تاریخ : یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳ 24 ذو الحجة 1445 Sunday, 30 June , 2024
0

شهرکرد؛ شهری بر بام ایران

  • کد خبر : 119830
  • 26 ژوئن 2024 - 13:54
شهرکرد؛ شهری بر بام ایران

به گزارش صنعت و توریسم، شهرکرد که به سبب بلندی آن به نام «بام ایران» نیز شناخته می‌شود، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است که از آن جمله می‌توان به مسجد جامع شهرکرد، مجموعه تاریخی قلعه چالشتر، پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگه صیاد و رودخانه‌ها و مناطق جنگلی آن […]

به گزارش صنعت و توریسم، شهرکرد که به سبب بلندی آن به نام «بام ایران» نیز شناخته می‌شود، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است که از آن جمله می‌توان به مسجد جامع شهرکرد، مجموعه تاریخی قلعه چالشتر، پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگه صیاد و رودخانه‌ها و مناطق جنگلی آن اشاره داشت.

* قلعه تماشایی چالشتر

قلعه چالشتر که به نام قلعه «خدارحم‌خان» نیز شناخته می‌شود، در شهر چالشتر از توابع شهرکرد قرار دارد. قدمت این قلعه به عهد صفویه می‌رسد و زمانی مرکز حکومت چهارمحال بوده است.

قلعه چالشتر درواقع متعلق به حاکم چهارمحال بوده و از اینجا قلمرو خود را اداره و مدیریت می‌کرده است. بخش‌هایی از قلعه در طول زمان از بین رفته و در دوره قاجار بازسازی شده و نهایتا تبدیل به خانه خان شده است. قلعه مذکور در گذشته چهاردروازه داشته که امنیت آن را تامین می‌کرده‌اند. معماری به کار رفته در این قلعه تاریخی نیز تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است.

ایوان بنای قلعه ۱۰ستون سنگی داشته و اندرونی، مجموعه قلعه را به «خان‌نشین» متصل می‌کند. وجود پنج ایوان، پنج اتاق اندرونی و ۴۰ستون، ظاهر باشکوهی به این قلعه تاریخی بخشیده است و نقوش افسانه‌ای و گل و مرغ‌های به کار رفته در تزئینات خانه، هوش از سر بازدید‌کنندگان می‌برد.

شایان ذکر است از اوایل دهه ۱۳۸۰با احیای قلعه خدارحم‌خان، این قلعه تبدیل به «موزه کار و زندگی» شده است. وجود ۶۴۰قلم اشیای مردم‌شناسی این فرصت را فراهم کرده که با مشاغل مختلف و سبک زندگی مردمان گذشته ی منطقه آشنا شوید.

* پارک ملی تنگ صیاد

منطقه تنگ صیاد یکی از نواحی مرتفع استان چهارمحال‌و‌بختیاری است. این منطقه به سبب برخورداری از تپه ماهورهای بسیار، زیستگاه مناسبی برای میش و قوچ شمرده می‌شود. همچنین در میان صخره‌های صعب‌العبور منطقه، کل، بز و پلنگ وجود دارد.

دره‌های طبیعی و زیبای «بستان شیر» و «پاچفت» تنگ‌صیاد نیز به سبب مناظر طبیعی جالب‌توجه‌شان تبدیل به مناطق پرطرفدار برای دوستداران طبیعت‌گردی شده‌اند. برای بازدید از این منطقه حفاظت شده باید به جاده شهرکرد- بروجن رفته و از جاده قدیم دهنو به سمت تنگه صیاد رهسپار شوید.

در سفر به تنگه‌صیاد تماشای گونه‌های گیاهی متنوع منطقه را از دست ندهید. بر اساس برآوردهای گیاه‌شناسان ۲۵۲گونه گیاهی از ۵۲تیره در این منطقه شناسایی شده‌اند که نشان از تنوع بالای پوشش گیاهی منطقه دارد. گفتنی است وجود پرندگانی نظیر عقاب طلایی و کبک دری، خزندگانی نظیر آگامای الیویه و لاک‌پشت برکه‌ای خزری، لذت تماشای حیات‌وحش این منطقه را دوچندان کرده است.

* مسجد جامع شهرکرد

یکی از زیباترین بناهای شهری شهرکرد مسجد جامع این شهر است که در بافت قدیمی شهرکرد واقع شده است. این مسجد به لحاظ معماری بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مسجد تاریخی استان بوده و یگانه مسجد چهار ایوانی چهار‌محال‌وبختیاری است. مسجد جامع همچنین دو شبستان تابستانی و زمستانی داشته و معماری آن بی‌شباهت به مسجد حکیم اصفهان نیست.

