تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
6

شبنم مقدمي در گفت‌وگو با صنعت و‌توريسم

  • کد خبر : 49488
  • 31 ژانویه 2019 - 9:46
شبنم مقدمي در گفت‌وگو با صنعت و‌توريسم

شبنم مقدمي در گفت‌وگو با صنعت و‌توريسم: توجه به محيط زيست بخشي از مسئوليت اجتماعي ما شهروندان است شبنم مقدمي بازيگري است که طي اين سال‌ها بخش‌هاي مختلف نمايشي از جمله راديو، تلويزيون، سينما و تئاتر را تجربه کرده است. سيمرغ نقش مکمل زن سي و دومين جشنواره فيلم فجر براي فيلم امروز و سيمرغ […]

شبنم مقدمي در گفت‌وگو با صنعت و‌توريسم:

توجه به محيط زيست بخشي از مسئوليت اجتماعي ما شهروندان است

شبنم مقدمي بازيگري است که طي اين سال‌ها بخش‌هاي مختلف نمايشي از جمله راديو، تلويزيون، سينما و تئاتر را تجربه کرده است.

سيمرغ نقش مکمل زن سي و دومين جشنواره فيلم فجر براي فيلم امروز و سيمرغ نقش مکمل زن جشنواره فيلم فجر سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر براي دو فيلم سينمايي نفس و زاپاس، جايزه جشن‌حافظ، جايزه جشنواره جام جم در کارنامه شبنم مقدمي به‌چشم مي‌خورد. او‌ نقش‌هاي متفاوتي را تجربه کرده است.

با اين هنرمند درباره محيط زيست و سفر صحبت کرديم.

مقدمي، چقدر اهل سفر هستيد؟

کساني که من را مي‌شناسند، مي‌دانند که بزرگترين و مهم‌ترين تفريح زندگي‌ام سفر است. به محض اينکه فرصتي داشته باشم که بتوانم از تهران بيرون بزنم، حتما اين کار را انجام مي‌دهم و‌ چندان هم برايم فرقي نمي‌کند که سفر شيک و‌مدرني باشد يا سفري آسان که‌کوله‌پشتي برداريم و در طبيعت با استفاده از چادر کمپ بزنيم. مهم اين است که از تهران بيرون بروم و جغرافياي جديدي را کشف کنم.

شما در صفحه شخصي‌تان، در اينستاگرام از اماکن باستاني و ديدني عکس مي‌گذاريد و ‌با مخاطبانتان به اشتراک مي‌گذاريد؟ به نظرتان اينکه هنرمندي همچون شما تصاويري از مناطق ديدني را در صفحه‌اش بگذارد چقدر در نگاه مخاطبان تاثيرگذار است؟

زماني که مي‌بينم چند روز تعطيلي، تنها جايي که همه براي سفر انتخاب مي‌کنند، جاده شمال است، دلم مي‌گيرد. شمال کشور ما قطعاً زيبايي‌هاي خودش را دارد اما مساله اين است که کشور چهارفصل ما به‌جز شمال و‌حاشيه درياي خزر مناطق ديدني بسياري دارد که متاسفانه کساني که سفردوست هستند، زحمت‌کشف آن مناطق را به خود نمي‌دهند. من تمام تلاشم را مي‌کنم که در سفرهايم، چه آثار و ابنيه تاريخي شهر‌ها و‌ روستاهايي که مي‌بينم و چه مناظر و طبيعت آن منطقه را از طريق عکس معرفي کنم،‌ ضمن اينکه اگر آن منطقه را ديده بودند که‌چه بهتر، اگر هم نديده بودند، دنبال‌کنندگان صفحه‌ام يک تصوير چشم‌نواز ديده‌اند و ممکن است براي دقايقي هم‌که شده حالشان خوب شود و روحيه‌شان‌تغيير کند. پيشنهادم اين است منابع گردشگري ايران را آنطور که هست بشناسيم و از همه آنها بهره ببريم.

اين روزها شما و ديگر هنرمندان درباره محيط زيست فعاليت گسترده‌اي داريد. مثلا شما و‌تعداد ديگري از همکارانتان در تيزر اينستاگرامي درباره استفاده نکردن از پلاستيک شرکت کرديد که بسيار ديدني بود.

در واقع هنرمندان به‌طور واقعي وارد ماجراي محيط زيست شده‌اند و گذشته از شرکت در خيريه‌ها به موضوع محيط زيست هم به چشم يک مسئوليت اجتماعي نگاه مي‌کنند.

