تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
2

ایرلند؛ هزارتوی تاریخ و فرهنگ و ادبیات

  • کد خبر : 49055
  • 21 ژانویه 2019 - 14:32
ایرلند؛ هزارتوی تاریخ و فرهنگ و ادبیات

ایرلند؛ هزارتوی تاریخ و فرهنگ و ادبیات در شمال‌غرب قاره اروپا کشوری کوچک با جمعیت حدود ۵ میلیون نفر قرار دارد که ایرلند می‌خوانندش. کشوری با تاریخ ۸ هزار ساله و تمدنی کهن که البته راه صنعتی شدن را نیز طی کرده است. نظام جمهوری ایرلند، پارلمانی است و رئیس‌جمهوری آن برای یک دوره ۷ […]

ایرلند؛ هزارتوی تاریخ و فرهنگ و ادبیات

در شمال‌غرب قاره اروپا کشوری کوچک با جمعیت حدود ۵ میلیون نفر قرار دارد که ایرلند می‌خوانندش. کشوری با تاریخ ۸ هزار ساله و تمدنی کهن که البته راه صنعتی شدن را نیز طی کرده است.

نظام جمهوری ایرلند، پارلمانی است و رئیس‌جمهوری آن برای یک دوره ۷ ساله انتخاب می‌شود و می‌تواند برای دو دوره پیوسته نیز انتخاب شود.

آنطور که در ویکی‌پدیا آمده است، جمعیت ایرلند در طول سال‌های اخیر به مقدار زیادی افزایش یافته ‌است. بخش زیادی از این افزایش جمعیت را می‌توان مربوط به افزایش مهاجرها و بازگشت برخی مهاجران ایرلندی از خارج که به علت بیکاری سالیان گذشته مهاجرت کرده بودند همراه با فرزندانشان که در خارج متولد شده‌اند، دانست. همچنین میزان زاد و ولد در ایرلند دوبرابر مرگ و میر است و این در میان کشورهای اروپای‌غربی غیرمعمولی است.

ایرلند کشور فرهنگ است و نویسندگان و شاعران زیادی را در تاریخ خود دارد، جاناتان سوئیفت،‌ اسکار وایلد، جرج برنارد‌شاو، سیمون هیتی‌شاو، ویلیام باتلر، ساموئل بکت و جیمز جویس از چهره‌های ادبیات ایرلند هستند.

امید به زندگی در زنان ایرلندی ۸۰ و در مردان ۷۵ سال است، مذهب آنها مسیحی کاتولیک، پایتختش دوبلین، پیش شماره‌اش ۳۵۳ و واحد پولش یوروست.

این هفته شما را به دیدن جاذبه‌های گردشگری این کشور کوچک اروپایی مهمان می‌کنیم.

شب‌های دوبلین

دوبلین پایتخت ایرلند یکی از مقاصد گردشگری اروپایی است. به‌ویژه شب‌های دوبلین پر از رنگ است و نور و هیجان و تکاپو. در این شهر انگار مردم شب‌زنده‌داری را دوست دارند و شب‌ها از خانه‌ها‌یشان بیرون می‌زنند. مراکز خرید، سالن‌های موسیقی، تئاتر، موسیقی خیابانی، معماری‌ تاریخی و مراکز تفریحی هر گردشگری را مجذوب خود می‌کنند.

دوبلین در تمام طول سال، آب و هوایی بسیار ملایم دارد. گرمای روزهای تابستان به‌ندرت آزاردهنده می‌شود و زمستان‌ها نیز تقریبا همیشه دمای هوا بالاتر از نقطه‌‌ انجماد قرار دارد. بارش برف در پایتخت خیلی کم اتفاق می‌افتد. اگرچه در برخی از روزهای زمستان می‌توانیم ریزش دانه‌های برف را هم شاهد باشیم. به‌طور کلی آب و هوای این ناحیه خیلی هم بارانی نیست و فصل پاییز را می‌توان خیس‌ترین زمان سال دانست. زمانی که باران می‌بارد، بیشتر به‌صورت ریزش نم‌نم خواهد بود تا اینکه شاهد بارش‌های طغیانی باشیم.

دوبلین در گذشته‌های دور یک‌بار گرفتار طاعون شد و انسان‌های بسیاری را به کام مرگ کشاند. با این وجود شهر به رشد خود ادامه داد و به شکل کنونی درآمد و اینک یکی از زیباترین شهرهای اروپایی است.

