تاریخ : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ 26 ذو الحجة 1445 Tuesday, 2 July , 2024
3

عينک بدبيني را از چشمتان برداريد!

  • کد خبر : 50185
  • 05 مارس 2019 - 10:04
عينک بدبيني را از چشمتان برداريد!

عينک بدبيني را از چشمتان برداريد! در دور و زمانه‌اي که در رونق گردشگري، تصويرسازي و برندسازي حرف اول را مي‌زند، توصيف گروه‌هاي مرجع همچون هنرمندان و روزنامه‌نگاران از وضعيت گردشگري کشورها اهميت فراواني دارد. در مورد ايران اين اهميت دوچندان است چراکه ماشين رسانه‌اي غرب از سال‌ها پيش مشغول تخريب ذهنيت جهانيان نسبت به […]

عينک بدبيني را از چشمتان برداريد!

در دور و زمانه‌اي که در رونق گردشگري، تصويرسازي و برندسازي حرف اول را مي‌زند، توصيف گروه‌هاي مرجع همچون هنرمندان و روزنامه‌نگاران از وضعيت گردشگري کشورها اهميت فراواني دارد. در مورد ايران اين اهميت دوچندان است چراکه ماشين رسانه‌اي غرب از سال‌ها پيش مشغول تخريب ذهنيت جهانيان نسبت به کشورماست. متن پيش‌رو، گزيده‌اي از مطالبي است که يک روزنامه‌نگار هلندي پس از سفر به ايران نوشته و در يکي از روزنامه‌هاي پرتيراژ اين کشور به چاپ رسيده است.

تعجب مي‌کنيد

فرهنگ بسيار زيبا، طبيعت و مناظر پرابهت و مردم مهمان‌نواز. شايد فکر نکنيد‌، اما اکنون درباره ايران صحبت مي‌کنيم. پس از سفري به اين کشور، ديگر تمام پيش‌داوري‌ها از بين مي‌رود. راهي‌ بسيار طولاني را مشاهده مي‌‌کنم که روي تپه‌هاي زيادي ساخته شده است. در مقابل خود، کوه‌هاي زاگرس را تماشا مي‌‌کنم. راننده‌هاي خودرو‌هايي‌ که از روبه‌رو مي‌آيند، از ديدن ما خارجي‌ها تعجب مي‌کنند. در بسياري از مواقع، شيشه ماشين پايين مي‌رود و مي‌گويند به ايران خوش‌آمديد.

در سفر ايران، با مناظر زيباي بسيار زيادي مواجه شدم. از سرسبزي شمال ايران تا صحرا‌هاي بسيار زيباي جنوب اين کشور. در ميان راه، شهر‌هاي زيبايي‌ را ديدم که پر از زندگي‌ و فرهنگ است. در شهر يزد، خيابان‌هاي باريک و زيبايي‌ را ديدم که مشابه داستان‌هاي هزار و يک شب است. در اين شهر زيبا، مساجد مختلفي‌ وجود دارد و صد‌ها فروشگاه در بازار‌هاي سرپوشيده ديده مي‌شود. راه، ما را به شهر زيباي شيراز، شهر شعر رساند. سفر به شيراز به معناي بازديد از آرامگاه حافظ، يک شاعر ايراني است که در سال ۱۳۹۰ميلادي درگذشت. تمامي ايرانيان حداقل يکي‌ از اشعار اين شاعر را از حفظ هستند.

گروهي از جوانان از مقابل ما گذشتند و به نظر مي‌رسيد که مي‌خواهند با ما صحبت کنند. پرسيدند: سلام، از چه کشوري هستيد؟ آنان همانند ما کنجکاوند. چرا به ايران آمده‌ايم؟ به ما گفتند متأسفانه همه غربي‌ها فکر مي‌کنند که مردم ايران تروريست هستند، اين‌گونه نيست؟

آنها خوشحال هستند که ما به ايران سفر کرده‌ايم. اين‌گونه مي‌توانيم در هلند به مردم بگوييم که ايران کشوري بسيار زيبا براي گردشگران است. اين جوانان ما را به پارکي‌ نزديک آرامگاه حافظ بردند. شيراز به گل‌هاي رنگارنگ، پارک‌هاي زيبا، درختان ميوه و حوض‌هاي بسيار زيبا در وسط شهر معروف است. در سايه اين درخت‌ها، يک فرش ايراني انداخته شده و روي آن يک قوري چاي است. پيک‌‌نيک در شيراز همانند بقيه شهر‌هاي ايران، بسيار محبوب است.

