تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
6

سوئیس؛ کشور شکلات و پنیر و ساعت

  • کد خبر : 49322
  • 27 ژانویه 2019 - 10:59
سوئیس؛ کشور شکلات و پنیر و ساعت

 کشور ساعت وپنیر وشکلات سوئیس در اروپای غربی واقع شده، کشوری که از شمال به آلمان، از جنوب به ایتالیا، از شرق با اتریش و از غرب با فرانسه همسایگی می‌کند و مرکزش برن است. مردمانی با مذهب کاتولیک و پروتستان که طول امید به زندگی‌شان ۷۷ سال است و حدود هفت و نیم میلیون […]

 کشور ساعت وپنیر وشکلات

سوئیس در اروپای غربی واقع شده، کشوری که از شمال به آلمان، از جنوب به ایتالیا، از شرق با اتریش و از غرب با فرانسه همسایگی می‌کند و مرکزش برن است. مردمانی با مذهب کاتولیک و پروتستان که طول امید به زندگی‌شان ۷۷ سال است و حدود هفت و نیم میلیون نفر از جمعیت کره خاکی را تشکیل می‌دهند.

این کشور طبیعتی زیبا دارد و به همین دلیل یکی از مقاصد اکوتوریسم دنیاست، رودهای زیبایی مثل راین از آن می‌گذرد و آب و هوایی ملایم دارد و البته گردشگری زمستانی‌اش به دیگر فصل‌های آن می‌چربد.

 

دولتمردان سوئیسی امکانات تفریحی متعددی را در اختیار توریست‌هایشان گذاشته‌اند. تفریحاتی مانند بالن‌سواری، اسکی، کوه‌نوردی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، اسکیت، ماهی‌گیری و گلف. هر آنچه که بخواهید از فعالیت‌های تفریحی برای شما در سوئیس فراهم است. به علاوه مناظر طبیعی زیبا و فوق‌العاده‌ای در سوئیس انتظارتان را می‌کشد که تحسین‌تان را بر‌می‌انگیزند. پس برای سفر به یکی از زیباترین کشورهای روی زمین برنامه‌ریزی کنید و تکرارنشدنی‌ترین خاطرات زندگی‌تان را بسازید.

جغرافیای سوئیس در موقعیت استراتژیکی قرار دارد، ولی سوئیسی‌ها از موقعیت استثنایی خود برای کناره‌گیری از سیاست‌های قدرت‌های اروپایی استفاده کرده‌اند. سوئیس در جامعه جهانی یک کشور بی‌طرف است و به همین دلیل از عضویت در هر سازمانی که تصور می‌کند ممکن است بی‌طرفی‌اش را به‌خطر اندازد، امتناع می‌ورزد.

 

سوئیس با طبیعت زیبا، کوهستان‌های سر به فلک کشیده، آب و هوای مطبوع، ساعت‌های بی‌نظیر، شکلات‌هایی با طعم‌های لذت‌بخش، پنیرهای متنوع و خوشمزه همه و همه جذابیت‌هایی است که گردشگران دنیا را به سوی خود می‌خواند. این هفته شما را به کشور سوئیس می‌بریم تا با همه این جاذبه‌های بی‌نظیر آشنا شوید.

 

 کوه پیلاتوس؛ کریسمس زمستانی

کوه پیلاتوس در منطقه دریاچه لوسرن واقع شده است. سوئیسی‌ها معتقدند فرماندار معروف رومی پونتیوس پیلاطس در این مکان به خاک سپرده شده‌است. اروپایی‌ها در قرون‌وسطی اعتقاد داشتند که این کوه به عنوان یک صخره اژدهایی که از آسمان افتاده، شکل گرفته است. قله ۲۱۰۰ متری مناظری از رشته‌کوه‌های آلپ سوئیس و فرانسه و همچنین دریاچه لوسرن را ارائه می‌دهد.

