تاریخ : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ 29 ذو الحجة 1445 Friday, 5 July , 2024
2

بدون راهنما به کویر لوت نروید

  • کد خبر : 48652
  • 14 ژانویه 2019 - 14:37

بدون راهنما به کویر لوت نروید بیابان لوت یکی از جذاب‌ترین بیابان‌های دنیا به شمار می‌رود که گرم‌ترین نقطه زمین نیز در آن واقع شده‌است. کلوت‌ها یکی از جاذبه‌های نادر این بیابان است با این‌ همه حضور قاچاقچیان انسان و مواد مخدر می‌تواند مخاطراتی را برای گردشگران ایجاد کند و به همین منظور این بیابان […]

بدون راهنما به کویر لوت نروید

بیابان لوت یکی از جذاب‌ترین بیابان‌های دنیا به شمار می‌رود که گرم‌ترین نقطه زمین نیز در آن واقع شده‌است. کلوت‌ها یکی از جاذبه‌های نادر این بیابان است با این‌ همه حضور قاچاقچیان انسان و مواد مخدر می‌تواند مخاطراتی را برای گردشگران ایجاد کند و به همین منظور این بیابان به ۳ منطقه مجاز، مجاز در صورت اخذ مجوز رسمی و غیرمجاز تقسیم‌بندی شده‌است. بنابراین اگر شما را در مناطق غیرمجاز دستگیر کردند حتی داشتن مجوز نیز نمی‌تواند توجیهی برای آزادی شما به‌ کار آید. بنابراین می‌توان با قاطعیت گفت بهترین روش برای سفر به بیابان لوت استفاده از تورهای تخصصی و راهنمای حرفه‌ای کویرنوردی است. اگرچه برخی از این راهنمایان نیز در بیابان وسیع لوت راه خود را گم کرده‌اند اما در صورت گم‌شدن تنها یک راهنمای حرفه‌ای می‌تواند راه اصلی را پیدا کند. با این همه جمعیت مسافرانی که به بیراهه‌های این بیابان کمتر شناخته‌شده قدم می‌گذارند، هر سال درحال افزایش است؛ بیابانی که بخش‌هایی از آن زمانی گذرگاه قاچاقچیان بود. اما به تازگی انتشار خبرهایی از بیابان جهانی لوت، نگرانی‌هایی را از باب محدودکردن ورود و خروج به این منطقه‌ رازآلود ایجاد کرده‌است.

بخش‌هایی از بیابان لوت زمانی گذرگاه قاچاقچیان بود. برهمین اساس مین‌گذاری مناطقی از کویر لوت با هدف ایجاد حریم نظامی از دهه ۶۰ آغاز شد. مسیرهای مین‌گذاری‌شده مسیر عبور قاچاقچیان بوده و با این کار حریم‌های نظامی و عبوری کویر ترسیم می‌شوند. اکنون با گسترش سفر به دل کویر، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان خبر داده که ورود تورهای فاقد مجوز(مجوز نیروی انتظامی و اداره کل میراث‌فرهنگی استان) به بیابان لوت ممنوع است و برپایی تورهای گردشگری به این مقصد باید در چارچوب قوانین پایگاه ثبت‌جهانی بیابان لوت باشد.

کریدور قاچاقچیان

به گفته فعالان بیابان‌نوردی یکی از دلایل اصلی سختگیری‌ها و اعمال محدودیت‌ها در بیابان لوت فعالیت قاچاقچیان انسان و موادمخدر در این بیابان است و درخواست‌های بین‌المللی موجب‌شده تا در برخی مناطق از بیابان لوت مین‌گذاری شود. احسان کرمی، فعال و کارشناس بیابان‌نوردی گفت: سالیان طولانی است که درباره بیابان لوت حاشیه‌هایی وجود دارد اما دلیل اصلی سختگیری‌ها در زمینه بیابان لوت حضور قاچاقچیان انسان و موادمخدر است.

او افزود: پیش از آنکه جاده شهداد به نهبندان احداث شود قاچاق انسان از افغانستان رواج بسیاری داشته‌است. اکنون نیز با وجود جاده‌سازی‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها در آن مکان بازهم قاچاقچیان در این مکان فعالیت می‌کنند. بنابراین سختگیری‌هایی که از سوی نیروی انتظامی برای ورود گردشگران به محدوده‌های مختلف و بخش‌های قرمز در بیابان لوت می‌شود بسیار به جا بوده و برای حفظ امنیت گردشگران و مردم است.

بیابان لوت دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است و هیچ بیابانی در دنیا کلوت‌های این بیابان را ندارد با این همه این بیابان به حدی وسیع و گسترده است که سفر به تنهایی در آن مخاطراتی را ایجاد می‌کند. دکتر پرویز کردوانی، جغرافیدان که به پدر بیابان ایران معروف شده اظهارکرد: امروزه بیابان لوت پیشرفت‌های بسیاری داشته و با احداث جاده در آن گردشگران می‌توانند به راحتی به این منطقه سفر کرده و از مناطق مجاز آن دیدن کنند.

او افزود: بیابان لوت در ۳ استان قرار دارد. قسمت غربی آن در استان کرمان، قسمت شرق و جنوب آن در استان سیستان و بلوچستان و قسمت شمالی در استان خراسان جنوبی واقع شده‌است.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری  را درتورسیم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=48652

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.