تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
2

سفر به سرزمين شگفتي‌ها

  • کد خبر : 48194
  • 06 ژانویه 2019 - 13:22
سفر به سرزمين شگفتي‌ها

چند پيشنهاد براي علاقه‌مندان لرستان سفر به سرزمين شگفتي‌ها در روزهايي که تابستان خودش را مثل برق و باد به ما نزديک مي‌کند، کم‌کم پيشنهادهاي سفري هم بايد رنگ و بوي اين فصل را بگيرد. اين هفته ما هم به پيشواز تابستان رفتيم تا بخشي از جذابيت‌هاي ديار قهرمان‌پرور لرستان را برايتان روايت کنيم. البته […]

چند پيشنهاد براي علاقه‌مندان لرستان

سفر به سرزمين شگفتي‌ها

در روزهايي که تابستان خودش را مثل برق و باد به ما نزديک مي‌کند، کم‌کم پيشنهادهاي سفري هم بايد رنگ و بوي اين فصل را بگيرد. اين هفته ما هم به پيشواز تابستان رفتيم تا بخشي از جذابيت‌هاي ديار قهرمان‌پرور لرستان را برايتان روايت کنيم. البته جاذبه‌هاي لرستان احتياجي به تعريف و تمجيد ندارد، هرکس حتي يک‌بار به اين خطه زيبا سفر کرده باشد، مي‌تواند در همان روزهاي اول عاشقش شود. فقط اين را فراموش نکنيد که اگر به پيشنهاد ما عمل کرديد و به لرستان رفتيد، حتما چند قطعه عکس هم اختصاصي براي صنعت توريسم بگيريد و بفرستيد تا در اولين فرصت به نام خودتان منتشر کنيم، اين شما و اين هم ديدني‌هاي لرستان عزيز.

لرستان؛ خطه آبشارهاي شگفت‌انگيز

آبشار تله‌زنگ توانسته عنوان بلندترين آبشار ايران را به خود اختصاص دهد. اين آبشار که در رشته کوه‌هاي زاگرس و در مسير راه‌آهن سراسري تهران – جنوب واقع شده، توانسته علاوه بر گردشگران ايراني، خارجي‌ها را نيز به خود جلب کند. ايستگاه راه‌آهن تله‌زنگ بهترين راه رسيدن به اين آبشار است، بنابراين نگران کارت سوخت و مسافت نباشيد چون با استفاده از قطار مي‌توانيد بدون دردسر و راحت به اين منطقه برسيد.

اما آبشار دوم آبشار بيشه است از دل کوهستان زاگرس و نزديک شهرستان دورود به بيرون مي‌ريزد و در ۶۵کيلومتري شهر خرم‌آباد واقع شده است. همانند آبشار تله‌زنگ دسترسي به اين آبشار با قطار ميسر است و هر ساله تعداد بسياري از گردشگران خارجي و داخلي را به سمت خود جلب مي‌کند. پس هرگز نگران دسترسي و يافتن محل اقامت مناسب در اين منطقه نباشيد. اگر علاقه‌مند به اقامت چند روزه کنار اين آبشار هستيد، حتما وسايل لازم و کافي همراه داشته باشيد تا از اين سفر تابستاني با خاطراتي خوش برگرديد.

آبشار سوم، آبشار نوژيان است. آبشار نوژيان تقريبا در فاصله ۴۰کيلومتري جاده کمربندي خرم‌آباد قرار گرفته، البته مسير پرپيچ و خم اين آبشار هرگز مانع از رسيدن گردشگران به پاي آن نشده است، بلکه همين سختي و پيچ و خم باعث تشويق بسياري از طبيعت‌دوستان و ماجراجويان طبيعت ايراني و خارجي شده است. البته به‌ياد داشته باشيد براي بازديد از اين آبشار زياد فرصت نيست چون هرچه به آخر تابستان نزديک مي‌شويم از ميزان آبدهي آن کاسته مي‌شود تا در نهايت به خواب زمستاني فرو مي‌رود و تا بهاري ديگر خاموش خواهد بود. گياهان دارويي اطراف اين آبشار مي‌تواند از مهم‌ترين دليل جذب توريست‌هاي خارجي و داخلي به منطقه باشد.

آبشار بعدي ما، آبشار وارک است. طبيعت بکر اطراف آن باعث شده تا ارزش سفر کردن به منطقه براي گردشگران وجود داشته باشد. اين آبشار در غرب گردنه نوژیان و جنوب‌شرقي خرم‌آباد واقع شده است. فاصله اين منطقه ييلاقي تا شهر خرم‌آباد حدود ۶۰کيلومتر است. آبشار وارک که از دل تخته سنگي بيرون مي‌آيد، مي‌تواند چند روز خنک را در فصل تابستان به شما و خانواده‌تان هديه دهد. درختان گلابي و زالزالک و بلوط اطراف اين آبشار مي‌تواند کودکي و نشاط شما را برايتان زنده کند و شادي خاصي را به شما تقديم کند.

