تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
4

روستایی در آغوش تپه ماهور

  • کد خبر : 53538
  • 13 جولای 2019 - 12:14
روستایی در آغوش تپه ماهور

روستایی در آغوش تپه ماهور با فاصله گرفتن از بستک و طی کردن ۳۵ کیلومتر به روستایی می‌رسیم که از زمان‌های دور در زمین ناهمواری خودش را در سایه‌سار کوه پهن کرده است؛ روستایی که تپه‌ماهورها آن را در آغوش گرفته‌اند و میزبان خوبی برای مردمان جنوب است که به هنرمندی و مهمان‌نوازی مشهورند. معماری […]

روستایی در آغوش تپه ماهور

با فاصله گرفتن از بستک و طی کردن ۳۵ کیلومتر به روستایی می‌رسیم که از زمان‌های دور در زمین ناهمواری خودش را در سایه‌سار کوه پهن کرده است؛ روستایی که تپه‌ماهورها آن را در آغوش گرفته‌اند و میزبان خوبی برای مردمان جنوب است که به هنرمندی و مهمان‌نوازی مشهورند. معماری پلکانی وجه تمایز این روستا با همه روستاهای منطقه است. کوچه‌های تنگ و باریکش پستی‌ها و بلندی‌های زیادی دارد. روستای کهتویه در گذر زمان دچار تغییر نام شده است. در ابتدا به دلیل قرارگیری روستا در کنار چشمه‌ای به نام تزگ‌آباد به همین نام مشهور شد، اما به دلیل خشکسالی‌های متوالی و قحطی در روستا نامی دیگر بر روستا نهاده شد. این نام با معنا، کهتویه و به معنای روستایی در میان کوه و تپه بود که به دلیل موقعیت جغرافیایی و شکل روستا بر آن نهاده شد.

آب‌وهوای روستای کهتویه مانند دیگر مناطق استان هرمزگان گرم و مرطوب است، اما در پاییز و زمستان آب‌وهوای معتدلی دارد و پذیرای گردشگران است.

آنچه در معماری روستای کهتویه قابل‌توجه است، وجود معماری نیمه‌پلکانی در بافت قدیمی است. خانه‌های این روستا، پله‌پله از اولین تا آخرین خانه پیش رفته‌اند و بر روی یگدیگر قرار دارند. صاحبخانه‌ها دیوارهایشان را با هم تقسیم کرده‌اند و هریک بامشان را در اختیار همسایه بالایی گذاشته‌اند تا نقش حیاط را برایشان بازی کند. اولین خانه روی زمین ساخته شده است و آخرین خانه در نزدیکی آسمان آبی جای دارد. بیشتر خانه‌های قدیمی روستا از سه طرف با تپه محاصره شده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری

تجربه زندگی روستایی که رنگ رسومات جنوبی‌های ایران را به خود گرفته، بهترین چیزی است که شما را به سوی کهتویه می‌کشاند.

بافت قدیمی و جدید کهتویه به کمک یک کوه از هم جدا شده‌اند. در بافت قدیمی، مانند هر روستای پلکانی دیگر، کوچه‌های تنگ و باریک، روی بام خانه‌ها شکل گرفته‌اند و گذر از آنها حس خاصی دارد. شاید ترس از فروریختن ناگهانی کوچه‌ها یکی از حس‌هایی باشد که به هنگام قدم‌زدن در بافت قدیمی کهتویه تجربه می‌کنید. حرف از آرامش که به‌میان می‌آید، باید به سراغ تپه‌های اطراف روستا رفت. می‌توانید ساعت‌ها نقطه نقطه روستا را تماشا کنید. مسجد جامع کهتویه نیز معماری زیبای مسجد ایرانی را برای‌تان به نمایش گذاشته است و حال‌وهوای خاصی دارد.

اگر در حوالی ظهر یا در شب به کهتویه برسید اولین چیزی که به استقبال‌تان می‌آید، بوی کباب خوشمزه‌ای است که مشامتان را پر می‌کند. بسیاری کباب‌های این روستا را دلیل دوم شهرت روستا بعد از بافت نیمه‌پلکانی آن می‌دانند. بسیاری از کبابی‌ها و رستوران‌های شهرستان‌های مجاور همچون پارسیان و بندرلنگه و استان‌های فارس و بوشهر برای اثبات مرغوبیت کباب‌هایشان نام کباب کهتویه را بر آن می‌گذارند.

بسیاری از عروس‌ها، دوخت لباس عروس و حنابندان را به هنرمندان کهتویه می‌سپارند و خیالشان راحت است که در زمان مناسب بهترین لباس را تحویل می‌گیرند.

هنر این روستا در سنگ نیز نمود پیدا کرده است و هنرمندان با خلاقیت خود به ساختن آثاری سنگی مشغول هستند و آثار ارزشمندی را می‌سازند.

قند مخصوص این روستا به نبات معروف است، مسقطی خوشمزه‌ای دارند به نام حلوا، ادویه معروف روستا (بلو) و نان محلی فلزن از سوغاتی‌های این روستا است.

روستای کهتویه از شمال به چاله‌عالی احمدان، از جنوب و غرب به روستای داربست و از شرق به شهر جناح محدود می‌شود. برای رسیدن به این روستا راهی هرمزگان شوید و سراغ شهرستان بستک و شهر جناح را بگیرید. با دور شدن از این شهرها و با کمک تابلوهای راهنما از طریق جاده جناح-فرامرزان به کهتویه می‌رسید که در ۳۵ کیلومتری شهرستان بستک و ۷ کیلومتری شهر جناح قرار دارد و فاصله آن تا بندرعباس در حدود ۳۰۰ کیلومتر است.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری را در توریسم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=53538

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.