تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
4

ماسوله؛ زیباترین روستای پلکانی ایران

  • کد خبر : 52264
  • 27 می 2019 - 10:00
ماسوله؛ زیباترین روستای پلکانی ایران

ماسوله؛ زیباترین روستای پلکانی ایران ماسوله ؛ یکی از روستاهای زیبای ایران است که طبیعت بی مثال و با معمای بی نظیر  است . موقعیت جغرافیایی ماسوله در ۶۵ کیلومتری شهر رشت قرار دارد، این روستای پلکانی ، در ضلع شرقی رشته کوه های تالش قرار گرفته است. این محل به سبب نوع معماری خانه […]

ماسوله؛ زیباترین روستای پلکانی ایران

ماسوله ؛ یکی از روستاهای زیبای ایران است که طبیعت بی مثال و با معمای بی نظیر  است .

موقعیت جغرافیایی

ماسوله در ۶۵ کیلومتری شهر رشت قرار دارد، این روستای پلکانی ، در ضلع شرقی رشته کوه های تالش قرار گرفته است. این محل به سبب نوع معماری خانه هایش شهرتی جهانی دارد. ماسوله رودخان رودخانه ی خروشان که از خط لقعر دره می گذرد ، از دل انگیزترین و دیدنی ترین مناظر گیلان است.

ماسوله جدید در قدیم مردم ماسوله پس از ترک ماسوله قدیم به احتمالا شیوع طاعون در سال ۹۴۳ هـ . ق ، توسط ساکنان آن در ۶ کیلومتری شهر متروکه احداث شد.

 تاریخچه ماسوله

عده‌ای از مردم بر این اعتقاداند كه در قرن سوم هـ . ق به هنگام فرار “آقاسید جمال‌الدین اشرف” از طارم ، “عون بن محمد بن علی” از همراهان مجروح وی به این منطقه آمد. وی قبل از مرگ به چوپانی گفت كه او را در همان‌جا به خاک بسپارد. بعد از خاک‌سپاری عون بن محمدبن علی در این مكان ، چوپان‌ها کم‌کم گرد مزار وی جمع شدند. رفته‌رفته خانه‌هایی ساخته شد و به‌تدریج ماسوله متولد شد.

ماسوله در زمان فتحعلی شاه ، به عنوان توپخانه ای ایران بوده است.

درقدیم چهار پل چوبی بر روی رودخانه احداث‌شده بود. از این میان پل بنا علی و پل حاجی محمدحسن از اهمیت و كاربرد بیشتری برخوردار بودند.

وقایع مهم تاریخی در ماسوله

۱۲۸۹: ایجاد کتابخانه (کتابخانه عمومی) ماسوله با هزار جلد کتاب خطی.

بهمن ۱۲۹۴: رویارویی قوای جنگل با قوای روس در جریان اشغال ایران در جنگ جهانی اول.

۱۳۲۴: رویارویی قوای دولتی در ماسوله با فرقه دموکرات آذربایجان که از راه ماسوله قصد ورود به گیلان را داشت. (فرقه دموکرات آذربایجان نام سازمانی سیاسی بود که شوروی برای ضمیمه ساختن شمال غربی ایران به خاک خود در سال ۱۹۴۵ میلادی تأسیس کرد).

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ماسوله

وجود آبشارها و چشمه‌های متعدد در اطراف ماسوله، زیبایی طبیعت آن را دو چندان نموده است. آبشارهای این منطقه به‌صورت پراکنده در اطراف آن دیده می‌شوند و اگرچه در پی سیل‌های سالیان اخیر، دستخوش تغییراتی شده‌اند ولی همچنان برای بازدیدکنندگان جلوه‌های ویژه خود را دارند. آبشار کوشم ماسوله در انتهای دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات این منطقه واقع‌شده و ارتفاع آن حدود ۳۰ متر است.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری  را در  توریسم پرس  دنبال کنید.

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=52264

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.