تاریخ : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ 29 ذو الحجة 1445 Friday, 5 July , 2024
5

بيابان، جاذب يا دافع

  • کد خبر : 50936
  • 09 آوریل 2019 - 14:41
بيابان، جاذب يا دافع

بيابان، جاذب يا دافع بيابان به منطقه‌اي خشک و کم‌باران اطلاق مي‌گردد. ويژگي‌هاي آب و هوايي مناطق بياباني شامل بارندگي کم و نامنظم بودن مقدار باران است و ممکن است حتي چند سال بارندگي صورت نگيرد. بارندگي اغلب شديد و به صورت رگبار، وزش باد و افزایش ميزان تبخير و تعرق بيشتر از بارندگي سالانه، […]

بيابان، جاذب يا دافع

بيابان به منطقه‌اي خشک و کم‌باران اطلاق مي‌گردد. ويژگي‌هاي آب و هوايي مناطق بياباني شامل بارندگي کم و نامنظم بودن مقدار باران است و ممکن است حتي چند سال بارندگي صورت نگيرد.

بارندگي اغلب شديد و به صورت رگبار، وزش باد و افزایش ميزان تبخير و تعرق بيشتر از بارندگي سالانه، باعث حمل ذرات گرد و غبار شده و بر خشکي هوا مي‌افزايد. در ايران حدود ۳۲ ميليون و ۵۰۰ هزار هکتار وسعت بيابان‌ها مي‌باشد و بيابان‌هاي اصلي کوير لوت و دشت کوير است.

بيابان‌ها يا کوير‌ها جنبه‌هاي تفريحي فوق‌العاده‌اي دارند و نقاط‌ جذاب طبيعي را براي توريست‌ها ايجاد کرده‌اند؛ از درياچه‌هاي نمک تا ريگزار يا رمل‌هاي مرتفع اما از قديم گفته‌اند هر‌چيزي به حدش خوب است يعني کوير يا بيابان در عين زيبايي و خلق ساعاتي خوش، جهت زندگي بسيار سخت و گاهي مشکل هستند چراکه اگر مناطق شهري آرام آرام تبديل به مناطق بياباني بشوند و سکنه خود را از دست بدهد اتفاق ناخوشايندي در طبيعت در حال وقوع است که باعث آن خود ما انسان‌ها هستيم. همچنین برداشت بي‌رويه آب‌هاي زيرزميني در مناطق روستايي و کشاورزي و خشک‌کردن قنات‌‌ها در مناطق شهري به جهت ساخت و ساز غيرقانوني در مناطق قنات‌دار نيز همگي به افزايش دما، کم‌شدن باران و نهايتا تبديل شدن به مناطق بياباني در دراز مدت منجر می‌شود. از طرفي با قطع بي‌مورد درختان و ازبين بردن مناطق سبز باعث افزايش بادها و نهايتا گرم شدن دما شده و نبودن پوشش گياهاي باعث کاهش رطوبت و افزايش گرد و غبار در شهر‌ها علت ديگر اين فاجعه مي‌باشد.

بيابان‌زايي متاسفانه در زمره صنايع‌دستي بشر امروز قرار گرفته و بسياري به‌دليل نداشتن آگاهي از آثار مخرب عملکرد خود در دراز‌مدت به راه و روش خود ادامه مي‌دهند، بدون هيچ انديشه‌اي به آينده کودکان خود و حفظ اين محيط زيست با ارزش جهت زندگي آرام.

اما بهتر است علوم بيابان‌زدايي و کارگاه‌هاي آموزشي آن در مدارس از سنين کودکي آموزش داده شود و يا حتي بهتر است کودکان به‌طور عملي با چگونگي مبارزه با بيابان‌زايي آشنا شوند.

بيابان يا کوير در عين جذابيت خود مي‌تواند دافعه قوي‌اي هم داشته باشد. برگزاري تورهاي بيابان‌زدايي با حضور اساتيد بزرگ اين رشته مي‌تواند با خود احياي اين مناطق را به ارمغان بياورد. دوستان فعال در زمينه اجراي تورهاي کويرنوردي مي‌توانند با ايجاد جذابيت در نوع اين تورها، هم خدمت ارزنده‌ای به حفظ محيط‌زيست نمايند و هم مسافرين خود را افزايش دهند، شامل موضوعاتي مانند: تور بيابان‌زدايي، تور ويژه مبارزه با بيابان‌زايي، تور قنات و سفر به سرزمين‌هاي قنات، تور سفر به شهر‌هاي همسايه با بيابان، کارگاه‌هاي ۲ روزه خلق ايده جهت زندگي بهتر در شهر‌هاي بياباني (سايت در يکي از شهر‌هاي بياباني)، تور اشتغال‌زايي در مناطق بياباني و غيره.

نهايتا بيابان يا کوير در عين جذابيت، دافعه هم دارد پس بنابراين برنامه‌ريزي در اين راستا امر بسيار مهمي مي‌باشد و مي‌توانيد از پتانسيل بالاي گردشگر در اين مسير استفاده نموده و طرح‌هاي زيادي را کليد بزنيد تا سفر براي همه جذاب باشد.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری را در توریسم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=50936

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.