تاریخ : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ 29 ذو الحجة 1445 Friday, 5 July , 2024
3

زخم‌های سنگنوردان بر قلب ارتفاعات

  • کد خبر : 53278
  • 05 جولای 2019 - 10:10
زخم‌های سنگنوردان بر قلب ارتفاعات

زخم‌های سنگنوردان بر قلب ارتفاعات برای سنگنوردی حتما نباید جوان یا از نظر فیزیکی فوق‌العاده بود. بسیاری از مردم در سال‌های چهل یا بالاتر عمر خود سنگنوردی را شروع می‌كنند. به نظر می‌رسد كه مردم دارای این سوء‌تعبیر هستند كه سنگنوردی نیروی زیادی می‌طلبد. یادگیری تكنیك‌های سنگنوردی نیازمند تمركز مغزی و تمرینات بدنی است. عنصر […]

زخم‌های سنگنوردان بر قلب ارتفاعات

برای سنگنوردی حتما نباید جوان یا از نظر فیزیکی فوق‌العاده بود. بسیاری از مردم در سال‌های چهل یا بالاتر عمر خود سنگنوردی را شروع می‌كنند. به نظر می‌رسد كه مردم دارای این سوء‌تعبیر هستند كه سنگنوردی نیروی زیادی می‌طلبد. یادگیری تكنیك‌های سنگنوردی نیازمند تمركز مغزی و تمرینات بدنی است. عنصر خطر، یعنی احتمال پرت‌شدن باعث شده كه سنگنوردی از یك ورزش تبدیل به ماجراجویی و گردش هیجان‌انگیز شود. حركت و قدم برداشتن در ارتفاعات بسیار لذت‌بخش و مهیج است. كلاهك‌ها، شكاف‌های درون سنگ‌ها و صخره‌های موجود در طبیعت پاك، پناهگاهی‌است برای دورشدن از آهنگ شدید فعالیت در دنیای مدرن.

آسیب‌های سنگنوردی بر محیط زیست

از سال‌های دور تعدادی مسیر در سایت‌های سنگنوردی کشور رول‌کوبی و گشایش شده و به‌ویژه در یک دهه گذشته تعداد این سوراخ‌کاری و رول‌کوبی‌ها به‌شدت افزایش یافته است. اگر سری به بندیخچال، دیواره پل‌خواب، هملون، برقون و دیگر جاهای با جاذبه‌های سنگنوردی بزنید، خواهید دید که هر روز عده‌ای سرگرم گشایش «مسیر خود» هستند! داشتن مسیر خود یکی از انگیزه‌های بالا برای دریل به دستان است! و کار آنها نه برای ایمن‌سازی و نه برای فراهم کردن مسیری برای نوآموزان است، به نظر می‌رسد که این کار نوعی کل‌کل کردن و برجا گذاشتن سابقه و ردی از خود و پربار کردن رزومه است. عده‌ای هم کوهستان و سنگ و صخره را ملک خود می‌دانند.

موضوع سوراخ‌کاری بر روی سنگ‌ها باید تحت‌کنترل قرار گرفته و مدیریت شود و اجازه دریل‌زدن و سوراخ‌کاری به هر دلیلی به هیچ‌کس داده نشود. روشن است که وظیفه بزرگی برای رعایت این امر و حفاظت از محیط‌های کوهستانی به دوش خود سنگنوردان است تا هم خود این باید و نبایدها را محترم بدانند و هم دیگران را از انجام آنها باز دارند.

اصول اخلاقی در سنگنوردی

* هرگونه زباله و پسماند خود را باید به شهر بازگردانیم و تا حد امکان زباله‌های برجا مانده از دیگران را هم جمع‌آوری کنیم.

* صعود را با حداقل دستکاری و سوراخ‌‌کردن سنگ انجام دهیم.

* مسیرهای صعودشده را با رول‌های بیشتر از ارزش نیندازیم.

* به آشیانه پرندگان نزدیک نشویم؛ به‌ویژه در فصل بهار که زمان تخم‌گذاری پرندگان در حفره‌های لابه‌لای صخره‌هاست از صعود در مسیرهایی که از نزدیکی آشیانه‌ها می‌گذرد، خودداری کنیم.

* به هیچ جانور و گیاهی آسیب نرسانیم.

* تا حد امکان از پودرهای همرنگ سنگ استفاده کنیم.

* با خودداری از ایجاد سرو صدای زیاد، آرامش طبیعت را حفظ کنیم.

* با متجاوزان به طبیعت و میراث فرهنگی برخورد کنیم.

* بکوشیم از طریق رسانه‌ها، حساسیت همگانی را نسبت به طبیعت بالا ببریم.

* خریدهای خود را از محل‌های نزدیک به منطقه‌ صعود انجام دهیم.

* به عرف محلی و مقررات مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی احترام بگذاریم.

قرار نیست تمام کوه‌ها و صخره‌ها و مسیرها را ما بپیماییم اما اگر چنین بایدی در کار است، این کار را باید پاک و بدون برجای گذاشتن ردپایی از خود به انجام برسانیم!

آنچه که طبیعت به ما ارزانی می‌دارد، تنها به ما تعلق ندارد، همان‌طور که در مصرف آب و انرژی باید محتاط و هوشیار باشیم، در دست‌اندازی به کوه و صخره هم باید حد و اندازه نگاه داریم.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری را درتورسیم پرس دنبال کنید.

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=53278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.