تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024
18

برگزاری جشنواره سراسری عکس سال ارسباران با رویکرد تبریز ۲۱۰۸

  • کد خبر : 11055
  • 16 جولای 2017 - 12:40

به گزارش خبرنگار صنعت و توریسم، نخستین جشنواره سراسری عکس سال ارسباران در حالی شامگاه شنبه با معرفی آثار برتر در حضور نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی و جمعی از هنرمندان فعال در حوزه عکاسی به کار خود پایان داد که بر اساس اعلام مسئولان این جشنواره، دو هزار و ۱۸۷ اثر از ۱۹۱ عکاس به دبیرخانه […]

به گزارش خبرنگار صنعت و توریسم، نخستین جشنواره سراسری عکس سال ارسباران در حالی شامگاه شنبه با معرفی آثار برتر در حضور نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی و جمعی از هنرمندان فعال در حوزه عکاسی به کار خود پایان داد که بر اساس اعلام مسئولان این جشنواره، دو هزار و ۱۸۷ اثر از ۱۹۱ عکاس به دبیرخانه آن ارسال و در نهایت از این تعداد ۶۸ اثر از ۴۳ عکاس به مرحله نهایی جشنواره راه یافته بودند.

جشنواره سراسری عکس سال ارسباران در راستای تبریز ۲۱۰۸ بوده است

دبیر اجرایی جشنواره سراسری عکس سال ارسباران در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: جشنواره سراسری عکس سال ارسباران در راستای اهداف رویداد مهم تبریز ۲۱۰۸ برنامه‌ریزی‌شده و موردتوجه مسئولین امر قرارگرفته و به‌منزله یکی از مقوله‌های مقدماتی و زمینه‌ساز آن تلقی می‌گردد.

محمدرضا بهمرام در ادامه بیان داشت: ارسباران علیرغم داشتن سابقه‌ای دیرین و غنی در فرهنگ و هنر و بهره‌مندی از همه جلوه‌های زیبا و مثبت خود هنوز از کمبودهایی در این زمینه رنج می‌برد، هنوز خیلی از توانمندی‌های آن در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه فرهنگ و هنر بالقوه مانده‌اند و باید زمینه بالفعل شدنشان فراهم شود زیرا ارسباران می‌تواند به قطب مهم گردشگری ایران تبدیل شود.

وی افزود: ارسباران می‌تواند در عرصه فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی به منطقه‌ای قابل‌توجه تبدیل شود و بیش از پیش جلوه کند و این مهم میسر نمی‌شود مگر با همت و تلاش وافر همه دلسوزان و همه تلاشگران اعم از مردم و مسئولین و درنهایت باید اذعان کرد جشنواره سراسری عکس سال ارسباران در راستای اهداف رویداد مهم تبریز ۲۱۰۸ برنامه‌ریزی‌شده و موردتوجه مسئولین امر قرارگرفته و به‌منزله یکی از مقوله‌های مقدماتی و زمینه‌ساز آن تلقی شود.

دبیر اجرایی جشنواره سراسری عکس سال ارسباران تصریح کرد: این جشنواره می‌تواند مثالی کوچک و نقطه شروعی باشد برای رسیدن به آمال و آرزوهای دیرین در ارسباران کهن که با همت و تلاش هنرمندان این خطه و با همدلی و همراهی مسئولین توانست در اولین حرکت خود به‌صورت ملی و سراسری برگزار شود و امید است با  حمایت‌های بیشتر و تلاشی مضاعف هم استمرار یابد و هم در آینده‌ای نزدیک به برندی جهانی تبدیل شود و ما در رسیدن به این هدف مصمم و جدی هستیم و با ایمان و باوری عمیق میگوییم که: «این آرزو محقق خواهد شد».

وی بومی بودن این جشنواره را از ویژگی‌های مهم آن علاوه بر سراسری بودن دانست و ادامه داد: به عبارتی عکس‌هایی مورد پذیرش قرار می‌گرفت که در منطقه جغرافیائی ارسباران ثبت‌شده باشد و این امر موجب می‌شود تمام هنرمندان عکاس از سراسر کشور جهت عکاسی به این منطقه سفر کنند و این‌گونه زمینه برای پیشرفت امر گردشگری در منطقه فراهم آید.

