تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
4

روستای چند هزار ساله در دل کوه سنگی

  • کد خبر : 49056
  • 21 ژانویه 2019 - 12:42
روستای چند هزار ساله در دل کوه سنگی

روستای چند هزار ساله در دل کوه سنگی شهر دست کندی چند هزار سال پیش، در استان کرمان در جنوب شرقی ایران انسانهایی دل سنگ‌ها را شکافتند و یادگاری را به جا گذاشتند که امروزه پس از گذشت سالیان همچنان نماد عزم و اراده و اقتدار اجداد ایرانی به‌شمار می‌رود.روستای میمند شهر بابک یکی از […]

روستای چند هزار ساله در دل کوه سنگی

شهر دست کندی

چند هزار سال پیش، در استان کرمان در جنوب شرقی ایران انسانهایی دل سنگ‌ها را شکافتند و یادگاری را به جا گذاشتند که امروزه پس از گذشت سالیان همچنان نماد عزم و اراده و اقتدار اجداد ایرانی به‌شمار می‌رود.روستای میمند شهر بابک یکی از روستاهای باستانی کشور است که به دلیل دستکند بودن و ویژگی‌های خاص معماری آن گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند.

یکی از جاذبه‌های این شهر دست کند زیبا، حمام میمند شهر بابک است که مثل خانه‌های آن در دل سنگ کنده شده و یکی از عجایب این خانه‌ها است که به‌صورت حمام‌های سنتی دارای خزانه بوده و طبق روایات مردمان آنجا که به خاطر دارند و شواهد موجود مسائل و نکات بهداشتی در آن رعایت می‌شده‌ است.

مدرسه قدیم روستا‌ به همان شیوه و طرح واحدهای مسکونی ساخته شده است‌ با این تفاوت که عرض و عمق کیچه و مسیر ورود آن بیشتر از واحدهای مسکونی است.

به طور کلی هرچه از ابتدای کیچه به عمق آن می‌رویم ابعاد کلاس‌ها گسترده‌تر می‌شود و این به دلیل افزایش ضخامت بوده است، در مجموع این مدرسه دارای پنج فضا به عنوان کلاس و دفتر است.

در جلوه کیچه مدرسه، حیاط بزرگی قرار دارد که به سنگ خشکه چین محصور شده‌ است و درون آن درختی بنام «تایی» وجود دارد.

در مسجد با شکوه روستای صخره‌ای میمند که بر روی سه ستون سنگی بنا شده و محراب آن در سنگ کنده شده است، حجاران میمندی که آثار و نشانه‌های تیشه آنها بر در و دیوارها و سقف مسجد هنوز به خوبی نمایان است‌ طاقچه‌ها، محراب و منبر سنگی ایجاد کرده‌اند، علاوه بر این در طرفین ورودی مسجد در بدنه دیوار طاقچه‌هایی مخصوص قرار دادن کفش ایجاد کرده‌اند.

در ابتدای ورودی روستای میمند بعد از گذر از پل چندین خانه دستکند به‌صورتی بسیار زیبا تجهیز گردیده‌اند که با عنوان مهمانسرای سنتی برای اقامت مهمانان و مسافران از حدود ۱۵ سال پیش در حال خدمت رسانی می‌باشند. این اتاق‌ها به‌صورتی تجهیز شده‌اند که ساختار تاریخی و منحصر به فرد آنها که نمایانگر شرایط واقعی زندگی گذشتگان در میمند بوده است حفظ گردد و تغییرات فیزیکی اندکی برای حفاظت هر چه بیشتر از بافت تاریخی این اتاق‌ها روی داده است. وسایل درون اتاق‌ها به‌صورتی کاملا سنتی و باستانی طراحی و نصب گردیده اند. در اتاق‌ها تشک و زیر انداز، ملحفه،پتو و بالش برای خواب به‌صورت مجزا در کنار دیوارها قرار گرفته اند. اتاق‌ها همچنین دارای برق، سیستم گرمایش بخاری برقی و مینی بار نیز می‌باشند.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری  را درتوریسم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=49056

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.