تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
1

سفر به ارومیه، شهر انگور و نقل‌های خوش‌خوراک

  • کد خبر : 51102
  • 15 آوریل 2019 - 11:42
سفر به ارومیه، شهر انگور و نقل‌های خوش‌خوراک

سفر به ارومیه، شهر انگور و نقل‌های خوش‌خوراک در رسانه‌ها نام ارومیه معمولا زیر سایه دریاچه مجاورش بوده و با پویش‌های رسانه‌ای و مدنی جلوگیری از خشک‌شدن دریاچه ارومیه، شهر ارومیه بیش از پیش تحت‌شعاع دریاچه قرار گرفته است. شهری که با طبیعتی درخشان و جاذبه‌هایی بی‌بدیل یکی از زیباترین شهرهای ایران است و می‌تواند […]

سفر به ارومیه، شهر انگور و نقل‌های خوش‌خوراک

در رسانه‌ها نام ارومیه معمولا زیر سایه دریاچه مجاورش بوده و با پویش‌های رسانه‌ای و مدنی جلوگیری از خشک‌شدن دریاچه ارومیه، شهر ارومیه بیش از پیش تحت‌شعاع دریاچه قرار گرفته است. شهری که با طبیعتی درخشان و جاذبه‌هایی بی‌بدیل یکی از زیباترین شهرهای ایران است و می‌تواند به قطب گردشگری کشور تبدیل شد. کما‌اینکه در همین وضع فعلی هم البته گردشگران این شهر کم نیستند. برای این هفته مطلب اصلی صفحه ایران من را به شهر ارومیه اختصاص داده‌ایم. شهری که در جلگه گسترده و سرسبزی واقع شده که اطراف آن تا کیلومترها پوشیده از باغات انگور و سیب و کشتزارها است. این شهر به علت آب و هوای معتدل و داشتن مناظر زیبا، یکی از شهرهای هدف گردشگری و زیبای ایران محسوب می‌شود. یکی از جلوه‌های مدنی و زیبای شهر ارومیه اختلاط اقوام مختلف در این شهر است. ساکنان شهر ارومیه را ترک‌ها، کردها، اقلیتی از آشوری‌ها و ارمنی‌ها تشکیل می‌دهند. بدون تردید این منطقه یکی از بسترهای شکل‌دهنده تمدن بشری بوده و امروز نشانه‌هایی در دست است که سابقه زندگی انسان را در این منطقه به ۵۰۰۰ سال قبل باز‌می‌گرداند. آثار به‌دست آمده از غارهای تم‌تمه و دیگر نقاط، نشان‌دهنده زندگی انسان‌ها از عصر جمع‌آوری خوراک تا ساختن ابزارهای ابتدایی سنگی در این نواحی است. آب و هوای ارومیه در زمستان‌ها بسیار سرد و در بیش از ۱۰۰ روز از سال ارومیه یخبندان است.

مسجد جامع

مسجد جامع یکی از آثار کهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه است و در خیابان اقبال قرار دارد. این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر است. برخی از محققان معتقدند این بنا ابتدا آتشکده بود و بعد از تسلط مسلمین ویران و سپس در قرن هفتم هجری قمری بر روی آن مسجدی ساخته شده، به اعتقاد این گروه از محققان سبک تزیینات، گچبری‌‌ها، ستون‌بندی‌‌ها و طاق‌‌های مسجد عینا شبیه به سبک معماری سلجوقیان است.

برج سه گنبد

برج تاریخی سه گنبد ارومیه بنایی است به شکل استوانه‌ای که در جنوب‌شرقی شهر ارومیه و در خیابان استاد برزگر واقع شده، این بنا آرامگاه و متعلق به قرن ششم هجری است که قطر آن پنج متر و ارتفاع آن به سیزده متر می‌رسد. برج سه گنبد دو طبقه دارد و در هر طبقه یک گنبد وجود دارد.

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه‌مریم یکی از بناهای قدیمی شهر ارومیه، در خیابان قدس این شهر قرار دارد. نام دیگر این کلیسا مارت‌مریم یا شرق‌آشور است. کلیسای ننه‌مریم به روایتی اولین کلیسای مشرق‌زمین و دومین کلیسای قدیمی جهان پس از کلیسای بیت‌لحم فلسطین است که طبق روایات تاریخ ساخت آن به سال ۳۲ میلادی برمی‌گردد.

اگر از کلیسای ننه‌مریم دیدن کنید، نمای داخلی کلیسا شبیه آنچه که در ذهن خود مجسم می‌کنید مانند کلیساهای دیگر نیست، کلیسای ننه‌مریم با قالی‌های دست‌بافت مفروش شده، سقف آن کوتاه و دالان‌های تو در تو و محرابی در گوشه‌ای از آن قرار دارد، همراه با عکس عیسا‌مسیح که کشیش هنگام اجرای مراسمات در جلوی آن می‌ایستد.

ساختمان شهرداری

این ساختمان به دستور رضاشاه برای مستقر شدن شهرداری ارومیه در سال ۱۳۰۷ در مرکز شهر ارومیه و در میدان بزرگ ایالت ساخته شد‌. این بنا توسط ملا اوستا که چیره‌دست‌ترین معمار زمان خود بوده ساخته شده است. او زحمات بسزایی را برای معماری شهر ارومیه و بازسازی آن کشیده است. پلان کلی این ساختمان همچون بنای شهرداری تبریز به شکل عقابی است که بال‌های خود را باز کرده است بنابراین در این طرح، طراح مجبور به رعایت تقارن نسبت به محور عرضی شده است. این ساختمان دو طبقه دارد.

بازار ارومیه

بازار قدیمی ارومیه، در سال ۱۳۶۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، معماری زیبای این بنای تاریخی بیانگر فرهنگ و ذوق اصیل معماری ایرانی بوده و از ویژگی‌های بارز این مجموعه سادگی معماری ایرانی آن است. با وجود تفاوت‌هایی که در طاق‌ها و چشمه و گنبدهای بازار قدیمی ارومیه مشاهده می‌شود، هیچ نوع تنوعی از لحاظ تکنیک هنری مانند کاشیکاری، گچ‌بری، سنگ‌کاری و درب‌های قدیمی پرکار چوبی در بازار دیده نمی‌شود. مصالح تمام راسته‌های بازار از آجر انتخاب و بیشتر حتی فاقد اندود ساده گچ نیز است، این بازار در جنوب‌شرقی بافت قدیمی یا مرکز شهر ارومیه قراردارد. بخشی از قدیمی‌ترین قسمت‌های بازار به دوران صفویه و بعد آن تعلق دارد و حتی حمام‌هایی نیز وجود دارد که برخی تاریخ‌شناسان آنها را متعلق به دوره زندیه و قاجار می‌دانند.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری را در توریسم پرس دنبال کنید.

 

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=51102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.