تاریخ : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ 28 ذو الحجة 1445 Thursday, 4 July , 2024
2

شهر رستوران اکبر‌جوجه

  • کد خبر : 54801
  • 24 آگوست 2019 - 15:41
شهر رستوران اکبر‌جوجه

شهر رستوران اکبر‌جوجه گلوگاه شهری با پیشینه کهن تاریخی و پر از فراز و نشیب‌های که دست روزگار بدان چشانیده، با طبیعتی بکر و کم‌نظیر امروزه پذیرای گردشگران بسیاری است. گلوگاه را شهر گلاب می‌نامند و معتقدند «گلو» در نام این شهر اشاره به گلاب دارد. این شهر در منطقه‌ای که در دوره اسلامی کبودجامه […]

شهر رستوران اکبر‌جوجه

گلوگاه شهری با پیشینه کهن تاریخی و پر از فراز و نشیب‌های که دست روزگار بدان چشانیده، با طبیعتی بکر و کم‌نظیر امروزه پذیرای گردشگران بسیاری است. گلوگاه را شهر گلاب می‌نامند و معتقدند «گلو» در نام این شهر اشاره به گلاب دارد. این شهر در منطقه‌ای که در دوره اسلامی کبودجامه یا پنجاه هزار نامیده می‌شد، قرار گرفته و در حقیقت جانشین شهر تاریخی نامیه است که بعد از تمیشه در این منطقه بزرگ‌ترین شهر قرن اول هجری بوده است. در شمال‌غربی گلوگاه تپه تاریخی گراودین، وجود جر یا خندق‌کلباد در شرق گلوگاه به فاصله تقریبی ۲ کیلومتر اهمیت این محل را ثابت می‌کند و در جنوب آن بقایای جاده شاه‌عباسی قرار گرفته است که از مسیر جنگل‌های سرسبز، چشمه‌ها، آبشارها و آب‌های معدنی قابل‌توجه و دیدنی به کوه‌های شرشری محدود می‌شود و از نظر تاریخی و باستان‌شناسی اهمیتی ویژه دارد.

در سفر به گلوگاه یکی از مکان‌هایی که باید از آن دیدن کنید، توسکاچشمه است که در قسمت جنوبی این شهر و در بین راه دامغان و دریای آرام گلوگاه قرار دارد. توسکا‌چشمه که در منطقه بالادست شهرستان گلوگاه قرار دارد با داشتن آب زلال و گوارا و وجود درختان زیبای توسکا که وجه‌تسمیه نام گرفتن این منطقه است، در طول ایام بهار و تابستان ماهانه پذیرای ۱۵ هزار مسافر از داخل و خارج استان است. این منطقه دیدنی به دلیل قدمت چشمه، وجود یخچال‌های طبیعی و خنک‌بودن منطقه و داشتن دمای صفر درجه سانتیگراد در ماه‌های گرم سال توجه گردشگران زیادی را از استان‌های گلستان و خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی به خود جلب کرده است. چشمه اوان، چشم‌انداز دیدنی روستای نیالا، باریکلا، چشمه محمد‌بهی و آبخوره به عنوان دیگر نقاط دیدنی و کوهستانی شهرستان گلوگاه است. در پایین‌دست گلوگاه نیز دریای آرام گلوگاه و منطقه جرکلباد با پیشینه هزار سال از نقاطی است که گردشگران از آن دیدن می‌کنند.

نام شهر گلوگاه با رستوران خیلی معروف اکبرجوجه نیز گره خورده است. این رستوران که در شهرهای متعددی از ایران شعب رسمی دارد، شعبه اولیه و مرکزی‌اش را در گلوگاه دایر کرده است. شعبه‌ای که هم‌اکنون نیز وجود دارد و مسافران زیادی با مراجعه به آنجا غذا می‌خورند. در جای‌جای ایران نیز اگر بخواهند اصالت رستوران اکبرجوجه را ثابت کنند، معمولا آن را به شعبه اصلی در شهر گلوگاه نسبت می‌دهند. نسبتی که البته در مورد خیلی از رستوران‌های مدعی خصوصا در جاده‌ها درست نیست.

گلوگاه در جنوب‌شرقی دریای مازندران و شمال رشته‌کوه البرز قرار دارد. برای سفر به این منطقه باید به شرق استان مازندران و شهرستان بهشهر بروید، منطقه‌ای که در غرب استان گلستان قرار دارد. این شهر در فاصله ۵ کیلومتری از دریا واقع‌شده است. گلوگاه در هر فصل زیبایی‎های منحصر‌به خود را به نمایش می‌گذارد، بهار با شکوفه‌های بهار و تازه‌شدن دوباره طبیعت، تابستان با آب و هوای خنک و دلپذیر در گرم‌ترین ماه‌های سال و پاییز با افسون برگ‌ریزان درختانش. با این همه بهتر است از سفر به گلوگاه در روزهای سرد سال و به‌ویژه در فصل زمستان پرهیز کنید.

مطالب دیگر در حوزه  گردشگری ر ا توریسم پرس دنبال کنید.

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=54801

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.