تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
2

ایران امن ترین کشور جهان برای گردشگران

  • کد خبر : 48140
  • 06 ژانویه 2019 - 11:07
ایران امن ترین کشور جهان برای گردشگران

رئیس جامعه تورگردانان ایران در گفت و گو با صنعت و توریسم: ایران امن ترین کشور جهان برای گردشگران اولویت گردشگری ایران تبلیغات برون مرزی است / سفر گردشگران خارجی تبلیغات منفی علیه ایران را خنثی می کند ابراهیم پور فرج، مدیر عامل شرکت پاسارگاد تور و رئیس جامعه تورگردانان ایران از سال ۱۳۶۸ با […]

رئیس جامعه تورگردانان ایران در گفت و گو با صنعت و توریسم:

ایران امن ترین کشور جهان برای گردشگران

اولویت گردشگری ایران تبلیغات برون مرزی است / سفر گردشگران خارجی تبلیغات منفی علیه ایران را خنثی می کند

ابراهیم پور فرج، مدیر عامل شرکت پاسارگاد تور و رئیس جامعه تورگردانان ایران از سال ۱۳۶۸ با اخذ مجوز از وزارت ارشاد سابق، بزرگ ترین شرکت ورودی ایران را که در حال حاضر درگاه تمام چارترهای امریکایی، قطار VIP گردشگری عقاب طلایی و… است را در ایران تاسیس کرد. این شرکت تا کنون مجری چندین گروه مسابقه اتومبیل رانی پاریس تا پرسپولیس بوده است در حقیقت بزرگ ترین شرکت تورآور به ایران است که گردشگران بسیاری را از اروپا، امریکا و … با ایده برگزاری چنین مسابقاتی از پاریس به ایران آورده است که انجام پروازهای چارتری از امریکا، اروپا، برزیل و … به ایران نیز از دیگر مصادیق نقش بسیار مثبت این شرکت در توسعه گردشگری ایران است. از دیگر اقدامات این شرکت، مشارکت در موضوع بهره گیری از قطارهای ۵ ستاره از بزرگ ترین دانشگاه های جهان به ایران است که با حرکت از مجارستان در قالب تورهای گردشگری در مسیر اروپا حرکت می کند و به ایران وارد می شود و با اقامت چند هفته ای در ایران حدود ۱۴۰ یا ۱۵۰ نفر گردشگر خارجی را از دانشگاه های بزرگ جهان را به بازار گردشگری ایران جذب می کند در ادامه گفتگوی نشریه صنعت و توریسم را با رئیس بزرگ ترین شرکت ورودی گردشگری ایران می خوانید:

در حال حاضرمهمترین چالش و دغدغه تورگردانان ایران چیست؟

با شرایطی که هم اکنون در آن به سر می بریم و با وجود فشار تهدید و تحریمی که اتفاق افتاده است شاهد افت مجدد توریسم و کاهش ورود گردشگران خارجی به ایران هستیم.

 

ایران امن ترین کشور جهان برای گردشگران

 

چه کارهایی در مقابله با این چالش ها و مشکلات انجام داده اید؟

با تبلیغات منفی که نسبت به کشورمان صورت می گیرد یکی از مهمترین موضوعات گردشگری بحث امنیت کشور میزبان است به طور مثال اگر شما به جایی سفر کنید اولین سوالی که به ذهنتان می رسد این است که آیا مقصدتان امن است یا نه؟ و در مرحله بعد به این موضوع می پردازید که چقدر هزینه کنید یا چند روز بمانید بنابراین مرحله اول امنیت مقصد سفر است که همیشه تلاش کرده ایم ایران را برای گردشگران در سطح جهانی امن جلوه دهیم که در شرایط پیش آمده هم عمده تلاشمان بر معرفی ایران به عنوان مقصد امن گردشگری در جهان است.

نیاز و اولویت کشور ما در جذب گردشگر خارجی چیست؟

همانطور که اشاره کردم اولویت ما است این که بتوانیم ایران را به عنوان کشور امن و به عنوان کشوری که صاحب تاریخ، تمدن و فرهنگ غنی است و طبیعت زیبای چهار فصل و مردم مهمان نواز دارد به جهان معرفی کنیم که در حال حاضر یکی از نیازهای اساسی ما تبلیغات برون مرزی است که بتوانیم خودمان را در کشورهای مختلف بخصوص در عرصه نمایشگاه های بین المللی معرفی کنیم.