فواره ژنو؛ بلند و جذاب

این فواره بزرگ یکی از زیباترین مناطق ژنو است. فواره‌ای که آب را ۱۴۰ متر بالا پرتاب می‌کند. این فواره آن‌قدر بزرگ است که می‌توان آن را از مایل‌ها دورتر مشاهده کرد. در هر‌بار ۷ تن آب در هوا پرتاب می‌کند و بخش زیادی از آب به تماشاگران در پایین اسکله پاشیده می‌شود. این فواره دو یا سه‌بار در سال با رنگ‌های صورتی، آبی یا رنگ دیگری به خاطر مناسبت‌های بشردوستانه روشن می‌شود.

گریندلوالد؛ اسکی و سورتمه‌سواری

شهر کوهستانی گریندلوالد برای همه گردشگران چه در تابستان و چه در زمستان جذابیت دارد. گردشگرانی که در تابستان به این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند از مسیرهای پیاده‌روی تماشایی و برخی از مکان‌های دوست‌داشتنی سنگ‌نوردی در اروپا لذت ببرند. گردشگران زمستانی هم می‌توانند اسکی کنند و سورتمه‌سواری را تجربه کنند. تعدادی از قله‌های کوه و گذرگاه‌ها به‌صورت محلی قابل‌دسترس برای عکاسان و دوستداران طبیعت، انتخابی زیبا می‌سازند. جشنواره مجسمه‌های یخی هم در جشنواره جهانی برف سوئیس عالی و دیدنی است.

آبشار راین؛ قایق‌سواری مفرح

آبشار راین، بزرگ‌ترین آبشار در اروپاست که همراه با مناظری شگفت‌انگیز و قایق‌سواری می‌تواند لحظات خوشی را برای شما ایجاد کند. زمین بازی کودکان، منطقه موزه تاریخی و مسابقات ماجراجویانه این مرکز را برای بازدید‌کنندگان به یک مکان فوق‌العاده برای تکمیل‌کردن سفر تبدیل کرده است.

برنینا اکسپرس؛ قطار قرمز در دل آلپ

یک قطار با رنگ قرمز که از رشته‌کوه‌های آلپ می‌گذرد و از شهر شور آغاز می‌شود و در شهر تیرانو درست آن‌طرف مرز در شمال ایتالیا به پایان می‌رسد. مسیر این قطار زیبا حدود ۴ ساعت طول می‌کشد و از بیش از ۱۹۶ پل و ۵۵ تونل عبور می‌کند. مناظر یخچال‌های طبیعی و قله‌ها و شهرهای کوهستانی، پل‌هایی با ۶۰ متر ارتفاع و بسیاری از مناظر نفسگیر در خارج از قطار قابل مشاهده است، در حالی که خدمه قطار شما را به خوردن تنقلات و نوشیدنی میهمان می‌کنند.

پل چپل؛ زیبا و تاریخی

پل چپل، پلی چوبی بلند به طول ۲۰۴ متری بر روی رودخانه رئوس در شهر لوسرن و یکی از جاذبه‌های گردشگری سوئیس است. این پل در سال ۱۳۳۳ برای کمک به امنیت و حفاظت شهر در برابر حملات دشمن ساخته شد و اینک منطقه‌ای زیبا و دیدنی برای جذب گردشگران شده است.

قلعه چیلون؛ مکانی برای مراسم عروسی

قلعه‌ای زیباست که در سواحل دریاچه ژنو واقع شده است. برای بیش از چهار قرن، قلعه آبی سنگر اصلی بود که بر انتقال آب در دریاچه نظارت می‌کرد و از مسیر زمینی به سنت‌برنارد‌پاس محافظت می‌کرد. این قلعه دارای هنر قرن چهاردهم، قنات‌، ۲۵ ساختمان جداگانه با سه حیاط و دو دیوار مدور است. صدها هزار نفر از مهمانان هر سال با تور به بازدید از قلعه می‌روند. همچنین کسانی که رویای عروسی افسانه‌ای را دارند، می‌توانند به‌صورت خصوصی قلعه را اجاره کنند.

