تاریخ : دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳ 2 محرم 1446 Monday, 8 July , 2024
9

خانه دایی­ جان ناپلئون

  • کد خبر : 48599
  • 14 ژانویه 2019 - 11:34
خانه دایی­ جان ناپلئون

خانه دایی­ جان ناپلئون دایی جان ناپلئون نامی فراموش نشدنی برای مردم که یادآور خاطره­های متعددی از دهه ۵۰ است.کمتر کسی هست که نام سریال دایی جان ناپلئون را نشنیده باشد یا آن را ندیده باشد.در هر­حال این نام در خاطر جمعی ایرانیان جای خوش کرده­است. خانه دایی جان ناپلئون، باغ اتحادیه یا خانه امین­السطان […]

خانه دایی­ جان ناپلئون

دایی جان ناپلئون نامی فراموش نشدنی برای مردم که یادآور خاطره­های متعددی از دهه ۵۰ است.کمتر کسی هست که نام سریال دایی جان ناپلئون را نشنیده باشد یا آن را ندیده باشد.در هر­حال این نام در خاطر جمعی ایرانیان جای خوش کرده­است.

خانه دایی جان ناپلئون، باغ اتحادیه یا خانه امین­السطان عمارتی است که در دوران قاجار ساخته شده­است.در اوایل دهه ۵۰ این باغ محل فیلمبرداری سریال دایی جان ناپلئون که ابتدا رمانی بود به قلم ایرج پزشکزاد و سریال هم به کارگردانی ناصر تقوایی ساخته شد.

این باغ به­دلیل موقعیت مکانی خود در خیابان لاله­زار قرار دارد ،لاله­زاری که دیگر فاتحه سینما و تئاترهایش خوانده­شده و جایش را مغازه­های لوازم الکتریکی گرفته­است.درسال­های قبل از انقلاب این خانه محل رفت­و­آمد مهمانان خارجی و همچنین نشست­های سیاسی بوده­است.

اگر بخواهیم به پیشینه تاریخی باغ اتحادیه اشاره کنیم باید بگوییم که این باغ خانه­ی میرزا­علی­اصغر­خان اتابک معروف به امین­السلطان صدراعظم سه پادشاه قاجار یعنی ناصرالدین­شاه،مظفرالدین­شاه و محمدعلی­شاه بود که مرگ مانند دیگران امانش نداد و باغ را گذاشت و رفت.

وارثان امین­السلطان باغ را قطعه­ قطعه کردند و فروختند و حاج­رحیم­ اتحادیه که هم صراف بود و هم اهل آذربایجان بزرگترین قطعه را خرید. تا زمان مرگش یعنی سال ۱۳۱۳ در این خانه زندگی کرد و قبل از مرگ هم باغ را به ۳۰سهم تفکیک و میان فرزندان خود تقسیم کرد.

نقل است در دوران نهضت ملی شدن نفت مالکان باغ یکی از عمارت­های آن را به سازمان جوانان حزب توده اجاره دادند.این ساختمان در جریان کودتای ۲۸مرداد به آتش کشیده شد و باغ اتحادیه رو به زوال رفت.

لاله­زار هم دیگر رنگ و بوی خود را از دست داده­بود.اما در دهه ۵۰ با فیلمبرداری سریال دایی جان ناپلئون در باغ اتحادیه این باغ یک شانس دیگر برای خودی نشان دادن به دست آورد.

اما چه فایده که بهار این باغ کم­کم به خزان تبدیل شد و با گذشت زمان دامنه فعالیت  فروش لوازم الکتریکی بیشتر و بیشتر می­شد و دیگر خبری از حال و هوای لاله­زار قدیم نیست.در سال ۱۳۸۴ این خانه در فهرست آثار ملی ثبت شد اما خانواده اتحادیه به دیوان عدالت اداری شکایت وخانه را از فهرست خارج کردند.

مطالب دیگر در حوزه تاریخی  را درتورسیم پرس دنبال کنید.

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=48599

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.