تاریخ : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ 29 ذو الحجة 1445 Friday, 5 July , 2024
7

فرمان فتحعلیان در گفت‌وگو ‌با صنعت و‌ توریسم

  • کد خبر : 49376
  • 28 ژانویه 2019 - 16:41
فرمان فتحعلیان در گفت‌وگو ‌با صنعت و‌ توریسم

فرمان فتحعلیان در گفت‌وگو ‌با صنعت و‌ توریسم: انتشار آلبوم از طریق اپلیکیشن یک حرکت محیط زیستی بود فرمان فتحعلیان، خواننده و نوازنده موسیقی کشورمان است. او سال‌هاست که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کند و در مورد آلبومش با نام دیده بیدار یک اقدام جدید انجام داد. او آلبومش را از طریق اپلیکیشن نواک منتشر […]

فرمان فتحعلیان در گفت‌وگو ‌با صنعت و‌ توریسم:

انتشار آلبوم از طریق اپلیکیشن یک حرکت محیط زیستی بود

فرمان فتحعلیان، خواننده و نوازنده موسیقی کشورمان است. او سال‌هاست که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کند و در مورد آلبومش با نام دیده بیدار یک اقدام جدید انجام داد. او آلبومش را از طریق اپلیکیشن نواک منتشر کرد و دیگر خبری از مقوا و‌سی‌دی نبود. رویکرد محیط زیستی این نوع انتشار آلبوم مسلما موضوع مهمی است.

فتحعلیان سال‌ها در هندوستان زندگی کرده و درباره موسیقی این سرزمین تحقیقات بسیاری انجام داده است.

او‌ از سال ۱۳۶۷ به مدت ۱۳ سال گیتار فلامنکو آموزش داد و به‌گفته خودش اگر‌چه تدریس برایش تجربه خوبی بود اما فعالیت در حوزه موسیقی از جمله برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم به او فرصت ادامه تدریس را نداد.

با این خواننده از محیط زیست و فعالیت‌های هنری‌اش سخن گفتیم.

آقای فتحعلیان چقدر اهل سفر هستید؟

بسیار زیاد سفر می‌روم. از هر فرصتی برای سفر کردن استفاده می‌کنم و با توجه به اینکه طی این سال‌ها بین هند و ایران در رفت و آمد هستم، سفرهای خارجی زیادی داشتم و البته کمتر فرصت کردم، در کشور خودمان سفر بروم.

برنامه‌ای برای سفر به مناطق مختلف کشورمان دارید؟

بله، همان‌طور که اشاره کردم، به‌دلیل رفت و آمدهایم کمتر مجال سفر در ایران را داشته‌ام اما اگر فراغت کاری پیدا کنم حتما یک تور ایرانگردی خواهم داشت.

‌تور کنسرت چطور؟

حتما تور کنسرت هم خواهم داشت. آلبوم جدیدم به‌تازگی منتشر شده و کنسرت‌هایی در تهران خواهم داشت و‌ پس از اجراهای تهران، اگر شرایط مهیا باشد، تقریبا در حدود ۱۵ شهر ایران کنسرت خواهم داشت.

طی سفرهایی که در ایران داشتید، حتما شما هم متوجه شده‌اید که در بحث توجه به جاذبه‌های گردشگری و توریستی در کشورمان توجه لازم را نداریم، نگاه شما در این راستا چیست‌؟

چه برای خود مردم ایران که به شهرها و روستاهای مناطق مختلف کشورمان سفر می‌کنند و چه درباره توریست‌های خارجی مساله توریسم را باید جدی گرفت. البته باید در نظر گرفت شرایط اقتصادی هم در سفر تاثیرگذار است. قطعا مساله مراقبت و حفاظت از جاذبه‌های گردشگری مهم است اما اهمیت مدیریتی که می‌تواند جاذبه‌های گردشگری را بیشتر و بهتر جلوه بدهد و‌ گردشگر را سر ذوق بیاورد، نباید نادیده گرفت. مثال‌هایی در این‌باره دارم از جمله اینکه مدیر یک هتل باید طرز برخورد صحیح با گردشگر را بداند، متاسفانه در مواردی مشاهده شده که رفتار مناسبی با توریست‌ها انجام نشده است. وقتی برای مسافران داخلی نمی‌توانیم رضایت‌مندی را فراهم کنیم، چه حرفی مقابل توریست خارجی داریم. ادبیات‌رفتاری بسیار مهم است، وگرنه توریست با خودش می‌گوید، من می‌توانستم این پول را در شهر دیگری خرج کنم، پس باید به توریست احترام گذاشت. توجه کنیم، گذشته از بحث فرهنگسازی درباره حفاظت و مراقبت از اماکن گردشگری و توریستی، به مدیریت صحیح و اصولی نیز نیاز داریم.‌ یادمان باشد گردشگر و کسی که جایی را برای سفر انتخاب می‌کند، فقط قرار نیست اماکن دیدنی آن منطقه از جمله فلان مکان تاریخی را ببیند، بلکه او ناخودآگاه با فرهنگ مردم آن منطقه نیز آشنا می‌شود و این موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.

