تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
7

تدارک وسیع برای تهران گردی

  • کد خبر : 48414
  • 09 ژانویه 2019 - 12:06
تدارک وسیع برای تهران گردی

تدارک وسیع برای تهران گردی شهرام علی محمدی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی وصنایع دستی استان تهران است. او با سابقه فعالیت ۲۸ساله در صنعت گردشگری معتقدکه تهران دارای پتانسیل­ بالای گردشگری است و درتلاش است تهران را به استان گردشگری تبدل کند وجاذبه های پیدا وپنهان شهر تهران را به دوستداران گردشگری معرفی […]

تدارک وسیع برای تهران گردی

شهرام علی محمدی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی وصنایع دستی استان تهران است. او با سابقه فعالیت ۲۸ساله در صنعت گردشگری معتقدکه تهران دارای پتانسیل­ بالای گردشگری است و درتلاش است تهران را به استان گردشگری تبدل کند وجاذبه های پیدا وپنهان شهر تهران را به دوستداران گردشگری معرفی کند. وی با داشتن مدرک کارشناسی ارشد جغرافیا وبرنامه ریزی توریسم برگزاری تورهای یکروزه را راهی برای پرورش این ایده می داند با او بیشتر دراین خصوص به گفتگو نشستیم که شما را به مطالعه این مصاحبه دعوت می نمایم.

امسال نوروز اداره کل میراث فرهنگی وصنایع دستی استان تهران تورهای یکروزه را به اجرا گذاشت استقبال مردم چگونه بود وآیا تصمیم دارید ادامه بدهید یا خیر؟

بله، همانطور که مطلعید در نوروز بیش از یک میلیون گردشگر ازاین تورها استقبال کردند. مثلاً تورهای خاص تهرانگردی مخصوص دهه شصتی ها که کاملاً رایگان بود و اقبال خیلی خوبی نسبت به این طرح شد، در حال حاضر در جلسه ای که هم اکنون در حال برگزاریست قرار است تورهای یکروزه با اولویت استفاده از مسیر های کمتر شناخته شده وناشناخته را راه اندازی کنیم.

منظورتان از مسیرهای کمتر شناخته شده چیست؟

همانطور که می دانید اداره کل میراث فرهنگی فقط مخصوص شهر تهران نیست قصد داریم وارد حوزه استانی شویم یعنی شناسایی روستاهای هدف گردشگری مثلاً عشایر تهران یا بوم­گردی تهران یا ورامین، دماوند، فیروزکوه …کلاً شهرستانهای حوالی استان تهران در اولویت تورهای ما قرار دارند.

بیشتر افرادی که ازاین تورها استقبال کردند تهرانی ها بودند یا توریست های خارجی؟

تهرانی ها هم جزء توریست ها و گردشگر محسوب می شوند، ما باید گردشگری تهران را به سمت استانهای دیگر یعنی استانهای همجوارسوق دهیم مثلاً با برگزاری شب های فرهنگی تهران در استانها، یا تبادلات گردشگر در دفاتر خدمات مسافرتی تهران، اصفهان، فارس، گیلان، مازندران و… مثلاً قصد داریم آخر هفته های تهران را bold (برجسته) کنیم، چهارشنبه ،پنجشنبه وجمعه های تهران را اگر با عزیزان در حوزه اقامتی وپذیرایی به توافق برسیم که واحدهای اقامتی وهتل ها برای پایان هفته یک تخفیف ویژه در نظر بگیرند چون پایان هفته تهران نسبت به روزهای عادی خلوت تر است هم سیستم هتلینگ ما خلوت تر است خصوصاً دوستانی که از استان های دیگر تمایل دارند تهران را ببینند این خودش یک مشوق محسوب می شود.

مردم چطور ازتبلیغات شما درباره گردشگری مطلع می­شوند نحوه اطلاع رسانی شما به چه صورت است؟

همکاران ما در روابط عمومی از طریق جراید وروزنامه ها و سایت سازمان وظیفه اطلاع رسانی را به عهده دارند ،همچنین قرار است با همکاری ستاد گردشگری شهرداری تهران تورهای یکروزه تهرانگردی را در تابستان ۹۷به اجرا بگذاریم که تا آخر این هفته به جمع بندی خواهیم رسید.