نگاهتان به اين موضوع چيست؟

از نظر من هر شهروندي بايد به وظايف شهروندي‌اش آگاه باشد. گاهي ممکن است هرکدام از ما در هر شغل و جايگاهي که هستيم، وظايف شهروندي‌مان را فراموش کنيم. من مي‌گويم اين صفحات مجازي مخصوصا به ما که به نسبت ديگران دنبال کننده‌هاي بيشتري داريم، اين امکان را مي‌دهد که‌ وظايف شهروندي را ابتدا به خودمان و بعد به سايرين يادآوري کنيم. منظور اين نيست که آنها نمي‌دانند و ‌ما مي‌دانيم، مقصود يادآوري است.

همه مي‌دانيم که پلاستيک بلاي مضري براي بشريت است و چه بهتر که هنگام خريد از آن استفاده نکنيم اما گاهي اوقات اين موضوع را فراموش مي‌کنيم. اين فعاليت ما هم در راستاي همين يادآوري است. استنباط شما درست است و‌من از جانب خودم مي‌گويم و مي‌دانم که بسياري از همکارانم نيز اين دغدغه را دارند. احساس مي‌کنم اگر آن‌پيامي که مطرح مي‌کنم روي یک‌ نفر هم‌موثر باشد، پس حرکت مثبتي انجام داده‌ام و در اين راستا باز هم فعاليت خواهم کرد.

اگر بنويسم، لطفا کاغذ را زباله ندانيم و‌دور نريزيم تا از قطع بي‌رويه درختان جلوگيري کنيم، منظور اين نيست که‌ من ‌مي‌دانم و‌شما نمي‌دانيد. وقتي فعل جمع به‌کار برده مي‌شود يعني من ‌هم مانند شما در مواردي نياز به يادآوري دارم. وظايف شهروندي و مسئوليت‌هاي اجتماعي درباره طبيعت، جانداران ديگر و همنوعان خودمان نکاتي است که بايد به آن پرداخته شود و‌مدام به خودمان ياداوري کنيم.

بهترين سفري که در کشورمان داشته‌ايد، به کدام منطقه يا شهر بوده است؟

هر نقطه‌اي که سفر کردم از جمله شهرها و روستاها، جذاب بوده است. البته معتقدم بايد روي فرهنگ گردشگري مردم شهرهاي بزرگ مانند تهران بازنگري شود. شما جاده چالوس را ببينيد که در يک تعطيلات، هميشه شلوغ و پر ترافيک است اما برخي به خودشان اين زحمت را نمي‌دهند که ۱۰۰ کيلومتر آن طرف‌تر بروند و‌جاده اسالم به خلخال يا گردنه حيران را ببينند‌. بايد به آنها گفت، شما که قرار است۵ ساعت يا ۷ ساعت در ترافيک جاده چالوس بمانيد، چرا وارد يک شهر و استان ديگر نمي‌شويد تا يک جغرافياي جديد را ببينيد؟ فرهنگ گردشگري بايد در ما بازسازي و بازنگري شود.

شما جزو هنرمنداني هستيد که راديو، تلويزيون، سينما و تئاتر را تجربه کرده‌ايد. به نظرتان بخش‌هاي نمايشي در راستاي محيط زيست چه کارهايي مي‌توانند ‌انجام بدهند؟

من فکر مي‌کنم، بخش مستند درباره نکته‌اي که اشاره کرديد، فعاليت ويژه داشته باشد. مستند ايرانگرد را ديديم که بسيار موفق عمل ‌کرد، مناطق ديدني را معرفي مي‌کرد و حتي پيشنهاد مي‌داد که چگونه مي‌شود به اين منطقه سفر کرد.

پيشنهادتان براي سفر، کدام شهر و منطقه است؟

در تابستان به سمت تبريز و‌ اروميه و‌حوالي اين شهرها، در پاييز سمت خوانسار و‌کاشان و استان اصفهان و استان يزد، در زمستان به سمت بوشهر و‌خوزستان و‌آبادان و‌جنوب‌کشور، در بهار هم همه جاي ايران مي‌تواند بهشت باشد.

يک غذاي محلي‌ به ما پيشنهاد بدهيد.

من غذاهاي شمالي را بسيار ‌دوست دارم.

مطالب دیگر در حوزه مصاحبه اختصاصی را درتوریسم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=49488

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.