علم و تجربه، عامل موفقیت هتلها
مشکلی که برای نیروهای تجربی وجود دارد، عدماطلاع از وظایف دیگر بخشهای کاری در سازمان مربوطه است و چون تجربیات آنها محدود به همان بخشی است که در آن فعالیت میکنند، جابهجایی آنها با سایر بخشهای کاری مشکلساز خواهدبود اما پرسنل آکادمیک چون در محیطهای آموزشی با تمام بخشها و نحوه فعالیت آنها آشنا میشوند، بهخوبی از عهده وظایف محوله در بخشهای مختلف برمیآیند و بههمین علت رشد و ارتقا شغلی آنها در مراکز اقامتی و سایر بخشهای مرتبط با گردشگری به خوبی بیشتر خواهدشد.
متاسفانه یکی از مشکلات پرسنلی گردشگری در ایران، تضادهای آشکار رفتاری میان نیروهای قدیمی تجربی با نیروها تازهوارد آکادمیک است. نیروهای قدیمی حضور نظرات جوان دانشگاهی را بر نمیتابند چون بهخوبی میدانند که دوره مسئولیت نیروهای تجربی بهسرآمده و بههمین دلیل از خود واکنش منفی نشان میدهند. از طرفی نیروهای دانشگاهی هم هنوز از تجربه و پختگی لازم برای واگذاری صد درصدی مسئولیتهای مهم شغلی همچون مدیریت و یا سرپرستی بخشهای مختلف بهرهمند نشدهاند. به هرحال در سالهای آتی چارهای جز جذب و جایگزینی نیروهای تحصیلکرده دانشگاهی در بخشهای مختلف گردشگری نیست چون برای توسعه و پایداری گردشگری در هر کشوری لازم است تا رضایت گردشگران با ارائه خدمات مطلوب و نوین جلب گردد و این مهم با اتکا به دانش سنتی پرسنل تجربی امکانپذیر نیست. البته منکر تجربه نیروهای قدیمی در صنعت گردشگری نیستیم اما تجربه زمانی کارایی لازم را خواهد داشت که با علم آمیختهشود. موفقیت کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا، انگلستان، ایتالیا و …. در گردشگری جدا از تمام تدابیر و برنامهریزیهای مدون و استفاده از علم روز در مدیریت گردشگری، مرهون نیروهای تحصیلکرده آکادمیکی است که راهبری گردشگری در این کشورها را برعهده دارند.
مطالب دیگر در حوزه گردشگری را در توریسم پرس دنبال کنید.