تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024
10
رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه:

منطقه آزاد انزلی دروازه ورود به اوراسیا برای ایرانیان

  • کد خبر : 83292
  • 27 جولای 2021 - 12:50
منطقه آزاد انزلی دروازه ورود به اوراسیا برای ایرانیان

منطقه آزاد انزلی دروازه ورود به اوراسیا برای ایرانیان به گزارش صنعت و توریسم به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی؛ هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک موقعیت خاصی نصیب کشورمان نموده و باید از فرصت […]

منطقه آزاد انزلی دروازه ورود به اوراسیا برای ایرانیان

به گزارش صنعت و توریسم به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی؛ هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک موقعیت خاصی نصیب کشورمان نموده و باید از فرصت پذیرش ایران به عنوان میهمان جهت عضویت دائم در این بلوک اقتصادی منطقه ای استفاده کنیم، اظهار داشت: باید توجه داشت همکاری با اتحادیه مزبور، یعنی فرآهم شدن شرایطی به منظور ورود کشورمان به این بازار بزرگ، بازاری که یکی از اعضای اصلی و محوری آن روسیه است، در نتیجه باید با همکاری و همدلی ملی، جهت استفاده حداکثری تولید کنندگان و بازرگانان داخلی گام برداریم.

وی  با تأکید بر ظرفیت ها و مزیت های متعددی که مناطق آزاد کشورمان برخوردار هستند، این مناطق را فرصتی جهت گسترش مبادلات اقتصادی با کشورهای منطقه و به ویژه اوراسیا اعلام کرد و گفت: منطقه آزاد انزلی به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک خود در دریای خزر و نزدیکی به پایتخت کشور و قرار گرفتن در استان گیلان که از سابقه خوبی در عرصه مبادله با کشورهای حوزه دریای خزر و قفقاز برخوردار می باشد می تواند به عنوان دروازه ورود به اوراسیا برای ایرانیان و معبر اصلی ورود به بازارهای ایران و جنوب آسیا برای اعضای اتحادیه اواراسیا به ایفای نقش بپردازد.

حذف تعدد آئین نامه و برگزاری جلسات منظم کاری میان گمرکات ایران و اوراسیا راهکار بهره برداری از همکاری با اتحادیه اقتصادی

رییس اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به همکاری های مشترک این منطقه با فعالین بخش خصوصی و زیرساخت های ایجاد شده و در حال ساختی همچون اتصال به خط ریل سراسری بر لزوم توسعه همکاری ها میان بخش خصوصی سایر مناطق آزاد و فعالین اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با محوریت منطقه آزاد انزلی تأکید کرد و افزود: مناطق آزاد شمالی و جنوبی ما مکمل یکدیگر در عرصه بهره برداری حداکثری از منافع همکاری ما با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می باشند و این همگرایی باید در قالب راهبردی جامع که یکدیگر را نقض نکرده به اجرا درآید، بی تردید مناطق آزاد ایران می توانند در کاهش هزینه های تولیدی و تجاری سازی صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی ما به بازارهای منطقه ای با تکیه بر مزیت ها و معافیت های قانونی خود و همچنین قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بین الملی، نقش محوری ایفا نمایند.

وی با اشاره به اینکه آمار و ارقام نشان می دهد هنوز موفق به بهره برداری بایسته و شایسته از فرصت اقتصادی همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشده ایم، اضافه کرد: بخشی از مشکلات در بخش زیرساختی به ویژه در حوزه های حمل و نقل،اسکله های کارگو و کشتیرانی است که متأسفانه در ایران بیشتر مشاهده می شود و در مقابل در ارتباط با اوراسیا، مباحث تعرفه ای وجود دارد که باید از طریق برگزاری جلسات کاری مشترک جهت رفع آن اقدام کرد و براین اساس انتظار داریم گمرکات ایران و اوراسیا نشست های مشترک فصلی در طول حداکثر هر شش ماه، یکبار به منظور رفع مسائل پیش روی اجرای توافقنامه همکاری منعقد نمایند.

توسعه صادرات کالاهای ایرانی به بازار اوراسیا

فعال اقتصادی با سابقه در ارتباط با روسیه و اوراسیا برگزاری چنین کارگروه های تخصصی به ویژه در بخش گمرکی را امری مرسوم در همکاری های منطقه ای عنوان کرد و تصریح نمود: از سوی دیگر مهیا کردن زیرساخت های گمرکی مورد نظر از سوی طرف ایرانی پیش نیاز افزایش همکاری ها و به تبع آن توسعه صادرات کالاهای ایرانی به بازار اوراسیا خواهد بود.

وی با قدردانی از اقدامات دولت در مسیر تکمیل زیرساخت های حمل و نقلی همچون اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری که باعث وصل شدن به بنادر جنوبی کشور و تکمیل زیرساخت ریلی کریدور شمال-جنوب می شود، اضافه کرد: علاوه براین بهره برداری سریع تر از اسکله رو رو دوم ایران در بخش جنوب غربی دریای خزر یعنی بندر کاسپین،که باعث استفاده از ظرفیت های کشتی های رو رو در دریای خزر به عنوان عاملی مهم در تسریع و گسترش حمل و نقل ترکیبی محسوب می شود، باید در دستور کار قرار گیرد، چراکه همین دو زیرساخت مهم، زمینه افزایش سهم ما در تجارت خزر و اوراسیا خواهد شد.

مزیت رقابتی کشورمان را در ارتباط با همکاری های اقتصادی با اوراسیا

تیزهوش تابان مزیت رقابتی کشورمان را در ارتباط با همکاری های اقتصادی با اوراسیا را در زمینه کریدورهای بین المللی عبوری از حوزه سرزمینی ایران قلمداد کرد و گفت: باید مسیرهای تجاری عبوری از حوزه دریای کاسپین را سمت کشورمان متمایل کنیم که در این خصوص می توان از کریدور چین-قزاقستان-ایران نام برد، مسیر تجاری که می تواند علاوه بر کریدور شمال-جنوب و تراسیکا، و یک کمربند و یک جاده؛ موجبات بهره برداری بیشتر کشورمان در همکاری های منطقه ای خواهد شد، امری که دولت در مسیر تحقق آن از نقش محوری برخوردار است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه یکی از مهمترین مشکلات پیش روی تجارت در عرصه داخلی و به ویژه در ارتباط با اوراسیا را تنوع بخش نامه ها و آئین نامه های داخلی بیان داشت و افزود: با عنایت به شرایط خاص کشورمان که تحت تأثیر تحریم های امریکا قرار دارد، فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری در کشورمان به صورت آنی و سریع اتخاذ و عملیاتی گردد، چراکه چنین عملی در تسهیل و توسعه صادرات بسیار اثرگذار است.

مطالب دیگر در حوزه مناطق آزاد را در صنعت و توریسم دنبال کنید

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=83292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.