تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
5

هنرمندان سوزن دوزي بازارچه دائمي مي‌خواهند

  • کد خبر : 49817
  • 20 فوریه 2019 - 9:31
هنرمندان سوزن دوزي بازارچه دائمي مي‌خواهند

هنرمندان سوزن دوزي بازارچه دائمي مي‌خواهند سوزن‌دوزي يکي از حوزه‌هاي صنايع‌دستي است که در خطر منسوخ‌شدن قراردارد اما هنرمندان استان‌هاي مختلف کشور با به‌کاربردن ابتکارات لازم، ايجاد محصولات جديد و به‌روزرساني طراحي‌هاي خود از منسوخ‌شدن اين هنر جلوگيري کردند. سوزن‌دوزي هنري است که به عقيده فعالان آن، حرفه‌اي مختص بانوان بوده و بيشتر فعالان اين […]

هنرمندان سوزن دوزي بازارچه دائمي ميخواهند

سوزن‌دوزي يکي از حوزه‌هاي صنايع‌دستي است که در خطر منسوخ‌شدن قراردارد اما هنرمندان استان‌هاي مختلف کشور با به‌کاربردن ابتکارات لازم، ايجاد محصولات جديد و به‌روزرساني طراحي‌هاي خود از منسوخ‌شدن اين هنر جلوگيري کردند. سوزن‌دوزي هنري است که به عقيده فعالان آن، حرفه‌اي مختص بانوان بوده و بيشتر فعالان اين حوزه را زنان تشکيل مي‌دهند. شاخه‌هاي مختلف اين هنر را مي‌توان در استان‌هاي آذربايجان شرقي، سيستان و بلوچستان، استان گلستان، استان کرمان، مردم بلوچ و ترکمن کشور يافت. سوزن‌دوزي که در آستانه فراموشي قرار داشته اکنون با همت و فعاليت مستمر زنان مناطق مختلف کشور نه تنها فراموش‌نشده بلکه داراي طرح‌هاي جديد، محصولات جديد و دوخت مدرن شده و با ابتکار و خلاقيت زنان بومي در مناطق مختلف داراي محصولات و طرح‌هاي متنوع شده‌است. زنان فعال در حوزه سوزن‌دوزي با استفاده از فناوري با رکود بازار نيز مقابله کرده‌اند و از طريق ايجاد کانال در تلگرام و اينستاگرام به معرفي محصولات خود و جذب مشتري پرداخته‌اند. يکي از مشکلات اصلي هنرمندان سوزن‌دوزي در استان‌هاي مختلف نبود بازارچه دائمي براي عرضه محصولات است. اين امر موجب‌شده تا هنرمندان سوزن‌دوزي تمام سال را منتظر برگزاري نمايشگاه‌هاي صنايع‌دستي بمانند. البته ناگفته نماند که فروشگاه‌هاي اينترنتي بسياري وجود دارند که به فروش محصولات صنايع دستي مي‌پردازند و هنر و آثار هنرمندان سراسر کشور را به علاقمندان و مشتريان عرضه مي‌کنند و اين فروشگاه‌هاي مجازي مي‌توانند راهکار مناسبي براي معرفي حوزه‌هاي مختلف صنايع‌دستي و فروش محصولات باشند اما هنرمندان سوزن‌دوزي معتقدند دلالان و واسطه‌گران فروش محصولات، مبلغي بسيار کمتر از قيمت اصلي محصول را به آنها مي‌پردازند و درحقيقت سود اصلي به جيب واسطه‌ها و دلالال بازار مي‌رود. برهمين اساس در صورت احداث بازارچه دائمي براي عرضه اين محصولات مي‌توان علاوه‌بر زنده نگه‌داشتن اين هنر صنعت در راستاي بهبود اقتصاد فعالان اين حرفه نيز گام‌برداشت.

  رقابت در ميان هنرمندان پتهدوزي

به‌عقيده کارشناسان در عرصه سوزن‌دوزي، توليد محصولات بي‌کيفيت و ارزان موجب‌شده تا بسياري از فعالان پته‌دوزي کرمان (شاخه‌اي از سوزن‌دوزي) در فروش محصولات خود با مشکل مواجه‌شوند. همچنين در پته‌دوزي دست زيادشده و رقابت ميان توليد‌کنندگان افزايش يافته‌است به‌همين دليل فعالان سوزن‌دوزي به توليد محصولات بازاري روي آورده‌اند.

مطالب دیگر در حوزه صنایع دستی را درتوریسم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=49817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.