تاریخ : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ 28 ذو الحجة 1445 Thursday, 4 July , 2024
11

الهام صفوی‌زاده در گفت‌وگو با صنعت و‌توریسم

  • کد خبر : 48857
  • 19 ژانویه 2019 - 11:10
الهام صفوی‌زاده در گفت‌وگو با صنعت و‌توریسم

الهام صفوی‌زاده در گفت‌وگو با صنعت و‌توریسم: برای حفظ طبیعت با خودمان به صلح برسیم الهام صفوی‌زاده را به عنوان مجری رادیو و تلویزیون می‌شناسیم‌. چند سالی می‌شود که او از رادیو و تلویزیون دور است و‌ البته فعالیت‌های هنری‌اش را ادامه می‌دهد‌. صفوی‌زاده در سی و پنجمین جشنواره فیلم‌فجر مجری طرح فیلم خفگی به […]

الهام صفوی‌زاده در گفت‌وگو با صنعت و‌توریسم:

برای حفظ طبیعت با خودمان به صلح برسیم

الهام صفوی‌زاده را به عنوان مجری رادیو و تلویزیون می‌شناسیم‌. چند سالی می‌شود که او از رادیو و تلویزیون دور است و‌ البته فعالیت‌های هنری‌اش را ادامه می‌دهد‌. صفوی‌زاده در سی و پنجمین جشنواره فیلم‌فجر مجری طرح فیلم خفگی به کارگردانی فریدون جیرانی بود‌.

با این هنرمند درباره هنر و محیط زیست سخن گفتیم‌.

خانم صفوی‌زاده چقدر اهل سفر هستید و سفر کردن چه چیزی را به شما به عنوان یک انسان اضافه می‌کند؟

بسیار اهل سفر هستم. لذت زندگی به سفر کردن است‌. انسان در سفر شرایط زندگی دیگران را می‌بیند و با محیط‌های جدید و فرهنگ‌های جدید آشنا می‌شود و تجربه‌ای متفاوت کسب می‌کند، ضمن اینکه انسان با هر سفری که می‌رود، انرژی بسیاری کسب می‌کند و این اتفاق خوبی است.

طی سفرهایی که در کشورمان داشته‌اید، کدام شهر یا منطقه برای‌تان جذاب‌تر بوده است؟

من کیش را بسیار دوست دارم و زیاد به کیش سفر می‌کنم، البته در بین سفرهای داخلی بسیار از رامسر لذت می‌برم. زیبایی‌های طبیعت در این شهر و ‌اطرافش، انسان را به فضایی می‌کشاند که خداوند را نزدیک‌تر احساس کند.

یک پیشنهاد سفر به یکی از مناطق کشور و یک پیشنهاد غذای سنتی و محلی به ما بدهید؟

نمی‌توان قطعی نظر داد‌. این به سلیقه انسان بستگی دارد‌. مثلا من در سفر به یزد یا کاشان طور دیگری لذت می‌برم تا سفر به کیش. همه‌جای ایران زیباست‌. کشوری با چهار فصل و با این همه زیبایی و ‌پویایی و ‌مردم دوست‌داشتنی جاذبه‌های بسیاری دارد. هر‌کسی به هر شهری از کشورمان سفر کند، حتما خاطرات خوبی برایش باقی می‌ماند. درباره پیشنهاد غذا هم غذاهای سنتی کاشان را بسیار دوست دارم‌. میرزاقاسمی هم بسیار خوشمزه است البته اگر خوب طبخ شود‌.

به نظرتان در بحث حفاظت از محیط و جاذبه‌های توریستی کشورمان چه باید کرد که در بین آحاد جامعه حفاظت از محیط‌زیست و جاذبه‌های توریستی و گردشگری که در کشورمان کم هم ‌نیست، نهادینه شود؟ مثلا حتما شما هم مانند بسیاری از هموطنان دیده‌اید که برخی در رعایت مسایل ابتدایی مثل نریختن زباله یا یادگاری ننوشتن روی ابنیه تاریخی هنوز در ابتدای راه هستند یا اینکه در بازدید از اماکن تاریخی برخی به جای اینکه اطلاعاتشان را از آن مکان تاریخی بالا ببرند و یا از آن بنای تاریخی لذت ببرند، بیشتر درگیر این هستند که عکس یادگاری بگیرند‌. مسلما راه حل این مشکل فرهنگ‌سازی است و البته فرهنگ مردم هم در این راستا بالا رفته است اما هنوز برای رسیدن به شرایط ایده‌آل راه‌درازی در پیش داریم‌. شما نظرتان چیست؟