برنامه ریزی تورهای یکروزه به چه صورت است یعنی فقط از صبح تا شب را شامل می شود؟

منظور ما از تور package(بسته­ای) که باید از طریق مسیر به هدف برسد مثلاً مسیر شماره یک شهر ری، مسیر شماره دو مخصوص برج های تهران شامل برج میلاد، برج آزادی، برج طغرل. مسیر شماره سه مخصوص موزه ها و کاخ موزه ها مثلاً کاخ سعد آباد،کاخ گلستان، موزه ملی ایران، آبگینه، سفالینه، موزه فرش، موزه رضا عباسی، موزه نقاشی و سایر جاذبه های ملموس وغیر ملموس دیگر.

به موزه های تهران اشاره کردید چند موزه در تهران داریم و آیا سالانه به این موزه ها افزوده می شود مثل موزه لوور؟

از ابتدای سال جاری در بحث موزه ها وکاخ موزه ها رشد چشمگیری داشتیم به طوری که افتتاح موزه لوور در محوطه موزه ملی ایران با اقبال گسترده مردم مواجه شد ولی در کل سیاست کلان سازمانی ما توسعه گردشگری ورودی و گردشگری خروجی است تلاش می کنیم در بحث گردشگری، تهران را به ویژه به تهرانی ها وسپس به سایر استانها معرفی کنیم.

بعضی ازاین جاذبه های شهر تهران مغفول مانده مثلاً کلیسای وسط بازار تهران در جهت معرفی این اماکن چه برنامه ای دارید؟

درست می فرمایید، قرار است جاذبه های کمتر شناخته شده یا کمتر دیده شده تهران را در یک پکیجی برای بازدید گردشگران محیا کنیم تا آنان نیز از بازدید بی­نصیب نماند.

به جرأت می توانم بگویم تهران استانی برخوردار از لحاظ جاذبه های طبیعی، فرهنگی وتاریخی است شما ملاحظه می کنید جاذبه های تفریحی تهران مثل درکه، دربند، فرحزاد، لواسان منحصربه فرد هستند از نظر جاذبه های تاریخی بازار تهران،کاخ موزه وموزه ها، موزه فرش، آبگینه، سفالینه همه یک فرصت بینظیری فراهم آورده است درحالی که درصد بالایی از تهرانی ها تهران را نمی شناسند و فقط شهری با آلودگی ودود وترافیک می دانند در صورتی که اینگونه نیست تهران دارای پتانسیل­ بالای گردشگری است که ان شاء اله با توجه به سیاست های کلان کشوری قصد داریم تهران را استان گردشگری معرفی کنیم و باتوجه به حمایت­هایی­که از سوی سازمان مرکزی و استانداری تهران صورت گرفته درآینده نزدیک­ شاهد رواج گردشگری تهران دربین مردم باشیم همانطورکه درنوروز ۹۷ موفقیت های خوبی به دست آوردیم این کار را با تمام توان و ظرفیت ادامه خواهیم داد و امیدواریم دوستان روزنامه نگار وصاحب اندیشه ما را در جهت بهبود و رفع نقایص یاری دهند.

در حال حاضر برای آخر هفته، هفته فرهنگی تهران را برگزارمی کنیم و انتظار داریم دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران همانطور که دغدغه تورهای خروجی تهران را دارند تورهای یکروزه داخلی را هم حمایت کنند تا زمانی که در سطح استان نهادینه شود.

