تاریخ : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ 29 ذو الحجة 1445 Friday, 5 July , 2024
4

توپ جنگی در کنار ظرف چینی

  • کد خبر : 49105
  • 22 ژانویه 2019 - 9:54
توپ جنگی در کنار ظرف چینی

سفر به قلعه پرتغالی‌ها توپ جنگی در کنار ظرف چینی قلعه پرتغالی‌های قشم در سال ۱۵۰۷ میلادی به فرمان «آلفونسو آلبرکرک» دریانورد پرتغالی در جزیره قشم احداث و در سال ۸۷ توسط احسان یغمایی از زیر خاک بیرون آورده شد. در پی وقوع زلزله‌ ۵/۹ ریشتری بهار ۱۳۷۹، کاوش در بخش درونی دیوار شرقی قلعه […]

سفر به قلعه پرتغالی‌ها

توپ جنگی در کنار ظرف چینی

قلعه پرتغالی‌های قشم در سال ۱۵۰۷ میلادی به فرمان «آلفونسو آلبرکرک» دریانورد پرتغالی در جزیره قشم احداث و در سال ۸۷ توسط احسان یغمایی از زیر خاک بیرون آورده شد. در پی وقوع زلزله‌ ۵/۹ ریشتری بهار ۱۳۷۹، کاوش در بخش درونی دیوار شرقی قلعه به دلیل تخریب فراوان، ناکام ماند. در کاوش‌های قلعه‌ پرتغالی‌ها تعدادی ظروف چینی متعلق به چین، شیشه‌های ساخت ونیز و توپ‌های جنگی یافت شده بود.

در واقع کاربرد اصلی قلعه مکانی چون یک انبار بزرگ یا جای نگهداری مهمات و سلاح بوده که در مواقع اضطراری، پشتیبان دژهایی چون دژهای هرمز، قشم و لارک را به عهده داشته است. آب مصرفی قلعه را آب باران و آب چاه تأمین می‌کرده‌است که توسط کانالی زیرزمینی در برکه‌ها و حوض‌های قلعه نگهداری می‌شد. قلعه‌‌ مذکور شامل انبارهای اسلحه، آب‌انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز‌خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار است.

در زمان حکومت صفویان – توسط «امام ‌قلی‌خان» از سرداران شاه‌عباس – قلعه‌ پرتغالی‌ها و دیگر پایگاه‌ها در دهانه خلیج‌فارس به تصرف ایران درآمد. قلعه قشم با مساحتی بیش از ۲ هزار متر‌مربع از سنگ‌های آهکی و گچی با ملاط ساروج ساخته شده است. متاسفانه امروزه شاهد تخریب بیش‌ از اندازه‌‌ این اثر تاریخی هستیم.

این قلعه در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل خلیج‌فارس قرار دارد. متاسفانه بلیت قطار از مقصد تهران به سمت جزیره به‌طور مستقیم وجود ندارد. اگر با هواپیما نخواستید بروید، بهتر است با خودرو خود را به‌ بندر لنگه (حدود ۱۵ ساعت از تهران) و سپس به‌ بندر خمیر برسانید. بندر پهل (پل) را بیایید. در این‌ بندر به‌صورت شبانه‌روزی لندینگ کرفت (یک شناور دریایی که وظیفه آنجا جابه‌جایی انسان‌ها و خودروها در سواحل است) برای انتقال خودروی شما به اسکله لافت در جزیره قشم وجود دارد. فاصله دریایی اسکله پل تا اسکله لافت حدود ۱۸۰۰ متر است. اگر خودروی شخصی نداشتید، برای سفر به قشم، می‌توانید با اتوبوس یا قطار به‌ بندرعباس بروید و از آنجا با یک لنج خود را به قشم برسانید که حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری  را درتوریسم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=49105

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.