تاریخ : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ 26 ذو الحجة 1445 Tuesday, 2 July , 2024
6

 چهارطاقي نياسر کاشان

  • کد خبر : 50984
  • 12 آوریل 2019 - 11:00
 چهارطاقي نياسر کاشان

 چهارطاقي نياسر کاشان چهارطاقي معروف نياسر كه از دوره ساسانیان به‌جا مانده، به‌وسيله اردشير بابكان؛ موسس سلسله ساساني ساخته شده و اولين معبد و آتشكده‌اي است كه سلسله ساساني در اوج رواج دين و آئين زرتشتي در ايران بنا كرده است. اين بنا نمونه كامل يك گنبد ساساني است، بر زير‌بنائي مربع نهاده شده است […]

 چهارطاقي نياسر کاشان

چهارطاقي معروف نياسر كه از دوره ساسانیان به‌جا مانده، به‌وسيله اردشير بابكان؛ موسس سلسله ساساني ساخته شده و اولين معبد و آتشكده‌اي است كه سلسله ساساني در اوج رواج دين و آئين زرتشتي در ايران بنا كرده است. اين بنا نمونه كامل يك گنبد ساساني است، بر زير‌بنائي مربع نهاده شده است و بزرگي و عظمتي كه در اين چهار‌طاقي به‌چشم مي‌خورد، از تعادل عناصر متشكل و توازن و هماهنگي تركيب بنا نشات مي‌گيرد. طول و عرض اين آتشكده ۱۴ در ۱۴ متر مي‌باشد. اين بنا پس از يورش تازيان ويران ولي سپس توسط مردم بازسازي شد و امروز تقريبا سالم مي‌باشد.

نياسر در ۳۵ كيلومتري شمال‌غربي شهر كاشان قرار دارد و در منطقه‌اي كوهستاني در ارتفاعات كركس مي‌باشد و چشمه‌اي باستاني به نام چشمه اسكندر نيز در آنجا قرار گرفته است. در نياسر غاري كه متلعق به‌دوره پارتيان بوده نيز وجود دارد.

به احتمال قوي اين غار معبد ميترايي بوده و امروزه از مكان‌هاي ديدني اين شهر مي‌باشد. اين بناي عظيم چنان دقيق ساخته شده كه از آن به عنوان تقويم خورشيدي استفاده مي‌كردند. در چهار طرف زير گنبد و در بالاي هر طاق روزنه‌اي وجود دارد كه نور خورشيد فقط در اولين روز هر فصل، از آن عبور مي‌كند و بدين ترتيب آغاز هر فصل را اندازه مي‌گرفتند.

حتي انتخاب جاي ساختن چهارطاقي، به‌صورتي كه دقيقا بتواند حركت ستاره‌ها و آغاز فصل‌ها را اندازه‌گيري كند، خود نشان از بهره‌مندي و احاطه گذشتگان ما به علوم مختلف مانند رياضيات و نجوم و معماري دارد.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری را در توریسم پرس دنبال کنید.

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=50984

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.