تاریخ : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ 28 ذو الحجة 1445 Thursday, 4 July , 2024
9

فرهنگسازی را از خودمان شروع کنیم

  • کد خبر : 48938
  • 19 ژانویه 2019 - 14:00
فرهنگسازی را از خودمان شروع کنیم

امید نعمتی در گفت‌وگو با صنعت و توریسم: فرهنگسازی را از خودمان شروع کنیم امید نعمتی یکی از اعضا و خواننده گروه موسیقی پالت است‌.  گروه پالت از موفق‌ترین گروه‌های موسیقی تلفیقی کشورمان است. آقای نعمتی چقدر اهل سفر هستید و سفر کردن چه چیزی را به شما به عنوان یک انسان اضافه می‌کند؟ بسیار […]

امید نعمتی در گفت‌وگو با صنعت و توریسم:

فرهنگسازی را از خودمان شروع کنیم

امید نعمتی یکی از اعضا و خواننده گروه موسیقی پالت است‌.  گروه پالت از موفق‌ترین گروه‌های موسیقی تلفیقی کشورمان است.

آقای نعمتی چقدر اهل سفر هستید و سفر کردن چه چیزی را به شما به عنوان یک انسان اضافه می‌کند؟

بسیار اهل سفر کردن هستم، حتی بیشتر از موسیقی کار کردن یا شعر گفتن و سفر در زندگی برایم مهم است‌.  فکر می‌کنم وقتی به عنوان انسان این شانس را داشته‌ایم که روی کره خاکی زندگی کنیم، نباید آن را از دست بدهیم‌.  باید اطرافمان را و جهان را بیشتر بشناسیم و‌ با مردم بیشتر آشنا بشویم و  فرهنگ‌های مختلف را بشناسیم.

کسانی که زیاد سفر می‌روند، تجربه‌های درخشانی پیدا می‌کنند که کسانی که زیاد اهل سفر نیستند، این تجربیات را ندارند‌.

طی سفرهایی که در کشورمان داشته‌اید، کدام شهر یا منطقه برای‌تان جذاب‌تر بوده است؟

من تا فرصت پیدا کنم، سفر می‌روم‌.  اوایل سخت بود ولی به‌تدریج به یکی از عادت‌های زندگی‌ام تبدیل شد‌.‌ یک پاترول خریدم تا راحت‌تر با آن سفر بروم‌.‌ هر وقت کار تعطیل باشد، تهران نمی‌مانم و سفر می‌روم‌.‌ خیلی وقت‌ها محلی را برای سفر انتخاب نمی‌کنم‌. ‌فقط دوست دارم که بروم و ببینم چه می‌شود، چه داستانی برایم پیش می‌آید و با چه کسانی مواجه می‌شوم‌. ‌همه ایران را تقریبا دیده‌ام اما اینکه کجا برایم جالب‌تر است، باید بگویم، بندر انزلی را بسیار دوست دارم‌.  مردمش، آب و هوایش و غذاهایش را بسیار دوست دارم‌.

یک پیشنهاد سفر به یکی از مناطق کشور و یک پیشنهاد غذای سنتی و محلی به ما بدهید.

برای این فصل یزد را پیشنهاد می‌دهم‌. ‌یزد مردم خوبی دارد‌.‌ متاسفانه غذای ویژه‌‌ آنجا را نخورده‌ام اما برای غذا، قلیه میگو را پیشنهاد می‌کنم‌. ‌در شیراز و جزایر قشم و هرمز این غذا را خوردم و بسیار خوب بود.

به نظرتان در بحث حفاظت از محیط و جاذبه‌های توریستی کشورمان چه باید کرد که در بین آحاد جامعه حفاظت از محیط‌زیست و جاذبه‌های توریستی و گردشگری که در کشورمان کم هم‌نیست، نهادینه شود؟ حتما شما هم مانند بسیاری از هموطنان دیده‌اید که برخی در رعایت مسایل ابتدایی مثل نریختن زباله یا یادگاری ننوشتن روی ابنیه تاریخی هنوز در ابتدای راه هستند یا اینکه در بازدید از اماکن تاریخی برخی به‌جای اینکه اطلاعاتشان را از آن مکان تاریخی بالا ببرند و یا از آن بنای تاریخی لذت ببرند، بیشتر درگیر این هستند که عکس یادگاری بگیرند‌.  مسلما راه حل این مشکل فرهنگ‌سازی است و البته فرهنگ مردم هم در این راستا بالا رفته است اما هنوز برای رسیدن به شرایط ایده‌آل راه درازی در پیش داریم‌.  شما نظرتان چیست؟

