تاریخ : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ 29 ذو الحجة 1445 Friday, 5 July , 2024
4

همنوا با تاریخ در بردسیر

  • کد خبر : 52832
  • 18 ژوئن 2019 - 15:03
همنوا با تاریخ در بردسیر

همنوا با تاریخ در بردسیر استان کرمان با داشتن جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی کم‌نظیر می‌تواند مکان مناسبی برای سفر باشد‌، به طور مثال با سفر به شهرستان بردسیر تاریخ با شما همنوا می‌شود‌. بَرْدْسیر یکی از شهرهای استان کرمان و مرکز شهرستان بردسیر است. این شهر درفاصله ۶۵ کیلومتری کرمان واقع شده است. ‌‌بردسیر که […]

همنوا با تاریخ در بردسیر

استان کرمان با داشتن جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی کم‌نظیر می‌تواند مکان مناسبی برای سفر باشد‌، به طور مثال با سفر به شهرستان بردسیر تاریخ با شما همنوا می‌شود‌.

بَرْدْسیر یکی از شهرهای استان کرمان و مرکز شهرستان بردسیر است. این شهر درفاصله ۶۵ کیلومتری کرمان واقع شده است. ‌‌بردسیر که از آن به مشیز نیز یاد می‌شود، دارای سابقه‌ تاریخی قابل‌توجهی بوده و قدمت تاریخی آن به قبل از ساسانیان می‌رسد. این منطقه از اولین مکان‌هایی است که زندگی اجتماعی در آن شکل گرفته است و بهترین دلیل براین مدعا، وجود آثار و بناهای تاریخی زیاد چون پیرجارسوز، برج نگار، برج تاریخی قلعه ارگ بردسیر، تل ابلیس و… است.

تحقیقات انجام شده توسط اساتید دانشگاه هاروارد در ۴۰ سال قبل نشان می‌دهد که در این سرزمین‌، مردمی زندگی می‌کرده‌اند که بیش از ۵۰۰۰ سال پیش برای نخستین مرتبه به صنعت ذوب مس دست یافتند. اگرچه بعد ازاسلام و در تواریخ مختلف به نام «بردسیر» بر‌می‌خوریم، اما بیان برخی از مورخین چنین شبهه‌ای را به‌وجود آورده که در بسیاری از موارد، منظور از بردسیر همان کرمان کنونی بوده است.

همچنین به ادعای بعضی از باستان شناسان این شهر به نام مؤسس شهر بردسیر؛ اردشیر بابکان بوده است که در بدو امر هم ‹‹وه اردشیر›› خوانده می‌شد که بعد به «اردشیر» تغییر یافت. نام قدیم كرمان در قرون وسطی بردسیر بوده كه به نام «گواشیر» نامیده می‌شده است. بردسیر در ابتدا روستای کوچکی بود که توسط اردشیر بابکان عمران و توسعه داده شد و به‌صورت شهر درآمد. مردم کرمان به منظور نشان دادن خرسندی خود از پیروزی او بر اردوان و به شاهی رسیدنش، نام این شهر را «وه ارتخشیر» نامیدند. ‌

جاذبه‌های گردشگری‌

جاذبه‌های شهرستان بردسیر را می توان به چند دسته تقسیم کرد که جاذبه‌های کهن، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، جاذبه‌های فرهنگی و باستانی و جاذبه‌های مذهبی از این موارد هستند. این شهرستان در زمینه جاذبه‌های فرهنگی و آثار باستانی دارای غنای فراوان است که از آن بین می‌توان به ارگ بردسیر، خانه بهادر‌الملک، خانه مازولی، برج نگار، قلعه و برج ماهونک، قلعه کهن، قلعه جلال‌آباد و مسجد جامع بردسیر، پیر جارسوز، امامزاده سید محمد و امامزاده عبدالله اشاره کرد. کلکسیون دیدنی‌های تاریخی بردسیر به این چند اثر ختم نمی‌شود، آسیاب آبی واقع در شهر گلزار که در دوران قاجاریه ساخته شده، مسجد جامع گلزار که در مرکز شهر واقع است و متعلق به دوره سلجوقیان است و برج بردسیر که به دوران قاجاریه تعلق دارد و جاذبه‌های تاریخی – غبیرا، قلعه ترشاب، عمارت زرتشتی‌ها از دیگر آثار تاریخی و باستانی بردسیر است که حدیث تاریخ هزاران ساله بردسیر را بیان می‌کند‌. بردسیر کوه‌های معروفی دارد که خیلی وقت‌ها کوهنوردان حرفه‌ای را به سمت خود می‌کشاند. ارتفاعاتی مانند کوه کله گاو در شمال، کوه‌های جوپاری در مشرق، کوه چهل تن و چهل مراد در جنوب و کوه پنچ در مغرب. کمی دورتر هم کوه‌های هزار و لاله‌زار قرار دارد که سرچشمه دائمی هلیل‌رود هستند. چشمه‌های آب‌گرم بردسیر نیز در نوع خود منحصر‌به‌فرد هستند که می‌توان به چشمه آب‌گرم گیشکی اشاره کرد.‌ از دیگر چشمه‌های بردسیر می‌توان به چشمه گزوییه، چشمه نور و چشمه سرخ هم اشاره کرد.

اما اگر اهل روستاگردی باشید، پیشنهاد می‌کنیم سری به روستای بیدخون یا بالاده بزنید که پیشینه‌ای کهن و قدمتی دیرینه دارد. مورخان قدمت این روستا را به دوره‌های پیش از اسلام مربوط می‌دانند. این روستا از شرق به کوه یشم، از جنوب‌شرقی به کوه قلعه دسکوئیه و از جنوب و جنوب شرقی به کوه بهر آسمان محدود می‌شود. در این روستا، درخت گردوی کهنسالی وجود دارد که براساس برخی مستندات قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل می‌رسد.‌ غار یخی و بندر یخدان هم در۷ کیلومتری جنوب شرقی روستا قرار دارد که از جاذبه‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شود.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری را در  توریسم پرس  دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=52832

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.