مساحت ۲۵۰۰متری مسجد جامع، کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ آن و نیز طاق‌نماها، حوض، درهای چوبی و منبت‌کاری‌های به کار رفته، ظاهری متفاوت و زیبا به این مسجد تاریخی بخشیده است.

رواق‌های مسجد نیز در نوع خود تماشایی بوده و تخته‌سنگ‌های فرش‌شده در دوطرف جلوه‌ای زیبا به ورودی اصلی داده‌اند.

مسجد جامع سه در ورودی داشته که این ورودی‌ها با طاق‌های جناقی و نیم گنبد آذین شده‌اند. داخل راهروهای ورودی نیز طاق‌نماهایی مزین به کاشی هفت‌رنگ دیده می‌شود که جلوه این مسجد را دوچندان کرده است.

در نهایت باید گفت مسجد جامع یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهرکرد و استان چهارمحال‌و‌بختیاری است که به هیچ وجه نباید فرصت بازدید از آن را از دست بدهید.

* ردپای مشروطه در قلعه شمس‌آباد

قلعه شمس‌آباد که با نام قلعه یوسف‌خان امیرمجاهد نیز شناخته می‌شود، درواقع دژی بوده که در گذشته توسط ارباب‌ها در نظام ارباب‌رعیتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این قلعه در روستای شمس‌آباد و در ۱۵کیلومتری شهرکرد قرار دارد. قدمت قلعه به حدود ۱۲۰سال قبل می‌رسد و احتمالا در اواخر دوره قاجار بنا شده است.

وجود یک حمام، چهاربرج و یک درشکه‌خانه در گذشته‌های دور، این قلعه قدیمی را تبدیل به پایگاه حکمرانی خوانین کرده است.

در قلعه یک ساختمان مرکزی وجود دارد که یک طبقه در بالا و یک طبقه در بخش زیرین دارد. یکی از زیبایی‌های قلعه ستون‌های ایوان غربی آن است که با نقوش انسانی و گیاهی آذین شده و تصویر مردان مسلح با لباس محلی نیز روی آنها کنده‌کاری شده است.

گفته می‌شود یوسف‌خان امیرمجاهد که صاحب این قلعه بوده در زمان فتح تهران به دست مجاهدین و سواران بختیاری، یکی از قشون بختیاری بوده و در نهضت مشروطیت به سهم خود اقداماتی را به انجام رسانده است.

*گرداب‌بن؛چشمه جوشان چهارمحال‌و‌بختیاری

در ۲۰کیلومتری شمال شهرکرد شهر بن واقع شده است. سد زاینده‌رود در شمال این شهر قرار داشته و کوه‌های افغان و بن نیز در دو سوی آن واقع شده‌اند.

درست در غرب شهر بن، جاذبه طبیعی زیبایی به نام گرداب‌بن قرار دارد که یک مجتمع تفریحی با امکانات ویژه نیز در اطراف آن ساخته شده است.

چشمه گرداب‌بن از زیرکوه گرداب بیرون زده و در طول تاریخ همواره تغذیه‌کننده اصلی زاینده‌رود و سیراب‌کننده دشت اصفهان بوده است.

گفته می‌شود در روزگاران قدیم اطراف این چشمه محلی برای جدا کردن دانه از کاه و نیز محل چرای دام‌ها بوده است.

با توجه به گودبرداری انجام‌شده توسط شهرداری بن، آب چشمه در آبگیر جمع شده و منظره زیبایی ایجاد کرده است. البته باید در نظر داشت چشمه فقط گوشه کوچکی از زیبایی‌های این منطقه است و گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری در آن وجود دارد. لاله‌های واژگون قرمز، زرد و نارنجی در فصل بهار منطقه اطراف چشمه را می‌پوشاند و در دامنه کوه افغان نیز می‌توان پوشش گیاهی متنوع از شقایق وحشی تا گون، آویشن و علف تمشکی را به نظاره نشست.

فراهم بودن امکان قایق سواری روی آبگیر و نیز ارائه خدمات تفریحی نظیر کالسکه‌سواری بر جاذبه‌های این منطقه گردشگری افزوده است.

در نهایت در سفر به شهرکرد فرصت خرید سوغات و صنایع‌دستی را نباید از دست بدهید. مهم‌ترین هنرهای سنتی این خطه شامل چوقابافی، خرسک‌بافی، خورجین‌بافی، قفل‌سازی و نمدمالی است. از جمله سوغاتی‌های معروف شهرکرد هم می‌توان به قره‌قروت، عسل، کشک، بادام و گردو اشاره داشت.

 

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=119830

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.