 خیابان اُکانل

اُ‌کانل خیابان اصلی دوبلین است؛ مثل خیابان ولیعصر تهران. از جاذبه‌هایی که می‌توانید در دو طرف این خیابان تماشا کنید، باید به دفتر تاریخی اداره‌ کل‌پست، گالری هنری‌ هیو‌لین، منطقه خرید خیابان هنری و بازار پر جنب و جوش خیابان مور، خیابان رنگارنگ تاجران و فروشگاه‌های مختلف اشاره کرد. اگر از این خیابان بازدید نکنید، سفرتان به دوبلین تکمیل نخواهد شد.

کالج ترینیتی

کالج ترینیتی اولین دانشگاهی است که در ایرلند ساخته شده است. کتابخانه‌ای در این دانشگاه وجود دارد که مشهورترین کتاب کِلز را در آن نگهداری می‌کنند. در صورت شرکت در تورهای راهنما، اطلاعات خوبی کسب خواهید کرد. بیشتر راهنماها دانشجویان همین دانشگاه هستند و با مهربانی و حوصله به‌شما درباره این دانشگاه و بخش‌های مختلف آن توضیح می‌دهند.

گالری ملی ایرلند

اگر دنبال آرامش و سکوت هستید و می‌خواهید تجربه‌ای مانند یک مشتاق تاریخ و عاشق‌ معماری و هنر را داشته باشید، حتما به گالری ملی ایرلند سر بزنید. می‌گویند جرج برنارد‌شاو، نمایشنامه‌نویس، منتقد ادبی و مبلغ سوسیالیست ایرلندی‌تبار اغلب اوقات از مدرسه فرار و وقتش را برای بازدید از گالری ملی کشورش صرف می‌کرد. وی به گفته خودش، بیشتر اطلاعاتش را از این گالری یاد گرفت. در این گالری می‌توانید شاهکارهایی زیبا از کاراواجو، توماس گینزبارو، پیکاسو، مونه، رامبرانت، ونگوگ و ورمیر را مشاهده کنید. اگر به نقاشی و هنر علاقه دارید، بازدید از این موزه را فراموش نکنید.

قلعه دوبلین

از آنجایی که این قلعه در سال ۱۲۰۴ ساخته شده است، می‌توان آن را قلب تاریخی و انقلابی دوبلین دانست. این قلعه امروزه ناحیه‌ای به وسعت بیش از ۴۴,۰۰۰ متر مربع را در‌بر می‌گیرد و شامل دو موزه، دو کافه، یک مرکز کنفرانس جهانی، دو باغ، بناهای دولتی و آپارتمان‌های دولتی (مهم‌ترین اتاق‌های دولتی در کشور) می‌شود. این مجموعه در واقع بیشتر یک اقامتگاه دولتی محسوب می‌شود تا قلعه. بد نیست بدانید که دوبلین نامش را از استخر سیاه واقع در یکی از باغ‌های این قلعه گرفته است. بازدید از این مجموعه و دیدنی‌های تاریخی‌اش را در سفر به برلین از دست ندهید.

‌‌بازدید از محوطه‌‌ سبز قلعه رایگان است. اما برای شرکت در تورهای راهنما و بازدید از محیط داخلی باید ۵ یورو بپردازید. اگر دانشجو باشید می‌توانید با ارائه‌ کارت شناسایی معتبر یک یورو تخفیف بگیرید.

کلیسای جامع دوبلین

اگر به ‌دیدن مراسم مذهبی علاقه دارید، حتما سری به کلیسای جامع بزنید. کلیسای جامع مسیح با نام رسمی‌تر کلیسای جامع ترینیتی‌مقدس در سال ۱۰۲۸ ساخته شده است. این کلیسا را می‌توان قلب معنوی دوبلین نامید. کلیسای مسیح یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود. تزئینات داخلی و نمای بنا، ارزش تماشا و صرف کردن وقت‌‌ را دارد، پس بازدید از آن را فراموش نکنید.

پارک سنت‌استفان

چنانچه به دیدن طبیعت و اتراق در فضایی آرام و دلنشین علاقه دارید، پارک سنت‌استفان گزینه خوبی است. می‌توانید با برداشتن یک وعده غذای سرد، یک روز خوب را در این پارک تجربه کنید و از مناظر زیبای آن بهره ببرید، یا اگر به دنبال جایی بی‌سروصدا و آرام یا فقط جایی برای دراز‌کشیدن روی چمن و میل کردن ناهار در دل شهر دوبلین باشید، پارک سنت‌استفان محل مناسبی برای شماست. این پارک که در ضلع جنوبی شهر (درکنار خیابان گرافتون) قرار دارد، الهام‌بخش ساخت سنترال پارک نیویورک (منهتن) بوده است. پارک سنت‌استفان ویژگی‌های زیادی از جمله گیاهان رنگارنگ در کنار مسیرهای پیاده‌روی متنوع، فضای سبز بی‌شمار و برکه‌های زیبا ارائه می‌دهد که تنها با بازدید از این پارک زیبایی آنها را درک خواهید کرد. مهم نیست چند‌بار از این ناحیه دیدن می‌کنید، چرا‌که با هر‌بار حضور در پارک مورد جدیدی را کشف خواهید کرد.

