تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
3

نقاط حادثه خیزی که فقط شناسایی می شوند

  • کد خبر : 35111
  • 13 آگوست 2018 - 10:25
نقاط حادثه خیزی که فقط شناسایی می شوند

نقاط حادثه خیزی که فقط شناسایی می شوند بیش از ۸۵ سال از احداث جاده کرج – چالوس می گذرد، مسیری که از دل کوه ها و پرتگاه ها می گذرد و زیبایی های خاص خود را دارد. بسیاری از این جاده به عنوان یکی از جاذبه های زیبای دنیا نام می برند، لیکن اگر […]

نقاط حادثه خیزی که فقط شناسایی می شوند

بیش از ۸۵ سال از احداث جاده کرج – چالوس می گذرد، مسیری که از
دل کوه ها و پرتگاه ها می گذرد و زیبایی های خاص خود را دارد.
بسیاری از این جاده به عنوان یکی از جاذبه های زیبای دنیا نام می برند،
لیکن اگر چه در دهه های گذشته تاکنون عملیات تعریض و ایمن سازی
در آن انجام شده، اما حادثه خیزی و نقاط دارای ریسک بالای بروز حوادث
جاده کرج – چالوس هنوز به قوت خود باقی است.
کافی است بارش باران یا برف در این مسیر رخ دهد یا ترافیک آن از حد
تعادل بگذرد، حادثه ها پشت سر هم ردیف می شود و باید برای انتقال
مصدومان دست به دامان امداد هوایی شد.

این جاده جذاب در طول سال روز های پرترافیکی دارد ضمن آنکه نباید از
نقاط حادثه خیز و پرتگاه های آن لحظه ای غفلت کرد چرا که عواقب
ناگواری رقم خواهد زد.
مسافت جاده از کرج تا چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر است که گاهی حدود
یک روز می گذرد تا از مبدا به مقصد رسید و شاید همین وضعیت نابسامان
است که فروشندگان سوخت سیار از موقعیت سود می برند و بنزین یک
هزار تومانی از ۲ هزار تومان فراتربه دست گرفتاران می رسد.

موضوع نقاط حادثه خیز جاده کرج – چالوس را نمی توان نادیده گرفت،
هرچند برخی تعداد آنها را حدود ۲۰ تا ۵۰ نقطه برآورد کرده اند، اما در
مجموع کل جاده از سطح ایمنی لازم برخوردار نیست و شاید تکمیل آزاد
راه تهران – شمال بتواند از حوادث باریک راه تاریخی کرج – چالوس بکاهد.

جاده ملی بودجه ملی می خواهد
رییس پلیس راه البرز در این زمینه گفت: جاده کرج – چالوس با قدمت
بیش از ۸۰ سال یکی از جاده های ملی کشور است که باید نگاه
ملی به آن داشت.
سرهنگ رضا گودرزی افزود: برای ایمن سازی این راه ملی قطعا بودجه
ملی نیاز است که مسئولان ذیربط باید نگاه ویژه ای داشته باشند.
وی اضافه کرد: مسئولان راهداری نیز در زمینه شناسایی و مرمت این
محور تلاش های زیادی کردند اما باید با نگاه کلان تر این مشکلات که
به چند سال برمی گردد مرتفع شود.
وی خاطرنشان کرد که جاده کرج – چالوس به واسطه کوهستانی بودن
دارای پیچ های زیادی است که برخی ازآن ها نیاز به معرفی با علامت های
مختلف و یا اصلاح هندسی هستند.

گودرزی افزود: اکنون ۱۶ نقطه حادثه خیز در جاده کرج – چالوس در
محدوده این استان شناسایی شده که عمده نقاط حادثه خیز در
این محور درمحدوده پیچ ها و ورودی های تونل ها است.
وی خاطرنشان کرد: نصب تابلوهای هشدار دهنده، مقاوم سازی
دیواره تونل ها، ایمن سازی، نصب نیوجرسی در نقاط پرحادثه، نصب
چراغ چشمک زن، هم سطح سازی اختلاف سطح جاده و نصب
روشنایی درنقاط کور از جمله مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.
وی با تاکید براینکه راهکارهای ایمن سازی هرچه بیشتر در این محور
مهم گردشگری یک ضرورت است خاطرنشان کرد که اصلاح نقاط حادثه
خیز در کاهش تصادفات نقش بسزایی دارد.

گودرزی افزود: برای پیشگیری از تصادفات، دوربین های کنترل سرعت
و ثبت تخلفات در نقاط مختلف جاده کرج – چالوس نصب شده است.
مدیرکل راهداری استان البرز نیز در این زمینه گفت: اصلاح هندسی
نقاط حادثه خیز به ویژه در محور کرج – چالوس دغدغه مهم این اداره کل
است. عباس صفری افزود: با برنامه ریزی های انجام شده اصلاحات
هندسی برای کاهش میزان تصادفات در این محور به ترتیب اولویت درحال
انجام است.

وی اضافه کرد: برای شناسایی نقاط حادثه خیز علاوه بر گزارش پلیس،
کارشناسان بخش راهداری علت حادثه در نقاط مختلف را بررسی و نسبت
به رفع مشکل اقدام می کنند.
صفری گفت: گزارش های تصادفات و شناسایی نقاط حادثه خیز به صورت
۲ تا ۵ سال جمع بندی شده و مشخص شده که یکی از علت های مهم
تصادفات درجاده کرج – چالوس انحراف بچپ وسیله نقلیه بوده است.
مدیرکل راهداری استان البرز گفت: اکنون در محور کرج – چالوس اقدامات
فنی درخصوص آشکار سازی نقاط مستعد به ایجاد تصادف انجام شده تا
راننده درهنگام رانندگی در شب بتواند از تابلوهای جناقی، جانپناه و
مسیرنما استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد که همچنین عملیات روشنایی درسه راهی دیزین نزدیک
به ۲ کیلومتر انجام شده و و درحال حاضر نیز ۲ کیلومتر دگر نیز درحال انجام است.
صفری افزود: برای کاهش تصادفات فوتی و جرحی ، گاردریل درمسیرهای
مختلف حذف و دیوار جانپناه جایگزین می شود که اکنون نیز درچندین منقطه
انجام شده است.
وی گفت: از مجموع یک هزارو ۴۰۰ کیلومتر راه استان البرز بیش از یک هزارو
کیلومتر آن روستایی است که بیشترین تردد دراین مسیرها انجام می شود
که باید اعتبار خاص ملی در این زمینه اختصاص یابد.
وی بیان کرد: برخی معتقدند برای انجام کار عمران راه سازی، باید ابتدا آسفالت
کاری انجام شود درحالیکه برای ایجاد راه جدید باید حفاظ و تابلوهای اخباری و
اخطاری نصب و سپس عملیات آسفالت کاری انجام شود.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=35111

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.