روستاي گريت که از شهر خرم‌آباد ۵۰کيلومتر فاصله دارد، ديگر جاذبه معروف لرستان است که البته دليل محبوبيت آن هم به يک آبشار مربوط است. هرچند طبيعت اين روستا مي‌تواند خود دليل خوبي براي اقامت تابستاني گردشگران باشد اما اصلي‌ترين دليل سفر خيلي گروه‌ها به منطقه آبشار سرکانه، آبتني در حاشيه روخانه آن است. اين آبشار که به زبان محلي به تاف «هفت چشمه معروف» است با پوشش گياهي خود چند روز اقامت خوش را به شما هديه خواهد داد. به‌ياد داشته باشيد که براي رسيدن به اين آبشار بايد حدود يک ساعت پياده‌روي کنيد، بنابراين وسايل کافي همراه داشته باشيد. اما آبشار بعدي، آبشار چگان است که در جنوب شرقي اليگودرز قرار گرفته و توانسته تعداد زيادي از طبيعت دوستان را به خود مشغول کند. براي رسيدن به اين زيبايي بايد از روستاي حسين‌آباد گذشت و به دره چگان رسيد تا زيبايي واقعي اين آبشار را از نزديک ديد. صداي ريزش آب اين آبشار از ارتفاع ۴۵ متري هر ساله از اول بهار تا اواخر تابستان گردشگران زيادي را به سمت خود مي‌خواند، پس هم‌اکنون برنامه‌ريزي کنيد تا رفتن به اين آبشار را در برنامه‌هاي تابستاني‌تان بگنجانيد.

درياچه‌ها؛ نگين‌هاي زاگرس

درياچه گهر حدود ۳۰کيلومتري جنوب‌شرقي دورود واقع شده و بازديد از آن هميشه به عنوان يکي از برنامه‌هاي مهم هر گردشگر ورودي به لرستان محسوب مي‌شود. معمولا گردشگران خارجي مسافر گهر، از حجم زيبايي خارق‌العاده در اين درياچه شگفت‌زده مي‌شوند و تمام وقتشان را به عکاسي و نوشتن خاطره مي‌گذرانند. نکته‌اي که البته تلخ است و کمي ناراحت کننده، عدم رعايت مسائل زيست‌محيطي از سوي هموطنان‌مان در اطراف اين درياچه است که از ديد گردشگران خارجي نيز پنهان نمانده و بعضا در خاطراتي که منتشر کرده‌اند، به چشم آمده است.

درياچه بعدي، درياچه کيو است. اين درياچه که به عنوان يکي از جاذبه‌هاي درون‌شهري در خرم‌آباد شناخته شده، به دليل عمق زياد آب و زلالي آبش، کيو نامگذاري شده است. اما متأسفانه طبق آمار چند سال پيش به دليل استفاده بي‌رويه از اين درياچه و خشکسالي تقريبا خشک شد و با لايروبي و حمايت آن دوباره زنده شده است.

درياچه سوم مربوط به حرفه‌اي‌هاست و آنها که سابقه طبيعت‌گردي و اقامت در کوهستان را دارند. درياچه شط‌تمي که به دو بخش فصلي و دائمي تقسيم مي‌شود، مي‌تواند اردوي چند روزه شما را به يک خاطره به يادماندني سفر تابستاني تبديل کند. اين درياچه زيبا در جنوب روستاي دستگرد از توابع بخش بشارت شهرستان اليگودرز واقع شده و براي دسترسي به آن مي‌توان از گاراژ شول‌آباد اليگودرز وسيله نقليه به سمت اين جاذبه کرايه کرد. مهم‌ترين تجربه اين سفر براي شما و ماجراجويان خارجي تجربه زندگي در کنار عشاير اين منطقه خواهد بود.

از درياچه‌ها به سمت تالاب‌ها برويم. شهرستان پلدختر اگرچه تمدني تاريخي دارد؛ اما ارزشمندترين جاذبه گردشگري آن وجود تالاب‌هاي فصلي و دائمي اطراف آن است. اين تالاب‌ها که مي‌توانند به عنوان اصلي‌ترين تفرجگاه‌هاي تابستاني براي طبيعت‌دوستان و علاقه‌مندان و ماجراجويان باشد، استفاده از طبيعت بکر در کنار عشاير منطقه است. اين تالاب‌ها مي‌توانند دو يا سه روز به‌ياد ماندني را به شما هديه دهند. مهم‌ترين تالاب‌هاي منطقه پلدختر را مي‌تواند تکانه، لفانه، زردآبه، سياه، جمجمه، تاف و چيکه دانست که حيات‌وحش آن بهترين وکامل‌ترين جاذبه گردشگري اين شهرستان است.

  لذت بازديد از يک کوه مخملي!

اردوهاي ييلاقي و مناطق سرسبز و چشمه‌هاي طبيعي اين کوهستان مي‌تواند اصلي‌ترين دليل سفر شما به کوهپايه‌هاي مخمل‌کوه باشد. قسمتي از اين کوهستان که آفتابگير نيست، مي‌تواند اردوي تابستاني شما را با خنک‌ترين هوا پذيرايي کند، اگر به اين کوهستان رفتيد، تنگ شبيخون را هرگز از دست ندهيد تا زيبايي سفرتان را کامل کرده باشيد و تاريخچه اين شهرستان را بشناسيد. بنابراين از ميدان ۲۲ بهمن شهرستان خرم‌آباد حرکت کنيد و به انتهاي بلوار وليعصر برسيد آنگاه کوله‌پشتي و وسايل را همراه خود برداريد و راه بيفتيد تا بهترين مکان چادر زدن را بيابيد و اردوي خود را برپا کنيد.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=48194

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.