تاریخ : دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ 25 ذو الحجة 1445 Monday, 1 July , 2024
4

پنج اثر میراث ناملموس استان گلستان ثبت ملی شد

  • کد خبر : 117022
  • 23 ژانویه 2024 - 14:25
پنج اثر میراث ناملموس استان گلستان ثبت ملی شد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از ثبت پنج اثر میراث‌فرهنگی ناملموس استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش صنعت و توریسم به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری امروز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر گفت: در جلسه اخیر شورای ثبت آثار ناملموس کشور که به ریاست علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و علیرضا ایزدی مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی این وزارتخانه برگزار شد، تعداد پنج پرونده استان در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان خاطرنشان کرد: در این جلسه فن پخت شیرینی سنتی«قاتلاما» قوم ترکمن، فن پخت و کارکرد فرهنگی نان سنتی «اکمک» قوم ترکمن، گزارش اقدامات پاسداری «سیاه دوزی شاهکوه»، بازی بومی محلی «آی ترک گون ترک» قوم ترکمن و کارکرد فرهنگی نقش «ماری گل» در قوم ترکمن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

او همچنین بیان کرد: بررسی مقدماتی این پنج اثر به‌منظور تشکیل پرونده پیشنهادی ثبت در فهرست آثار ملی کشور انجام شد و پس از تائید نظریه اولیه کارشناسی، نسبت به آماده‌سازی و تشکیل پرونده اقدام شد و سپس پرونده تکمیل و به دفتر ثبت آثار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شد. پس از تشکیل پرونده و تائید نهایی آثار پیشنهادی در شورای ثبت آثار، نسبت به ثبت ملی این آثار اقدام شد.

ساوری در پایان یادآور شد: با ثبت این پنج اثر، تعداد آثار میراث ناملموس ثبت‌شده استان گلستان در فهرست آثار ملی به ۱۰۶ اثر رسید.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=117022

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.