به نظر شما تبلیغات ما در عرصه جهانی موثر بوده؟

بله، البته ما سالانه حداقل در ۷ تا حداکثر ۱۱ نمایشگاه در سطح بین المللی شرکت می کنیم و این موضوع در دستور کار جامعه تورگردانان ایران است اما در مقابل این تلاش و حضور ما در نمایشگاه های مستقیم، تبلیغات منفی هم وجود دارد و این به اصطلاح تبلیغات منفی، تحریم ها و تهدیدات مجدد مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد که در بازار گردشگری ایران هم بی تاثیر نیست و صنعت توریسم ایران را تحت تاثیر قرار می دهد بخصوص اخیرا با روی کار آمدن آقای ترامپ و موضوع تهدید ها و تحریم های مجدد تلاش ما در عرصه گردشگری انجام تبلیغاتی است که بتواند اثرات منفی این مسائل را خنثی کند.

اثر نوسان ارز در بازار گردشگری ایران را چطور ارزیابی می کنید؟ برای جذب توریست بیشتر چه تسهیلاتی را فراهم کرده اید؟

نوسانات و متعاقبا گران شدن ارز دارای آثار مثبت و منفی است که اثر مثبت آن به دلیل ورود افرادی است که از کشورهای همسایه وارد ایران می شوند که به خاطر ارزان تر تمام شدن ارز برای این دسته از گردشگران طبیعتا باید تاثیر مثبتی برای افزایش تعداد گردشگران داشته باشد که در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که شمار گردشگران کشورهای مسلمان بخصوص از عراق و بقیه کشورها به ایران افزایش یافته است. اما تاثیر منفی نوسانات ارز آن است که در حال حاضر شرکت های خروجی ما و افرادی که از ایران به خارج سفر می کنند با مشکل روبرو شده اند شما به این نکته توجه کنید که گردشگری یک تعامل فرهنگی است یعنی رفت و آمد قطعا باید هم رفت صورت بگیرد و هم آمد و از طرف دیگر شرکت های تورآور ما باید تلاش کنند که توریست های بیشتری را به ایران وارد کنند، با گران شدن دلار ورود گردشگران به ایران ارزان شده اما خروج گردشگران با مشکل مواجه شده است که البته در حال حاضر با تغییر شرایط و کاهش نرخ دلار و یورو امیدواریم به یک نرخ ثابت برسیم و در بازار گردشگری چه در ورودی ها و چه در خروجی ها به یک تعادل مناسب دست پیدا کنیم. ارزان بودن سبب شده بر فرض گردشگرانی که وارد ایران می شوند با ۱۰۰۰ دلار قبلا می توانستند اقامت یک هفته ای داشته باشند اما در حال حاضر با همان هزینه می توانند۲ هفته اقامت داشته باشند مثلا اگر برای غذا خوردن ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می کردند الان با یک ۱۰۰ دلاری می توانند ۱۰ وعده غذا بخورند که همه این ها مجموعه تاثیراتی است که ایجاد شده و ارزانی خودش بزرگترین تسهیلات است و این تسهیلات برای همه گردشگران فراهم شده که وارد ایران می شوند. اما همانطور که اشاره کردم برای خروج از کشور هم شرکت های توریستی بالاخره با مشکل روبرو هستند که اعتقاد دارم در صورت کاهش نرخ ارز و ثبات آن گردشگران ایرانی هم بتوانند سفرهای خودشان را به خارج از کشور آغاز کنند.