قبلا حفاظت از محیط‌زیست حالت هشدار داشت اما حالا مجبوریم از محیط‌زیست حفاظت کنیم‌  چون وضعیت و شرایط در این حوزه مناسب نیست و همه‌چیز این حوزه به‌هم ربط دارد‌.  مثلا اگر آب‌ها آلوده شوند ماهی‌ها مریض می‌شوند، پرنده‌ها دیگر نمی‌آیند، ممکن است دریاچه‌ها خشک شوند، بافت گیاهی از بین برود و همه این موضوعات روی زندگی انسان تاثیر می‌گذارد‌. به نظرم هر‌کسی هر قدمی که می‌تواند، در این حوزه بردارد و بهتر است که از خودمان شروع کنیم‌. در مورد بناهای تاریخی هم باید بگویم که بسیار خوب است مردم از کشورهای دیگر به وطن ما بیایند و این اماکن تاریخی را ببینند اما برخی مواقعی شرایطی را می‌بینیم که گویا مهمان‌هایی دعوت می‌کنیم اما خانه‌مان به‌هم ریخته است‌.  باید این شرایط را بهبود ببخشیم.

تیتراژ سریال لیسانسه‌ها به عنوان اولین تجربه کار تیتراژ گروه پالت چطور تجربه‌ای بود؟ به‌نظر می‌رسد که بازخورد خوبی از مخاطب گرفته‌اید؟

برای تیتراژ این سریال خیلی خوشحالم‌. ‌در این سریال تجربه همکاری خوبی با سروش صحت که از قدیم دوست ما است و بسیار ما را حمایت می‌کند، داشتیم‌. ‌ضمن اینکه مردم هم سریال را دوست داشتند و از ارتباطی که این آهنگ با مردم برقرار کرد، خوشحالم‌.

استفاده از موسیقی در سفر موضوع رایجی است‌. ‌گمان می‌کنید موسیقی در سفر چقدر در حس و‌ حال خوب یک‌ انسان بتواند تاثیر بگذارد؟

موسیقی با سفر عجین است‌.  یکی از تجربیات سفر لذت بردن از موسیقی جدید با کشف فضاهای جدید است‌.  من حتی دقت می‌کنم چه موسیقی با چه فضایی هماهنگ است، مثلا در کویر چه نوع موسیقی گوش بدهیم‌. اما یکی از نکات مهم این است که در سفر به هر منطقه‌ای سعی می‌کنم موسیقی محلی آن خطه را پیدا کنم‌. موقعیت اقلیمی و معماری هر منطقه‌ای با موسیقی آن خطه عجین است‌.

این روزها بسیاری از چهره‌های مطرح یا گروه‌هایی همچون پالت که هنرشان مورد استقبال مخاطب قرار گرفته، جدا از کار هنری، دست به فعالیت‌های اجتماعی نیز می‌زنند از جمله فعالیت‌های خیریه یا محیط‌زیستی یا بیشتر آشنا کردن مردم با یک بیماری خاص، آیا گروه پالت هم برنامه‌ای برای این فعالیت‌ها دارد؟

قطعا گروه پالت در این راستا برنامه‌هایی دارد و خود را موظف می‌دانیم به عنوان گروهی که موردتوجه مردم هستند، توجه مردم را به حل مشکلات جلب کنیم‌. ‌در این راستا پالت دو هدف دارد؛ یکی برگزاری کنسرت رایگان برای مردم عادی جامعه که وسعشان نمی‌رسد و توانایی پرداخت هزینه بلیت کنسرت را ندارند‌ و دیگری محیط‌زیست است.

سخن پایانی‌ …‌

انسان کره‌زمین را خراب کرد اما طی سال‌های اخیر سعی دارد جبران کند، امیدوارم که موفق شویم‌.

مطالب دیگر در حوزه مصاحبه با هنرمندان  را درتورسیم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=48938

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.