باغ وحش دوبلین

در یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های شهری اروپا (پارک‌فونیکس) می‌توانید باغ‌وحش دوبلین را بیابید که یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های ایرلند است. این باغ‌وحش فاصله‌‌ زیادی از مرکز شهر ندارد، بنابراین می‌توان با پای‌پیاده هم به سمت آن رفت. این مکان حیوانات متنوعی از جمله میمون، ببر، زرافه آفریقایی، گوریل و حیوانات جالب دیگری را درون خود نگه می‌دارد. شاید برای تماشای باغ‌وحش به دوبلین سفر نکنید، اما اگر به همراه خانواده هستید، نباید بازدید از این مکان را از دست بدهید.

تورهای وایکینگ اسپلش

در دوبلین تورهایی راه‌می‌افتد که در آنها با موضوعیت وایکینگ‌ها، با استفاده از وسایل نقلیه‌‌ خشکی و آبی جنگ‌جهانی دوم هم در خشکی و هم از روی آب بهترین جاذبه‌های دوبلین را به شما نشان خواهند داد. اگر کودکی به همراه دارید، احتمالا عاشق کلاه‌خودها، لباس‌های جنگی و بازی‌های تخته‌ای وایکینگ‌ها خواهد شد. خود شما هم قطعا مشتاق یادگیری تاریخ غنی شهر می‌شوید. فراموش نکنید دوربین به همراه داشته باشید، به‌ویژه اگر کودکان خود را به همراه دارید، علاقه‌مند می‌شوند با کلاه‌خودهای وایکینگ‌ها عکس یادگاری بگیرند.

موزه تاریخ طبیعی ایرلند

موزه تاریخ طبیعی ایرلند یک موزه‌ فوق‌العاده‌ عصر ویکتوریایی است که نمونه‌های بسیار جذابی در آن به نمایش گذاشته‌ است. کافی است به فیلم مشهور شب در موزه فکر کنید، تا متوجه شوید در این مکان چه مواردی در انتظارتان خواهد بود. مجموعه‌های داروین هم برای جذب بچه‌ها کافی خواهد بود، حتی خود بنا که اخیرا بازسازی شده است، ارزش بازدید بالایی دارد.

پارک سنت‌آنه

سنت‌آنه، پارک عمومی بزرگ و زیبایی واقع در نزدیکی ساحل حومه‌ شمالی دوبلین است. این پارک در اصل متعلق به خانواده‌ گینس بود. پارک یاد شده تاریخی غنی دارد و واحه‌ای سرسبز را برای بازدیدکنندگان و مردم محلی فراهم می‌آورد. برکه‌‌ اردک‌‌ها، مسیرهای پیاده‌روی، جنگل‌ها، زمین‌های بازی و باغ‌های گل رز محیطی متنوع و زیبا را برای علاقه‌مندان به طبیعت و کسانی که به دنبال آرامش هستند محیا می‌کند. همچنین بناهای ارزشمندی از جمله معبد هرکولانین در طول سال‌ها توسط خانواده‌ گینس و در سراسر پارک ساخته شده‌اند که البته تا حدودی نیاز به تعمیر دارند. بازدید از این پارک را از دست ندهید و در میان گل‌های زیبای آن عکس بگیرید.

دماغه هوث

بعد از چند روز گشت و گذار در شهر، حالا نوبت بازدید از دماغه‌ هوث در کنار دریا است. می‌توانید سوار قطار دارت در طول خط ساحلی خیره‌کننده‌ دوبلین شوید و به سمت شمال و روستای بندری زیبای هوث سفر کنید. بعد از رسیدن به روستا در مسیر سنگی قدم زده و به سمت یکی از رستوران‌ها یا کافه‌های کنار دریا حرکت کنید. در این رستوران‌ها با استفاده از تولیدات محلی غذاهای خوشمزه‌ای می‌پزند که نباید از دست بدهید. اینجا مکانی مناسب برای خوش‌خوراک‌ها و افرادی است که دنبال آرامش و سکوت هستند.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری  را درتوریسم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=49055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.