تاریخ : دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ 25 ذو الحجة 1445 Monday, 1 July , 2024
3

ماسوله کویر ایستاده بر کوه‌های طبس

  • کد خبر : 51373
  • 24 آوریل 2019 - 12:33
ماسوله کویر ایستاده بر کوه‌های طبس

ماسوله کویر ایستاده بر کوه‌های طبس همه ما تصویر ذهنی عمومی که از کویر داریم کم‌و‌بیش یکسان است. تپه‌های شنی، زمین‌های لم‌یزرع خشک بی‌آب و علف، چاه‌های پراکنده، بیابان‌هایی که صدای زوزه باد در آن می‌پیچد، گرمای روز و آفتاب سوزان، سرمای شب و ستارگان آسمان و مردمان سخت‌کوش. از آن جهت گفته شد کم‌و‌بیش […]

ماسوله کویر ایستاده بر کوه‌های طبس

همه ما تصویر ذهنی عمومی که از کویر داریم کم‌و‌بیش یکسان است. تپه‌های شنی، زمین‌های لم‌یزرع خشک بی‌آب و علف، چاه‌های پراکنده، بیابان‌هایی که صدای زوزه باد در آن می‌پیچد، گرمای روز و آفتاب سوزان، سرمای شب و ستارگان آسمان و مردمان سخت‌کوش.

از آن جهت گفته شد کم‌و‌بیش یکسان زیرا که در سطرهای بعدی می‌خواهیم این تصویر را درهم‌بشکنیم.

ماسوله کویر نامی است که به روستایی به نام نایبند در دل کویر داده‌اند. این روستا که مشرف بر کویر لوت و در جنوب شهرستان طبس قرار گرفته‌است حسب اتفاق در دامنه کوهستان و در نزدیکی شهری به نام «دیهوک» واقع‌شده و بی‌جهت نام ماسوله کویر را یدک نمی‌کشد. تا به آن سفر نکنید شاید باورتان نشود که در قلب کویر چنین طبیعت خرم و با صفایی وجود داشته‌باشد. کشتزارهای گندم و جو، نخلستان‌های دیدنی و باغ‌های مرکبات. نایبند فراتر از یک هزاره عمر دارد و در روایت‌ها آمده‌است زمانی که نادرشاه در تعقیب افغان‌ها و برای بیرون کردنشان از ایران عزیمت کرده‌بود، برای استراحت این مکان را به سبب ویژگی‌ها و آبادانیش برگزید.

خانه‌های نایبند بسیار زیبا و درعین‌حال، ساده و صمیمی هستند و با مصالحی از طبیعت ساخته شده‌اند که گویی هر خانه روی سراشیبی صخره‌ای قراردارد و خانه بعدی درست بعد از دیگری. منظره کویرلوت نیز در دیگر سوی خانه‌ها رخ می‌نماید. کوچه‌های روستا اگرچه باریکند اما نخل‌ها در محیط آن به‌شکل قابل‌ملاحظه‌ای گسترده شده‌اند.

نام یوزپلنگ ایرانی را هم که بسیار به گوش‌تان خورده‌است. اگر سفری به این مکان و خصوصا نایبند و اطرافش کردید آگاه باشید که اینجا زیستگاه منحصربه‌فرد یوز ایرانی به‌شمار می‌آید و شاید شانس یار شما شد و توانستید این گونه حفاظت‌شده را با چشمان‌تان شکارکنید و حظ دیدن آن را نصیب خود کرده باشید چون این منطقه بکر جهانی جایی است که یوز به شکار می‌پردازد.

مطالب دیگر در حوزه  گردشگری را در توریسم پرس دنبال کنید.

 

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=51373

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.