ماترهورن؛ نماد آلپ

ماترهورن یک نماد برجسته از رشته کوه‌های آلپ سوئیس است. کوه نام خود را از کلمات آلمانی مات، به معنی علفزار و هورن، به معنی قله گرفته است. این کوه با قله در ارتفاع ۴۴۷۸ متری، در مرز بین سوئیس و ایتالیا قرار گرفته و یکی بلندترین قله‌ها در رشته‌کوه‌های آلپ است. ماترهورن همچنین یکی از کشنده‌ترین قله‌ها در رشته کوه‌های آلپ است. از اولین‌باری که این کوه در سال ۱۸۶۵فتح شد تا سال ۱۹۹۵، ۵۰۰ نفر از کوهنوردان بر روی آن درگذشته‌اند.

زایت‌گلوله؛ ساعت تاریخی

دروازه برج ساعت در برن قدیمی‌ترین دروازه شهر و یک محل تاریخی بزرگ است. دروازه در سال ۱۱۰۰ ساخته شده است و ساعت که به برج، زیبایی بخشیده است یکی از تماشایی‌ترین و قدیمی‌ترین ساعت‌هایی است که می‌تواند در هر نقطه جهان دیده شود. این ساعت در سال ۱۵۳۰ ساخته شد و برای قرن‌ها ساعت اصلی شهر بود. سبک باروک با طلا‌کاری برای عکاسان آماتور و حرفه‌ای یک تصویر زیبا است. این برج دارای یک ساعت نجومی، تندیسک‌ها، ناقوس ساعت و دو برج ساعت است که همه توسط یک مکانیسم واحد مرکزی هدایت می‌شوند. این یکی از مواردی است که سوئیس را به عنوان یکی از مناطق ساعت‌سازی برتر در جهان تضمین کرده است.

لوسرن؛ پرواز با پاراگلایدر

شهر کوچک و زیبای لوسرن در مرکز سوئیس واقع شده‌ است. کوه‌های بلند و دریاچه‌ بی‌نظیر لوسرن، به زیبایی آن افزوده است. این شهر مقصد مناسبی برای علاقه‌مندان به پرواز با پاراگلایدر است. مسافران و گردشگران از دیدن تک‌تک منظره‌های این شهر لذت خواهند برد؛ پل‌های مسقف، تفرجگاه‌های ساحلی و خانه‌های رنگارنگ، لوسرن را به یک مکان دیدنی تبدیل کرده‌است.

ژنو؛ هم فال و هم تماشا

ژنو دومین شهر پرجمعیت و سومین شهر بزرگ سوئیس و یکی از گران‌ترین شهر‌های اروپا است. مردم این شهر به زبان‌های مختلفی از جمله فرانسوی، انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی و آلمانی صحبت می‌کنند و این شهر در حقیقت یک شهر بین‌المللی محسوب می‌شود. بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و غیر‌دولتی در این شهر قرار دارند، از دفتر سازمان ملل‌متحد گرفته تا صلیب‌سرخ بین‌المللی و سازمان بهداشت‌جهانی. این شهر در کنار دریاچه‌ ژنو واقع شده و امکانات بی‌نظیری مانند اسکی و قایقرانی و تماشای مناظر زیبای ساحلی را در اختیار گردشگران می‌گذارد.

زوریخ؛ قطب اقتصادی

زوریخ را مرکز اقتصادی و بازرگانی سوئیس می‌دانند. یک شهر بزرگ جهانی که بهترین کیفیت زندگی را می‌توان در آن تجربه کرد. برن مرکز فرهنگی اسن کشور است اما شکوفایی اقتصاد سوئیس را می‌توان در زوریخ به‌راحتی مشاهده کرد.

شکلات، فقط سوئیسی

شکلات‌های سوئیس به خاطر کیفیت و طعم فوق‌العاده آنها معروف است و اگر شکلات خور قهاری باشید حتما آنها را آرام روی زبان تان گذاشته‌اید و طعم متفاوت آن را چشیده اید. اما پیشینه صنعت شکلات سازی در سوئیس از چه سالی آغاز شده است.

 

به گزارش انجمن صنفی شکلات سازان ایران یکي از شهرداران شهر زوريخ، در سال ۱۶۹۷ هنگام بازگشت از بروکسل، پايتخت بلژيک، مقداري شکلات خريداري کرد و با خود به زوريخ آورد، از آن زمان به بعد شکلات در تمام جشن‌ها و جشنواره‌هاي دست جمعي سوئيسي‌ها مورد استفاده قرار مي‌گرفت، تا اين که شوراي شهر زوريخ در سال ۱۷۷۲ استفاده از شکلات را ممنوع کرد و اين شورا حکم کرده بود که استفاده از شکلات براي شهروندان با تقوا و پرهيزگار گناه محسوب مي‌شود.

