تاریخ : یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳ 24 ذو الحجة 1445 Sunday, 30 June , 2024
2

ایران یکی از ارزان‌ترین کشورهای مقصد توریسم

  • کد خبر : 55628
  • 21 سپتامبر 2019 - 15:59
ایران یکی از ارزان‌ترین کشورهای مقصد توریسم

ایران یکی از ارزان‌ترین کشورهای مقصد توریسم  مجید روان‌ستان تهران – توریسم پرس – کشور ایران به‌رغم جاذبه‌های مختلف و متنوع گردشگری سهم بسیار ناچیزی در تجارت کل جهان دارد. با وجود ظرفیت بالایی که زیرساخت‌ها و آثار تاریخی و جغرافیایی ایران دارد، سهم ما از این صنعت جهانی بسیار محدود است. سهم گردشگری در […]

ایران یکی از ارزان‌ترین کشورهای مقصد توریسم

 مجید روان‌ستان

تهران – توریسم پرس کشور ایران به‌رغم جاذبه‌های مختلف و متنوع گردشگری سهم بسیار ناچیزی در تجارت کل جهان دارد. با وجود ظرفیت بالایی که زیرساخت‌ها و آثار تاریخی و جغرافیایی ایران دارد، سهم ما از این صنعت جهانی بسیار محدود است. سهم گردشگری در تجارت کل جهان حدود ۷ درصد است و به‌رغم اینکه در ایران جاذبه‌های مختلف و متنوع گردشگری وجود دارد، ایران فقط نیم درصد را در اختیار دارد و برای آنکه بتواند سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی را به عدد ۴/۷ درصد برساند، نیازمند ۲۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش است.

 درآمد صنعت گردشگری

 امروز درآمد صنعت گردشگری با حوزه‌هایی همچون نفت و خودرو مقایسه می‌شود و این در حالی است که میزان ارزش افزوده خلق شده در گردشگری قابل مقایسه با هیچ یک از این صنایع نیست. آمار‌های جهانی نشان می‌دهد امروز بیش از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر در جهان در این بخش و در صنعت گردشگری مشغول به کار هستند و این در حالی است که آمار‌های موجود حاکی از درآمد سالانه این صنعت به میزان یک‌ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است.

 ارزان‌ترین مقصد توریسم

 هرچند با توجه به کاهش ارزش پول ملی ایران، تبعات منفی زیادی در پی داشت، اما در حوزه گردشگری باعث شده که ایران به یکی از ارزان‌ترین کشورهای مقصد توریسم تبدیل شود که متاسفانه ما نتوانسته‌ایم به درستی از این فرصت استفاده کنیم. یکی از دلایل اصلی نبود اقبال توریست‌های خارجی برای ورود به ایران، تصویرسازی‌های غلطی است که برخی رسانه‌های خارجی انجام داده‌اند و باید تلاش کرد که این تصویر غلط برطرف شود.

 ارتقا سهم اقتصاد گردشگری

 افزایش نقش بخش خصوصی واقعی در صنعت گردشگری، با ایجاد تسهیلات و حمایت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در گردشگری یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های بخش خصوصی از دولت است و در کنار آن باید امیدوار بود تدوین سند ملی گردشگری نیز با سرعت بیشتری نهایی شود تا نقش ایران از این صنعت بسیار مهم افزایش پیدا کند. ما باید بتوانیم سهم اقتصاد گردشگری از تولید ناخالص داخلی که چیزی معادل ۸/۲ تا ۳ درصد است را ارتقا بخشیم.

 عراقی‌ها همچنان اول هستند

 در سال‌های اخیر بطور سنتی شهروندان عراق در کنار کشورهایی نظیر جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه و پاکستان بالاترین تعداد ورودی به ایران را داشته‌اند؛ ولی عراق در این سال‌ها در مقایسه با سایر کشورها کماکان مقام اول را در این زمینه حفظ کرده است. البته دولت طی سال‌های اخیر در تلاش بوده که گردشگران خارجی از کشورهای دیگر را هم به ایران باز کند؛ در این زمینه می‌توان به مصوبه هئیت دولت در تیرماه امسال اشاره کرد که این کشور بطور یکطرفه ویزای ایران را برای شهروندان چینی حذف کرد.

 تنش‌های بین‌المللی

 افت شدید پول ملی ایران در مقایسه با ارز کشورهای دیگر طی یکسال و نیم اخیر هم هر چند انگیزه بالایی برای علاقمندان دیدار از ایران مهیا کرد، اما تنش‌های بین‌المللی و همچنین توصیه بعضی دولت‌های خارجی به شهروندان‌شان برای خودداری از سفر به ایران کماکان عراق را در رتبه اول دیدارکنندگان از ایران قرار داد. گردشگران عراقی که به ایران سفر می‌کنند عمدتاً با هدف زیارت (مشهد و قم) یا درمان پزشکی می‌آیند که در سال‌های اخیر گشت‌و‌گذار هم در قالب تور به این مجموعه اضافه شده است.

مطالب دیگر در حوزه گردشگری ر ا توریسم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=55628

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.