بهمرام با بیان اینکه مهلت دریافت آثار با ۲۰ روز تمدید در پنجم دی‌ ۹۵ به اتمام رسید، گفت: در نهایت دو هزار و ۱۸۷ اثر از ۱۹۱ عکاس از ۲۰ استان کشور به دبیرخانه جشنواره واصل شد و آمار تفکیکی هر بخش عبارت است از در بخش مستند ۹۶۰ اثر، در بخش طبیعت و معماری ۹۱۳ اثر و در بخش شیرینی اهری ۳۱۴ اثر؛ پس از دریافت کامل آثار بلافاصله با کدگذاری مقدمات داوری عکس‌ها فراهم شد. و درنهایت روز ۱۷ دی‌ماه جلسه داوری با حضور اساتید برجسته آقایان میر عباس آل یاسین، کریم متقی و جلا شمس آذران برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: به اذعان داوران کیفیت و کمیت آثار ارسالی بیش از انتظار بود به‌طوری‌که در گزینش نهائی مجبور شدند بجای ۵۰ اثر ۶۸ عکس را به‌عنوان آثار راه‌یافته از ۴۳ عکاس انتخاب و معرفی کنند و البته در گزینش نهائی و تطبیق آثار راه‌یافته با مقررات فراخوان تعداد شش اثر حذف و آمار اصلی به ۶۲ اثر از ۴۲ عکاس کاهش یافت.

دبیر اجرایی جشنواره سراسری عکس سال ارسباران اظهار داشت: اما آنچه مایه مباهات و دلگرمی بود حضور قوی و پرافتخار عکاسان شهرستان اهر در این جشنواره بود به‌طوری‌که از ۴۲ عکاس مرحله نهائی تعداد ۱۷ نفر یعنی ۴۰ درصد از عکاسان عضو انجمن هنر عکاسی شهرستان اهر بودند و از لحاظ تعداد آثار راه‌یافته نیز سهم عکاسان اهر ۲۶ اثر از ۶۲ اثر معادل ۴۲ درصد کل آثار بود.

بهمام در بخش پایانب سخنان خود تصریح کرد: نکته جالب اینکه از شش نفر برگزیده نهائی نیز سهم اهر سه نفر یعنی ۵۰ درصد است و این امر نشان از وجود پتانسیل قوی در نزد هنرمندان عکاس این خطه پرآوازه است و روزهای درخشان‌تری را در آینده نوید می‌دهد.

خداحافظی مجری با سابقه اهری بعد از ۴۰ سال مجری‌گری

از نکات قابل توجه در حاشیه این آیین اختتامیه خداحافظی حسین دوستی مجری با سابقه اهری بعد از ۴۰ سال فعالیت در عرصه مجری‌گری در برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف بود.

حسین دوستی نویسنده و پژوهشگری که اجرای برنامه‌های مختلف شهرستان اهر را بر عهده داشت، در جریان آیین اختتامیه اولین جشنواره سراسری عکس سال ارسباران از عرصه مجری‌گری خداحافظی کرد و گفت: همشهریان می‌دانند که بنده ۴۰ سال است که در برنامه‌های مختلف چه در اهر و چه در شهرهای دیگر به مجری‌گری پرداخته‌ام.

دوستی ادامه داد: پیش از این دنبال فرصتی بودم که جمعی از مردم و اهالی فرهنگ و هنر هم در آن جمع حضور داشته باشند تا بگویم که بعد از ۴۰ سال مجری‌گری برنامه‌ها از این حرفه خداحافظی می‌کنم.

حسین دوستی در عرصه‌های مختلف چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب اسلامی حضور فعالی داشته و در قلب اهری‌ها همچون نوری درخشان می‌درخشد و هیچ‌گاه از یادها نخواهد رفت، دوستی همیشه برای همگان قابل‌احترام است و می‌توان گفت که دوستی با وی تمام‌نشدنی است.

حسین دوستی تاکنون نزدیک به ۵۰ جلد کتاب در موضوعات مختلف نوشته و به چاپ رسانده  است. تازه‌ترین اثر وی با عنوان «تندیس مهربانی» اخیراً در ویژه‌برنامه سالروز تولد آیت‌الله‌العظمی شیخ حسین آقا نجفی اهری رونمایی شد و چند جلد کتاب نیز آماده چاپ و در دست انتشار دارد.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=11055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.