تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
5

چوگان، ورزش جذاب برای گردشگران

  • کد خبر : 48697
  • 15 ژانویه 2019 - 10:35
چوگان، ورزش جذاب برای گردشگران

چوگان، ورزش جذاب برای گردشگران بازی چوگان با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال قدیمی‌ترین ورزش تیمی جهان است که سابقه آن به ایران باستان برمی­گردد. این رشته ورزشی علاوه‌براینکه دارای ویژگی­های ورزشی کامل از جمله تیمی‌بودن، هماهنگ دو موجود زنده انسان و اسب، سرعت بالا، چابکی، چالاکی و غیره است از لحاظ فرهنگی نیز بسیار […]

چوگان، ورزش جذاب برای گردشگران

بازی چوگان با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال قدیمی‌ترین ورزش تیمی جهان است که سابقه آن به ایران باستان برمی­گردد. این رشته ورزشی علاوه‌براینکه دارای ویژگی­های ورزشی کامل از جمله تیمی‌بودن، هماهنگ دو موجود زنده انسان و اسب، سرعت بالا، چابکی، چالاکی و غیره است از لحاظ فرهنگی نیز بسیار حائز اهمیت بوده و در هویت ایرانیان و کشورهایی که در گذشته جزء ایران بزرگ بودند، نقش مهمی ایفا می­کند.

توریسم چوگان جایگاه و اهمیت ویژه­ای برای بسیاری از کشورها از جلمه هند، پاکستان، کشورهای عربی، مغولستان، کشورهای اروپایی، آفریقای جنوبی، آرژانتین، استرالیا و اخیرا کشور آذربایجان دارد و این کشورها با ارائه برنامه­ها و مراسم هیجان‌انگیز متعدد و ارائه انواع خدمات توریستی، توانسته­اند گردشگران و دوستداران این ورزش را جذب کنند. چوگان ایران با داشتن تنوع بسیار در رشته‌ها از قبیل چوگان با اسب، چوگان با شتر، چوگان با فیل و همچنین با داشتن آثار باستانی و تاریخی بسیار مهمی همچون تنگه چوگان استان فارس، عالی قاپو قزوین، میدان نقش جهان اصفهان و … می‌تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی نقش بسزایی ایفا کند. مهم‌ترین عناصر گردشگری چوگان در ایران از جنبه­های مختلف در دیاگرام  آمده‌است.

هنوز نام تنگ چوگان در كنار شهر بيشابور كه مهم‌ترين نقش برجسته­هاي عصر ساساني را دارد، باقي مانده‌ و بي­شك، در اين مكان بازي چوگان انجام مي­شده‌است.

در دوره صفوی شهر قزوین یکی از مراکز برگزاری مسابقات چوگان و ورزش‌های پیوسته به آن از جمله قُپق‌اندازی بوده و جهانگردان و سفیران کشورهای اروپایی در سفرنامه‌ها و گزارش‌های خود به آن اشاره کرده‌اند. اسناد

میدان نقش‌جهان اصفهان، یکی از زیباترین میادین جهان به طول تقریبی ۵۰۷ و عرض ۱۵۸ متر است. در دوره صفویه، اسب­ها در میدان نقش‌جهان می­تاختند و سوارکاران با چوب­های چوگان، بازی زیبایی را پدید می­آورند. از آن تاریخ تا امروز میدان نقش جهان، نقش­های متعددی را ایفا کرده و امروز به بوستانی در فضای شهری بدل شده‌است. این بازی تاثیر عمیقی در فرهنگ و هویت ایرانیان داشته به‌طوری که در آثار هنری، ادبی و شئون مختلف زندگی مردم حضور داشته‌است. وجود مضامین گوی و چوگان در بیش از هزاران بیت در اشعار مختلف شعرای بنام نشان‌دهنده عمق و ریشه این بازی در فرهنگ عام‌وخاص و زوایای پنهان و آشکار زندگی مردم قرون مختلف در ایران است.

چوگان همواره در آثار هنرمندان وجود داشته و عنصری کلیدی برای بیان نبوغ هنرمندانه آنان بوده‌است.

مطالب دیگر در حوزه تاریخی را درتورسیم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=48697

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.