تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
20

در اقتصاد کشورهای پیشرو

  • کد خبر : 58336
  • 30 نوامبر 2019 - 16:28
در اقتصاد کشورهای پیشرو

نقش مولد صنعت ورزش با بهره‌گیری از گردشگری (۵۶) در اقتصاد کشورهای پیشرو یادداشت از مجید روان‌ستان تهران – توریسم پرس – در بخش پنجاه و پنجم این یادداشت به آنجا رسیدیم که فیفا در طول سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ میلادی درآمد شش میلیارد و چهارصد و بیست و یک میلیون دلار داشت که از […]

نقش مولد صنعت ورزش با بهره‌گیری از گردشگری (۵۶)

در اقتصاد کشورهای پیشرو

یادداشت از مجید روان‌ستان

تهران – توریسم پرس – در بخش پنجاه و پنجم این یادداشت به آنجا رسیدیم که فیفا در طول سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ میلادی درآمد شش میلیارد و چهارصد و بیست و یک میلیون دلار داشت که از این میزان پنج میلیارد و پانصد میلیون دلار، هشتاد و سه درصد بابت جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به دست آورد.

برگزاری جام جهانی در روسیه اگر چه هزینه‌های سنگینی برای مسکو در پی داشت، اما در عین حال به یکی از محرک‌های اصلی روند بهبود اقتصادی این کشور تبدیل شد. درآمد فیفا هم بر این اساس بالا رفته و این موضوع موجب گردیده جیانی اینفانتینو، رییس فدراسیون جهانی فوتبال، پس از نشست شورای فیفا در شانگ‌های چین گفت: «فیفا در چهار سال آینده یک میلیارد دلار در فوتبال بانوان سرمایه گذاری خواهد کرد. این شورا تصمیم گرفت علاوه بر پنجاه میلیون دلار بودجه فعلی، پانصد میلیون دلار دیگر به این امر اختصاص دهد.»

در واقع این پانصد میلیون دلار از ذخایر فدراسیون جهانی فوتبال تخصیص می‌یابد، زیرا وضعیت مالی فیفا به قدری ثبات دارد که هرگز در گذشته چنین نبوده، بنابراین می‌تواند از بخشی از ذخایر خود برای تأمین مالی فوتبال بانوان استفاده کند. از طرفی طبق برآوردهای بین‌المللی سهم گردشگری از میانگین تولید ناخالص داخلی کشورها سه درصد به‌طور مستقیم و ده درصد به‌طور غیرمستقیم است و تقریباً از هر ده شغل در دنیا یکی به گردشگری ارتباط دارد.

هر چند گردشگری به علت «رکود بزرگ» اقتصادی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ ضربه سنگینی بر پیکره‌اش وارد شد، اما همچنان این صنعت در ردیف سودآورترین صنایع جهان باقی ماند و امروز حجم کسب‌وکار گردشگری برابر و حتی بیشتر از صنایع نفتی، خوراکی و اتومبیل‌سازی است. گردشگری به یکی از مهم‌ترین بازیگران عرصه بین‌الملل تبدیل شده و یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی کشورهای در حال ‌توسعه محسوب می‌شود.

میزبانی جام جهانی فوتبال در رشد کسب‌وکار گردشگری هم نقش دارد. نتایج یک بررسی منتشر شده در مقاله‌ای در مجله اقتصادی آفریقایی نشان داد که آفریقای جنوبی چیزی بیش از دویست و بیست هزار گردشگر را از کشورهای خارجی در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ و در کل سال سیصد هزار نفر را جذب کرد. این کشور برای هر گردشگر حدود سیزده هزار دلار خرج کرده، اما توانست امکانات فوتبال خود را ارتقا بخشد و سه میلیارد و پانصد میلیون دلار نیز سود کسب کند. بر اساس برآورد تحلیلگران اقتصادی برگزاری رقابت‌های جام جهانی در آفریقای جنوبی باعث تزریق هفت میلیارد و یک میلیون دلار دارایی خارجی به اقتصاد این کشور شد.

ادامه دارد …

مطالب دیگر در حوزه گردشگری ورزشی ر ا توریسم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=58336

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.