بهتر است فرهنگسازی از خانواده‌ها شروع شود‌. در این صورت شاهد اتفاقات ناگواری مانند شکستن شیشه مغازه‌ها پس از باخت تیم فوتبال محبوبمان نیستیم‌. این یعنی ضعف فرهنگی. وقتی روی تنه درخت یادگاری می‌نویسیم، یعنی ضعف فرهنگی. آلودگی صوتی همه موضوع مهم دیگری است، اینکه به هر دلیلی بوق نزنیم.‌ این موضوع باید از خانواده‌ها و مدارس شروع شود که اثرات مثبتش را ببینیم‌. وقتی مساله ساده‌ای مانند زباله انداختن از اتومبیل را رعایت نمی‌کنیم، به جهان سومی بودن محکوم می‌شویم، چرا جهان اول نباشیم.

انسان ابتدا باید با خودش به صلح برسد و بعد با محیط اطرافش و سپس با صلح و‌ دوستی با خداوند به آرامش می‌رسد و البته متوجه می‌شود که اگر به طبیعت آسیب بزند، به یک زنجیره از هستی آسیب زده است.

در هر حال در بحث فرهنگسازی حفاظت از محیط‌زیست به پروسه آموزش بلند‌مدت نیاز داریم‌. صداوسیما، آموزش و پرورش و‌ خانواده‌ها در این زمینه نقش موثری ایفا می‌کنند، البته خداراشکر نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌ایم و‌ باید این موضوع را به فال‌نیک بگیریم.

چند سالی می‌شود که از رادیو‌ و‌تلویزیون دور هستید‌. از این دوری از رسانه برایمان بگویید.

من تا سال ۹۰ در تلویزیون برنامه اجرا کردم و تا چهار سال پیش هم در رادیو، برنامه جمعه ایرانی را داشتم. با تیم جدید آن برنامه نیز همکاری نکردم چون ترجیح دادم خاطرات خوبم با همکاران قدیمی‌ام در برنامه برایم باقی بماند. من بیست سال در صداوسیما فعالیت کردم ولی شاید بیننده‌ها دنبال افراد جدیدتری باشند. به هر حال این دوری باعث شد تا به فضاهای دیگری فکر کنم و تجربه‌های مختلفی را آغاز کنم از جمله اینکه از طرف دوستان سینمایی پیشنهادهای خوبی شد و به همین دلیل وارد این فضا شدم، البته همچنان صداوسیما را دوست دارم و حتما اگر برنامه خوبی پیشنهاد شود، اجرا خواهم کرد.

چطور شد که به عنوان مجری طرح در فیلم خفگی حضور پیدا کردید؟

من قبلا هم تجربه همکاری با جناب جلیلوند را داشتم‌. آقای جیرانی هم از دوستان قدیمی و خانوادگی ما هستند‌. تصمیم گرفتم در کنار جناب جیرانی در این پروژه باشم و از تجربیاتش استفاده کنم ولی فکر می‌کردم خفگی در جشنواره‌ها بیش از اینها دیده شود و‌ مورد‌توجه قرار بگیرد. به نظرم در حق فیلم بی‌انصافی شد، البته برای کاندیداها و برگزیدگان آرزوی موفقیت دارم.

آیا برای تهیه‌کنندگی سینما هم برنامه کاری دارید؟ اینکه یکی دو فیلم دیگر را به عنوان مجری طرح کار کنید تا بتوانید تهیه‌کننده شوید.

بله، من تهیه‌کنندگی تلویزیون را انجام داده‌ام‌. برای تهیه‌کنندگی سینما نیز برنامه دارم و قصد دارم دوره‌هایی را نیز ببینم.

‌سخن پایانی…

مردم را بسیار دوست دارم و برای‌شان احترام ‌قائل هستم و امیدوارم کارم نزدشان پذیرفته شده باشد.

مطالب دیگر در حوزه مصاحبه با هنرمندان  را درتورسیم پرس دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=48857

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.