نمي‌توان بدون بازديد از تخت‌جمشيد، از ايران بازگشت. تخت جمشيد قلب تاريخ قديم ايران بود. اکنون ايرانيان به اين موضوع افتخار مي‌کنند و معتقدند تخت‌جمشيد مدرک تاريخ آنان است. علاوه در اين فرهنگ زيبا، مهمان‌نوازي مردم ايران بخش بزرگي‌ از تجربه سفر به ايران است. در يکي‌ از پارک‌هاي تهران، دو ايراني که در نيويورک متولد شده‌اند به ما در خواندن نقشه تهران که به فارسي‌ نوشته شده، کمک کردند. با وجود آنکه در آمريکا زندگي مي‌کنند دلتنگ عطر، رنگ و فضاي ايران هستند. از اين‌رو هر سال به مدت يک ماه به ايران سفر مي‌کنند.

يکي‌ از موضوعات در مهمان‌نوازي ايراني که بايد به آن توجه کنيد، تعارف است. احتمال دارد که در ايران مردم شما را به خانه خود براي صرف نهار يا شام دعوت کنند. اين دعوت را قبول کنيد، زيرا احتمالا بهترين غذا را مي‌توان در خانه مردم خورد.

ماجراجويي کنيد…

مادلون اولستهورن و سوزانه کوکس در طول برنامه سفر آمستردام به سنگاپور، با ماشين به ايران سفر کردند. افراد زيادي به اين دو گفتند که سفر با خودرويي قديمي‌ به کشور‌هايي‌ چون ايران و پاکستان غيرممکن است، اما واقعيت چيز ديگري است. واقعيت در ايران بسيار زيباتر است. مادلون مي‌گويد: مهمان‌نوازي که در ايران با آن مواجه شديم، در هيچ‌جاي جهان نديده بوديم. مردم کنجکاوند، همه علاقه دارند با ما آشنا شوند.

در جاده نيز همه مهمان‌نواز هستند. خودرو‌ي ما گازوئيلي است و پيدا کردن گازوئيل براي ما اندکي مشکل است، اما کافي‌ است که تنها يک‌بار دست خود را مقابل يک کاميون بالا ببريم. آنها به ما کمک مي‌کنند. يک راننده کاميون توقف کرد و به ما گازوئيل داد. او به زبان انگليسي تسلط نداشت، اما خيلي‌ سريع با يکي‌ از اعضاي خانواده خود تماس گرفت تا از من سؤالي بپرسد. او گفت: نظرت درباره ايران چيست؟

پاسخ بنده بسيار ساده بود: ايران زيباست. فرهنگ، طبيعت و به‌ويژه مردم ايران زيبا هستند. زماني‌ که به تخت‌جمشيد رسيديم، نمي‌توانستيم عکس گرفتن را متوقف کنيم. گردشگران ايراني از همه قسمت‌هاي تخت جمشيد عکسبرداري مي‌کنند. آنها به اين بنا افتخار مي‌کنند. ايرانيان حق دارند که به تاريخ خود افتخار کنند.

بهشت در شمال ايران

فکر مي‌کنيد که ايران تنها از خاک و سنگ تشکيل شده است؟ پس بايد يک‌بار به شمال اين کشور سفر کنيد. در زمستان مي‌توان در شمال ايران به ورزش‌هاي زمستاني چون اسکي پرداخت. راه تهران به درياي خزر، راهي‌ معروف در ايران است.

براي رسيدن به درياي خزر بايد از کوه‌هاي زيادي عبور کرد. در ميانه راه، در هر چند صد متر يک‌بار رستوران‌هاي ايراني را مي‌توان مشاهده کرد. هرکسي‌ که مکان زيبايي‌ را ببيند توقف مي‌کند، فرش ايراني را از خودرو درمي‌آورد و استراحت مي‌کند.

افرادي که زمان کافي‌ دارند، پس از هشت ساعت رانندگي‌ و پيچ‌هاي فراوان به شهر رامسر مي‌رسند. پس از دو ساعت رانندگي‌ از تهران، بلند‌ترين کوه‌ها را مشاهده مي‌کنيم. تقريبا در تمامي سال، اين کوه‌ها پوشيده از برف است و مي‌توان در آنها به ورزش‌هاي زمستاني پرداخت. براي ورزش‌هاي زمستاني سه مکان وجود دارد که ديزين بزرگ‌ترين آنهاست. بلندترين نقطه، حدود ۳۶۰۰ متر است. افرادي که علاقه دارند به کشور ديگري جز آلمان و فرانسه سفر کنند، مي‌توانند به ايران فکر کنند.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری را در توریسم پرس دنبال کنید.

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=50185

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.