سازمان شما درخصوص رونق بوم­گردی چه اقداماتی را انجام داده است؟

از جمله مواردی است که در این سالها مغفول واقع شده مساله بوم گردی است. باتوجه به رویکرد جدید سازمان آقای دکتر بزرگ نیا توجه ویژه ای به بحث بوم گردی دارند ودریکماه آینده بالای ۲۰مورد بوم گردی دراستان تهران راه -اندازی خواهیم کرد ومن از این موضوع خوشحالم که شهرستان­های استان تهران مثل دماوند، ری، ورامین و فیروزکوه به عنوان پایگاه های اقامتی بوم گردی شناخته شود و یک گردشگر راحداقل برای ۲۴ساعت اسکان و بیتوته پشتیبانی کنند ما این موضوع را در روستاهای هدف گردشگری استان به جدّ در حال پیگیری هستیم ودر حال حاضر که با شما صحبت می کنم خیلی ها به مرحله صدور مجوز بهره برداری رسیده اند.

در معرفی شهر تهران به گردشگران به نظر می رسد لازم است غذاخوری های تهران نیز به آنها معرفی شود مثلاً غذاخوری های سنتی وقدیمی چه راهکاری را در نظر گرفته­اید مثلاً خیابان ۳۰تیربه عنوان یک نماد معرفی می شود؟

شما بهتر می دانید که خیابان ۳۰ تیر خیابان تاریخی وخیابان ادیان است خیابانی دارای شناسنامه است ودرکنارش موزه ملی ایران است به هرحال غذاخوری هایی که درآنجا وجود دارد بد نیست ولی از نظر من مسئول خیلی جای کار دارد تا به هدف والای خود که ارایه خدمات گردشگری درراستای فرهنگ وسنت وغذاهای ایرانی است برسد من اعتقاد دارم اگر در این خیابان پذیرایی انجام می شود پذیرایی به سبک ایرانی وسنتی انجام می شود ما نباید برویم در حوزه های غذاهای غیر ایرانی قرار بگیریم ولی فکر می­کنم کم کم دوستان هم به این نتیجه برسند که این فضا ها رابا غذاها و نحوه سرو سنتی ارایه کنند همچنین لباس سنتی که بخواهد فرهنگ آیین وسنت راتبلیغ کند بخصوص غذاهای ایرانی در آنجا جا بیفتد، غیر ازآن مادر آیین نامه امان سفره خانه های سنتی داریم که نمادی ازفرهنگ وساختار ایرانی است مثلاً ساختمانش نمادی از بنای تاریخی دوره صفویه وقاجاریه است غذاهاش غذاهای سبک ایرانی و موسیقی اصیل ایرانی وسنتی است همه اینها تلفیقی از سنت وفرهنگ ایرانی را به منصه ظهور می رساند و با اقبال خوب گردشگران خارجی مواجه شده است.

آیا با ماهنامه صنعت وتوریسم آشنایی دارید نظرشما دراین خصوص چیست؟

کم وبیش آشنا هستم، تا به حال به دست ما نرسیده اگر ارسال شود حتماً مطالعه می کنیم و ما هم متقابلاً از شما حمایت می­کنیم مثلاً امکان دارد یکسری از هتل های ما این ماهنامه را از شما خریداری کنند وبه صورت پوشه برای مهمانها در اتاق بگذارند مثلاً هتل های بنیاد، هتل­های ۵ ستاره و هتل آپارتمان­های ما که درصد بالایی از مهمانهای خارجی و داخلی را پذیرایی می کنند خیلی عالیه اگر گردشگری از اصفهان ماهنامه ای رابخواند که اخبار آن همه کشور را پوشش می دهد.

لطف کنید از سوابق کاری خودتان در حوزه گردشگری بفرمایید؟

ازسال ۷۴ به استخدام اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی درآمدم بعد به حوزه معاونت سیاحتی مشغول به کارشدم سپس کارشناس اقامتی وپذیرایی ودفاتر بودم وبعد مدیر واحد های اقامتی درمقطعی جانشین معاون گردشگری وبعد معاون گردشگری، معاون سرمایه گذاری، معاون توسعه مدیریت استان، جانشین مدیر کل و۲یا۳سالی معاون شهرداری مناطق بودم وتحصیلاتم کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم است.

۱۹/۳/۹۷

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=48414

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.