از اين رو سوئيسي‌ها براي چندين دهه از مصرف شکلات به دور بودند تا اين که «سيوکولاتري» ک فرد ايتاليايي، نوشيدني شکلاتي را وارد کشور سوئيس کرد.

اولين کارخانه شکلات‌سازي در سوئيس در حدود سال ۱۷۵۰ ميلادي توسط دو ايتاليايي در يک کارخانه قديمي آردسازي واقع در نزديکي شهر برن تاسيس شد، اولين فروشگاه شکلات فروشي در شهر برن فعاليت خود در سال ۱۷۹۲ را آغاز کرد.

مهاجرت در ميان سوئيسي‌ها از گذشته بسيار مرسوم بوده است، بنابراين اين تعجب‌ برانگيز نخواهد بود اگر بگوييم شکلات سازان سوئيسي مهارت‌هاي خود در اين صنعت را از خارج از مرزهاي اين کشور آموخته‌اند و شايد تنها اين موضوع تعجب برانگيز به نظر مي‌رسد که صنعت شکلات‌سازي به زودي در اين کشور جايگاه خاصي پيدا کرد.

اولين گروه مهاجران ازتيسينوو گرابوندن به سمت ايتاليا رهسپار شدند، شرايط زندگي در اين مناطق سوئيس بسيار سخت و طاقت‌فرسا بود و از قديم مردمان اين شهر براي کارگري به نقاط ديگر دنيا مهاجرت مي‌کردند. مردمان این مناطق با مناطق شمال ايتاليا، مرکز معروف‌ترين و بهترين شيريني‌پزي‌های ايتاليا در قرن هجدهم، روابط نزديکي داشتند و این‌گونه شد که این صنعت به سوئیس آمد.از. مردان مشهور صنعت ش

ميان پيشگامان صنعت شکلات‌سازي در سوئيس، مي‌توان به برادران جوستي (Josty) از منطقه گرابوندن اشاره کرد.برادران جوستي براي اولين بار در دهه ۱۸۰۰ ميلادي قنادي و تجارت شکلات را در برلين آغاز کردند، به طوري که قنادي آنها به زودي شهرت زيادي پيدا کرد و اعتبار آنها تا جايي پيش رفته بود که نام آنها در نوشته‌هاي نويسندگاني چون هنريچ هين و تئودور فونتان آورده شد.

قنادي برادران جوستي در قرن ۲۱ به مکاني براي ملاقات سياستمداران، هنرمندان و نويسندگان تبديل شده بود؛ اريک کاستنر رمان معروف «اميل و کارآگاهان» را بروي بالکون اين قنادي نوشت و شهرت اين قنادي سبب شد تا خياباني در مرکز برلين براي مدت ۸۰ سال به اسم دنيل جوستي نام‌گذاري شود.

قنادان ديگري از منطقه گرابوندن سوئيس فعاليت خود در روسيه را آغاز کردند، الکساندر پوشکين شاعر مشهور روسي در آخرين لحظات عمر خود يک ليوان از نوشيدني شکلاتي کافه چينيوس آو سالمون ولف‌اند توبياس برانگر در شهر سن پيترزبورگ، نوشيد.

همچنين برادران کلوتا، قناداني ديگر از منطقه گرابوندن سوئيس، در سال ۱۸۶۲ اولين کارخانه شکلات سازي خود در کپنهاگ، پايتخت دانمارک، را تاسيس کردند و فعاليت هاي آنها به زودي در سوئد و نروژ نيز گسترش يافت.

کارل فازر نيز يکي ديگر از شهروندان گرابوندن در ابتدا يک مغازه قنادي در هلسينکي فنلاند باز کرد و سپس فعاليت هاي اين فرد تا جايي توسعه يافت که اين قنادي به يک شکلات سازي بزرگ تبديل شد.