با توجه به این که وظیفه بخش فرهنگی سفارتخانه های ما در خارج از کشور معرفی ایران به جهان است آیا این بخش در معرفی جاذبه های ایران به جهان موفق بوده است یا خیر؟

نه چندان، رایزن های فرهنگی ما بخصوص رایزن های اقتصادی ایران باید فعال تر شوند که این موضوع نیازمند الزاماتی در جهت جذب و ورود گردشگران به ایران است که هم اکنون جامعه تورگردانان ایران در حال مذاکره با چند سفارتخانه از جمله ژاپن و دعوت از ۴۰ الی ۵۰ آژانس بزرگ ژاپنی در راستای راهکارهای افزایش جذب گردشگران خارجی به ایران است که جلسات خوبی در این موضوع برگزار شده است که پیگیری این روند هم چنان ادامه دارد که حتی مکاتباتی با جناب آقای دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه انجام شده است تا با دعوت از سفارتخانه ها و مشارکت با جامعه تورگردانان ایران شرایطی فراهم شود تا بتوانیم ایران را به عنوان یک کشور توریستی معرفی کنیم و همان طور که قبلا اشاره کردم عمده هدف ما خنثی سازی تبلیغات منفی علیه کشورمان است تا با افزایش بهره وری در حوزه گردشگری و ارتقاء سطح همکاری ها با سفارتخانه های اقتصادی و فرهنگی خارجی، گردشگری کشورمان توسعه پیدا کند.

به نظر شما برگزاری نمایشگاه های گردشگری در کشورهای خارجی تا چه اندازه می تواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی موثر باشد ؟

خوب اگر چنانچه موثر نباشد اصلا هزینه ای نمی کنیم و همانطور که می دانید برگزاری نمایشگاه های گردشگری دارای هزینه های بسیار سنگینی است مثلا فرض بفرمایید ما امسال ۱۱ نمایشگاه داریم که یکی از نمایشگاه هایمان در برلین نیازمند هزینه ای نزدیک به ۴۰۰ هزار دلار فقط جهت خرید زمین و ساخت است و آژانس هایمان هم علاوه بر هزینه ساخت هر کدام نزدیک به ۳۰تا ۵۰ میلیون تومان برای هزینه اقامت، بلیط رفت و برگشت پرداخت می کنند پس جهت حضور در یک نمایشگاه بین المللی در خارج از کشور ما نیازمند هزینه ای معادل ۴ الی ۵ میلیارد تومان به نرخ ارز امروز هستیم که قطعا حضور ما در این نمایشگاه ها با وجود این هزینه در رونق بازار گردشگری ایران بسیار تاثیرگذار است.

نمایشگاه بعدی شما در چه زمانی و در کجا برگزار می شود؟تصور می کنم در بهمن ماه نمایشگاهی با حضور ده ها شرکت کننده برگزار می شود که به معرفی توانمندیهای گردشگری ایران می پردازند؟

نمایشگاهی که شما به آن اشاره کردید یک نمایشگاه داخلی است که در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد که اکثر شرکت هایی که در آن حضور پیدا می کنند داخلی هستند اما در حوزه نمایشگاه های بین المللی اخیرا نمایشگاه هایی در ایتالیا، ژاپن و لندن برگزار شده است که حضور شرکت ما در این نمایشگاه ها بسیار پررنگ بوده است و در آینده ای نزدیک هم در نمایشگاهی در اسپانیا و مجددا ایتالیا شرکت خواهیم داشت.

و به عنوان آخرین سوال چشم انداز آینده گردشگری ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

لازم می دانم تاکید کنم که ایران کشوری دارای تاریخ، تمدن بزرگ و فرهنگ غنی و پر باری است و طبیعت زیبا و مردمانی مهمان نواز دارد و در شاهراه شرق و غرب قرار گرفته است که علاقه مندان زیادی در سطح دنیا دارد که علاقه به تاریخ و فرهنگ آن و طبیعت آن دارند پس گردشگران خارجی حتما برای بازدید از جاذبه های گردشگری ایران به کشورمان سفر می کنند و همان طور که مشاهده می کنیم در حال حاضر با کاهش تبلیغات ایران هراسی علیه ایران، شمار گردشگران خارجی به خصوص در ۲ فصل توریستی ایران (بهار و پاییز) افزایش یافته است که در برخی اوقات حتی امکان پذیرش در شهرهای توریست پذیر کشورمان وجود ندارد بنابراین ما آینده گردشگری ایران را بسیار بسیار خوب و خوشبینانه پیش بینی می کنیم و مطمئن هستیم که کشورمان هم از نظر کسب درآمد و هم از لحاظ اشتغال بسیار موفق خواهد بود.

 

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=48140

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.