسیه بازسازی شد. در زلزله ویرانگر ۱۹۱۱ این تنها ساختمان سالم مانده شهر بود که به اعتقاد بسیاری از معجزات خداوند بوده است. نمای داخلی نیز به استادی نمای بیرونی تزئین شده است. گردشگران برای ورود به کلیسا لازم است تا به آداب و رسوم کلیسا احترام بگذارند.

پیست اسکی مدئو

مدئو مرتفع‌ترین مجموعه ورزشی دنیاست. این مکان افسانه‌ای در چشم‌انداز گردنه در ارتفاع ۱۹۶۰ متری بالای سطح دریا قرار گرفته است. آب و هوای معتدل، بهترین شعاع تشعشع خورشید، پایین بودن فشار اتمسفر، فقدان باد، آب کوهستانی که از آن یخ اسکیت تهیه می‌شود، کیفیتی فراهم کرده که بهترین نتایج مسابقات جهانی در این مجموعه کسب شده است.

کاخ صلح و آشتی

کاخ صلح و آشتی ساختمانی است ۷۷ متری در شهر آستانا، پایتخت قزاقستان که در اواخر سال ۲۰۰۶ ساخته شد و ساخت آن حدود ۵۸ میلیون دلار هزینه در‌بر داشته است.

معماران این بنای شگفت‌انگیز که از کشورهای انگلیس و ترکیه هستند، آن را به شکل مثلث طراحی کرده‌اند که هر مثلث ۱۲ متر ارتفاع دارد و در بخش‌های پایین‌تر از سه طبقه مثلثی شکل تشکیل شده که با سنگ گرانیت تزیین شده‌اند.

هدف از ساخت این کاخ هرمی شکل، میزبانی کنگره رهبران جهان و ادیان سنتی بوده است. در کف این سازه، سالن اپرا با ۱۵۰۰ کرسی ساخته شده که در آن از آخرین تکنولوژی‌ها و افکت‌های صوتی و نوری استفاده شده است.

مرکز تفریحی خان‌شاطر

شهر آستانا پایتخت قزاقستان در شرق این کشور ساخته شده است. مرکز سرگرمی و تفریحی خان‌شاطر این شهر به عنوان محلی برای برگزاری مجموعه‌ای از فعالیت‌های شهری در مکانی آرام و در تمام طول سال احداث شده است. سازه کابلی این مجموعه با پوشش چادری در انتهای محور شمالی شهر جدید واقع شده و با ارتفاع ۱۵۰ متری پایه خود بلندترین ساختمان در شهر آستانه است. این سازه از تمام نقاط شهر و حتی فراتر از آن قابل رویت است.

پلان آن بیضی شکل و ۱۰۰هزار متر‌مربع مساحت دارد. طبقات آن به شکل مواج طراحی شده و یک پارک آبی در بالاترین تراس آن طراحی شده است. گنبد خان‌شاطر دارای فضاها و امکانات سرگرمی و تفریحی گوناگون از قبیل خرده‌فروشی‌ها، کافه و رستوران‌ها، سینماها و فضاهای انعطاف‌پذیر است که می‌توانند برنامه‌های متنوع و نمایشگاه‌های گوناگون را در خود جای دهند.

جنگل دریایی آلماآتی

دریاچه بزرگ آلماآتی و پارک مرکزی و سرسبز از دیگر مناظر طبیعی چشم‌نواز این شهر  هستند. این دریاچه که ۲۵ کیلومتر از خیابان الفارابی فاصله دارد، به‌شدت مورد علاقه طبیعت‌دوستان است و در زمستان یخ می‌زند و زیبایی دو‌چندانی به طبیعت اطراف می‌بخشد.

این دریاچه فیروزه‌ای رنگ، دریاچه‌ای فوق‌العاده است که بر خلاف تصور، به سبب زیبایی و جاذبه‌های طبیعی‌اش نیست که اسمش بر سر زبان‌ها افتاده، بلکه نزدیک دریاچه که بشوید، با منظره‌ای عجیب رو‌به‌رو خواهید شد.

در نگاه اول شاخه‌های درختانی را می‌بینید که از آب دریاچه سر بیرون آورده‌اند. بر بالای آب، چوب‌های دراز و بی برگ و بارِ درختان همچون دکل کشتی شکسته‌ای دیده می‌شود که بر اثر جنگی دریایی غرق شده‌اند و انعکاس مخوف و وهم‌آور تیرهای چوبی در میان آب‌های آبی و سرمای هوا بر اعجابش می‌افزاید.

اما اشتباه نکنید! با داستانی مخوف از دزدان دریایی رو‌به‌رو نیستید.

این دریاچه‌ فیروزه‌ای در ارتفاعات و بر روی کوه‌های قزاقستان است که در دل آب‌های نیلگونش، جنگلی مغروق به‌چشم می‌خورد. جنگلی که در زیر آب سرد و شفاف دریاچه نهان شده و تنها بخشی از چوبِ برهنه درختانِ بلند قامتِ سوزنی‌اش را در برابر دید عموم گذاشته است.

تله کابین آلماآتی

اطراف شهر آلماتی، پایتخت پیشین قزاقستان دره‌ها و مناطق کوهستانی دیدنی وجود دارد. مردم محلی هم برای تفریح و مراسم جشن و اعیاد فراوان به این منطقه می‌آیند.

رفت وآمد در این دره‌ها آسان است، تله‌کابین در تابستان و زمستان مردم را به دامنه کوه‌ها می‌رساند. در این دره هم پیست اسکی موسوم به «شیمبولاک» واقع شده است و هم مرتفع‌ترین قصر یخ دنیا. علاوه بر خانواده‌ها، بهترین اسکیت‌بازان روی یخ هم از سراسر جهان به اینجا می‌آیند. در تابستان کنسرت‌های فضای باز در این دره طرفداران فراوان دارد. به هر دو تفریحگاه هم از راه جاده و هم با تله‌کابین دسترسی وجود دارد.

دره توپ‌های سنگی

در دره‌‌ای شگفت‌انگیز در قزاقستان تعداد بی‌شماری ساختار‌های سنگی گرد و بسیار شبیه به توپ دیده می‌شود که منطقه‌‌ وسیعی از زمین‌های استپ را پوشانده‌اند. این سنگ‌های گرد، اندازه‌های متفاوتی دارند اما قطر اکثر این سنگ‌ها به ۳ تا ۴ متر می‌رسد.

تصور می‌شود که این توپ‌های سنگی، توده‌های فشرده‌ای بوده‌ که از ته‌نشین شدن مواد معدنی و رسوبی به‌وجود آمده‌اند. سپس این توده‌های فشرده در اثر سخت‌شدن به این توپ‌های سنگی تبدیل شده‌اند. این توده‌‌های رسوبی اغلب شکل کروی دارند و معمولا در سنگ‌ها و خاک‌های رسوبی شکل می‌گیرند. طبق نظریات زمین‌شناسی، مواد رسوبی در اطراف یک هسته‌ مرکزی سخت انباشته شده و سپس طی فرآیندی فشرده شده و این توپ‌های سنگی را به‌وجود آورده است.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری را درتوریسم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=49556

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.