کلوتا و فازر که در سال ۲۰۰۰ با يکديگر ادغام شدند،هم‌اکنون در بازارهاي شکلات و شيريني اسکانديناوي شهرت بسياري دارند و همچنين در روسيه، لهستان و کشورهاي حوزه درياي باليتک شناخته شده هستند.

قرن نوزدهم ميلادي را مي‌توان آغاز دوران پيشرفت در صنعت شکلات سازي سوئيس برشمرد، به طوري که در اين قرن تحولات گسترده‌اي در زمينه توليد شکلات در اين کشور مشاهده شده است و در همين زمان بود که شکلات‌هاي نوشيدني به شکلات‌هاي خوردني تبديل شد. ماشيني شدن صنعت شکلات‌سازي به کاهش قيمت اين ماده منجر شد، تا جايي که تعداد زيادي از مردم توانايي خريد شکلات را پيدا کردند.

صنعت شکلات‌سازي سوئيس در اواخر قرن نوزدهم ميلادي با طي کردن روند تدريجي پيشرفت، وارد مرحله جديدي شد، تا جايي که تعداد کارگران فعال در اين صنعت در سال هاي ۱۸۸۸ و ۱۹۱۰ به بيش از ده برابر افزايش يافت.

رونق اقتصادي در صنعت شکلات سازي سوئيس سبب تحولات زيادي در شرکت‌هاي فعال در اين زمينه شد و بسياري از فعالان اين عرصه در آن زمان به فکر جذب سرمايه هاي خارجي و يا ادغام شدن با آنها افتادند.

امروزه شايد مصرف‌کنندگان شکلات اطلاعي نداشته باشند که برندهاي معروف امروزي همگي توسط شرکت هاي بزرگي مانند نستله (Nestle) و کرفت فود (Kraf Food) توليد مي شوند و روند ادغام چنين شرکت هايي يک شبه رخ نداده است، بلکه ريشه در ساليان دور دارد.

چرا پنیر سوئیسی معروف است؟

یکی از معروف‌ترین پنیرهای دنیا به پنیر‌امنتال یا همان پنیر سوئیسی شهرت دارد که به‌خاطر سوراخ‌های متعدد و طعم بی‌نظیرش از محبوبیت بالایی برخوردار است ولی چرا این پنیر این همه سوراخ دارد؟ این سوراخ‌ها که مردم محلی نام چشم را روی آن گذاشته‌اند، یکی از بخش‌های اصلی فرایند عمل‌آوری این پنیر محسوب می‌شود که اولین‌بار در دهکده سوئیسی به همین نام شروع شد. همین فرآیند در سایر کشورهای اروپایی مثل نروژ نتایج مشابهی ندارد.

در این دهکده باکتری ویژه‌ای به‌نام ترمافیلوس با شیر گاو ترکیب می‌شود که حاصل کار پنیرهایی با ضخامت ۳ متر است که بعد از فشرده‌شدن این پنیرها در محفظه‌های ویژه‌ای در درجه حرارت ۸۰ درجه سانتیگراد نگهداری می‌شوند و در این مرحله سوراخ‌ها به تدریج پیدا می‌شوند.

وقتی پنیر در حال شکل گرفتن است، باکتری‌ها هنوز زنده هستند که تولید دی‌اکسید‌کربن می‌کنند که این دی‌اکسید‌کربن حباب‌هایی در پنیر ایجاد می‌کند که بعد از مدتی تبدیل به سوراخ‌هایی در پنیر می‌شوند.

نکته جالب اینجاست که هر‌قدر تعداد سوراخ‌ها بیشتر باشد پنیر خوشمزه‌تر می‌شود ولی دپارتمان مواد غذایی آمریکا تعداد زیاد سوراخ‌ها را غیر‌مجاز اعلام کرده و تولیدکنندگان این نوع پنیرها را برای کاهش آن محدود کرده است. بر اساس گزارش این دپارتمان افزایش دی‌اکسید‌کربن در پنیرهای سوئیس به سیستم بدن آسیب می‌رساند.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری  را درتوریسم پرس دنبال کنید.

 

 

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=49322

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.