تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
3

روزنامه‌نگار و کارشناس‌ارشد برنامه‌ریزی شهری

  • کد خبر : 48626
  • 14 ژانویه 2019 - 14:09

چشم‌اندازهای جهانی صنعت گردشگری روزنامه‌نگار و کارشناس‌ارشد برنامه‌ریزی شهری بدون‌تردید می‌توان  گفت که صنعت  گردشگری طی چند دهه اخیر، رشد چشمگیری در برخی نقاط جهان داشته‌است. این رشد، به‌ویژه در اروپا، قابل‌توجه و چشمگیرتر بوده‌است. در اروپا با  افزایش سفرهای بین‌المللی با هدف گذران تعطیلات کوتاه، نهادها و بنگاه‌های گردشگری از درآمد و بهره‌وری بیشتری […]

چشم‌اندازهای جهانی صنعت گردشگری

روزنامه‌نگار و کارشناس‌ارشد برنامه‌ریزی شهری

بدون‌تردید می‌توان  گفت که صنعت  گردشگری طی چند دهه اخیر، رشد چشمگیری در برخی نقاط جهان داشته‌است. این رشد، به‌ویژه در اروپا، قابل‌توجه و چشمگیرتر بوده‌است. در اروپا با  افزایش سفرهای بین‌المللی با هدف گذران تعطیلات کوتاه، نهادها و بنگاه‌های گردشگری از درآمد و بهره‌وری بیشتری برخوردار شده‌اند. آنها درعین‌حال، همواره سعی کرده‌اند با گسترش و  تجهیز امکانات خود، بر کمیت و کیفیت خدمات قابل‌ارائه‌شان بیفزایند.

تحول در گردشگری

چنین رشد و تحولاتی، دستاوردهای نوینی را نیز در عرصه فعالیت‌های گردشگری به‌همراه داشته‌است که  بخش  گردشگری فرهنگ ویکیپدیا در پایان نخستین دهه قرن حاضر آن را  اینگونه جمع‌بندی کرده‌است.

  • بازار گردشگری گروهی برای استفاده از آفتاب، دریا و شن به‌شدت تفکیک شده‌است. مردم به شیوه‌های کاملا اختصاصی به این جذابیت‌ها گرایش نشان می‌دهند، به‌طور مثال «کلوپ ۳۰–۱۸» که از هتل‌های آرام‌تر و مجلل‌تری برخوردار است، موفق شده افراد بیشتری را جذب کند.
  • گردشگران از مکان‌های تفریحی بزرگ اروپایی و بریتانیایی گرفته تا هتل‌های روستایی را برای اقامت‌های تفریحی کوتاه خود استفاده کرده‌اند.
  • گردشگران برای بازدید از مراکزی که جاذبه و فعالیت‌های موردی ویژه‎ای را انجام می‌دهند استقبال بیشتری می‌کنند.
  • پیشرفت‌ زیرساختارهای تکنولوژی و ترابری و فناوری‌های نوین آن (به‌ویژه با استفاده از جمبوجت)، انواع سفرهای روزهای تعطیلی را رونق بخشیده‌است.
  • بازار سفرهای گشت‌وگذاری در روزهای تعطیلی نیز رونق گرفته‌است.
  • مسافرت‌های طولانی مدت به مقصدهای دوردست مثل تایلند یا کنیا نیز مرسوم شده‌است.
  • پدیده پروازهای ارزان‌قیمت به کمک نسل جدید فرودگاه‌های کوچک محلی به‌وجود آمده‌است.

علاوه‌بر نتایج یادشده، تغییرات و تحولاتی نیز در شیوه فعالیت‌های گردشگری به وجود آمده که حتی تعاریف موجود گردشگری  را با چالش و  پرسش‌های جدیدتری  مواجه  کرده‌است. گروه‌های مختلفی از مردم (به‌ویژه افراد سنین دارای بیش از ۴۵ سال و بازنشستگان) جذب فعالیت‌های گردشگری شده‌اند و آنها حتی در مواردی، بیشترین روزهای زندگی‌شان  را با تورهای گردشگری می‌گذرانند؛ هفته‌ای چندین بار در خارج از منزل غذا می‌خورند، به تئاتر می‌روند، به گشت‌وگذارهای روزانه می‌پردازند و نیز چندین بار در سال به مسافرت می‌روند. بخش عمده‌ این تغییرات، به تنوع خرید نیز منجر شده‌اند. به‌نحوی که امروزه، خرید انواع محصولات گردشگری از طریق اینترنت انجام می‌گیرد. برخی از سایت‌های اینترنتی، تخفیف‌های قابل‌توجهی را نیز برای این محصولات در نظر گرفته‌اند که هدف آنها جلب مشتری بوده‌است.

  مطالب دیگر در حوزه غذا را درتورسیم پرس دنبال کنید.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=48626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.