پیشنهادتان برای سفر به یکی از اماکن و شهرهای دیدنی ایران کجاست؟

همه شهرهای ایران فوق‌العاده هستند و حتما مقصد خوبی برای سفر، چرا‌که هرکدام جاذبه‌های خاص خودشان را دارند اما من شیراز و تبریز را پیشنهاد می‌دهم. برایم شهرهای خاطره‌انگیز‌ و دوست‌داشتنی هستند.

‌یک غذای محلی به ما پیشنهاد بدهید.

قلیه ماهی.

جدیدترین آلبومتان دیده‌بیدار اخیرا منتشر شده است. بازخورد‌ها چگونه بوده است؟

بازخوردها خوب بود و مردم خوشبختانه ارتباط خوبی برقرار کردند. برای اولین‌بار آلبومم را توسط اپلیکیشن نواک منتشر کردم.‌ انتشار آلبوم از طریق اینترنت ریسک بود اما من اعتماد می‌کنم به فرهنگ مردم کشورم و البته هوادارانم که در این سال‌ها از من حمایت کردند.

انتشار آلبوم در فضای مجازی و از طریق اپلیکیشن اقدام مثبتی به لحاظ محیط‌زیستی نیز هست. برایمان از فواید این موضوع بگویید.

دقیقا از نظر محیط زیستی فواید بسیار خوبی دارد. وقتی آلبوم به شکل سی‌دی منتشر نشود، یعنی مقوای کمتر، سلفون کمتر و مواد پلاستیکی کمتری مصرف می‌شود. وقتی این مواد که ورودشان به چرخه طبیعت، اشکالاتی را ایجاد می‌کند، کمتر استفاده شود، قطعا اثرات محیط‌زیستی بسیار خوبی خواهد داشت. جالب است بدانید این روش در ایران جدید است و در آمریکا و اروپا روش کاملا مورد استفاده‌ای است‌. هر‌کسی می‌تواند از طریق تلفن همراهش به موسیقی مورد علاقه‌اش دسترسی پیدا کند.

نگاه همکارانتان چه بود‌؟ آیا آنها هم مایل به استفاده از چنین روشی در انتشار آلبوم‌هایشان هستند ‌یا منتظر نتیجه آلبوم شما؟

بله، مسلما منتظر نتیجه آلبوم من هستند. یکی از همکارانم به شوخی گفت تو‌ پریدی وسط آب. اگر روی آب ایستادی ما هم می‌پریم. گذشته از بحث محیط زیست، این اقدام یک اتفاق مهم حقوقی را هم برای هنرمندان در پی داشت. با این روش دست واسطه‌ها کوتاه شد و پول بیشتری از فروش آلبوم به دست هنرمند می‌رسد و درصدی هم به اپلیکیشن.

راه دسترسی به آلبوم را از طریق اپلیکیشن برای‌مان بگویید.

از طریق #۹۹۹*۷۸۰* مخاطبان می‌توانند به اپلیکیشن نواک دسترسی پیدا کنند. روی عکس آلبوم، کلیک کنند و از طریق عابر بانک هزینه آلبوم را پرداخت کنند و سپس کد را وارد اپلیکیشن نواک کنند و آلبوم را دانلود کنند. روی خرید آلبوم دیده‌بیدار تا یک ماه اشتراک رایگان آلبوم‌هایی که در نواک موجود هست، به عنوان هدیه قرار دارد.

به‌عنوان سوال پایانی، در دنیای حرفه‌ای موسیقی صداها برای بخش‌های خاصی در نظر گرفته می‌شوند، مثلا می‌گویند فلان خواننده صدایش مناسب آهنگ‌های حماسی است و دیگری مناسب آهنگ‌های عاشقانه. شما هم گذشته از اینکه در این تقسیم‌بندی صدایتان مناسب آهنگ‌های حماسی است، آثار بسیار خوبی را در مدح حضرت علی‌(ع) خوانده‌اید. آیا این انتخاب به دلیل حرفه‌ای که ذکر کردم بود یا واقعا برآمده از احساسات شما؟

قطعا هر دو دلیلی است که شما اشاره کردید. موسیقی تلفیقی کار می‌کنم. موسیقی من‌ تلفیق موسیقی پاپ، موسیقی کلاسیک هند و موسیقی عرفانی ایران است. اینها، سه ضلع این مثلث موسیقی‌ام را تشکیل می‌دهند ‌و این ‌برایم ‌خوشایند است. از طرفی از روی حساسیتم نسبت به انتخاب شعرهایم، مردم دغدغه‌هایم را می‌شناسند. من این نگاه عاشقانه و عارفانه را دنبال می‌کنم.

مطالب دیگر در حوزه مصاحبه اختصاصی را درتوریسم پرس دنبال کنید.

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=49376

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.