تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
1

نصب داربست های سه کارگاه مرمتی در موزه سنگ فارس

  • کد خبر : 11734
  • 24 جولای 2017 - 12:13

سیامک بصیری در گفت وگو با خبرنگار صنعت و توریسم با بیان اینکه تزئینات، بنا و سازه های چوبی عمارت هفت تنان شیراز در حال مرمت است، گفت: با توجه به حساسیت های موجود و مرمت اضطراری این بنای تاریخی، در حال حاضر مرمتگران و کارشناسان حوزه مرمت در قالب سه کارگاه تخصصی در این […]

سیامک بصیری در گفت وگو با خبرنگار صنعت و توریسم با بیان اینکه تزئینات، بنا و سازه های چوبی عمارت هفت تنان شیراز در حال مرمت است، گفت: با توجه به حساسیت های موجود و مرمت اضطراری این بنای تاریخی، در حال حاضر مرمتگران و کارشناسان حوزه مرمت در قالب سه کارگاه تخصصی در این عمارت مشغول کارند.

وی افزود: هم اینک مرمت ۹۵ درصد از بنا با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان و همچنین مرمت سازه های چوبی عمارت نیز با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد و با اعتباری نزدیک به ۶۷ درصد در حال انجام است.

کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: تزئینات خاص و منحصربه فرد این عمارت تاریخی نیز با اعتبار ۴۹ میلیون تومان آغاز شده که در این پروژه، ارسی ها، پنجره ها، تزئینات، گچ کاری بنا و ایوان اصلی مرمت و بهسازی خواهد شد.

بصیری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱۲ پروژه مرمتی و مطالعاتی آثار تاریخی در سطح استان فعال است، افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته، پیشرفت فیزیکی پروژه های مرمتی استان از ۲۰ تا ۹۵ درصد است.

این کارشناس حوزه مرمت استان بر لزوم آشناسازی گردشگران با مقوله مرمت آثار تاریخی تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه اکثر بناهای تاریخی استان به جاذبه گردشگری تبدیل شده و همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است، از این رو با فعال سازی پروژه های مرمتی، بازدیدکنندگان می توانند از نزدیک با نحوه مرمت آثار و چگونگی حفاظت و بهسازی ابنیه و تزئینات بناها آشنا شوند.

بصیری افزود: عمارت هفت تنان که سالهاست به موزه تخصصی سنگ فارس تبدیل شده، یکی از عمارت های تاریخی منحصربه فرد شیراز است که قدمتش به دوره زندیه می رسد.

وی ادامه داد: این بنای ارزشمند جزو نفایس ملی به شمار می رود که وجه تسمیه آن به هفت تنان به دلیل وجود قبر هفت عارف گمنام است که در آنجا مدفون هستند.
بصیری تاکید کرد: این بنای تاریخی ۲ طبقه است و در سال ۱۳۱۰ به شماره ۷۴ در فهرست ملی به ثبت رسیده و هم اینک به یکی از جاذبه های گردشگری فارس تبدیل شده است.

کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: عمارت هفت تنان شباهت بسیاری به عمارت دیوانخانه در محور زندیه شیراز دارد و به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده که قسمت شمالی عمارت ۲ طبقه است و در همین ضلع، تزئینات، سازه های چوبی و ابنیه در حال مرمت است به طوری که در این پروژه ها، ایوان اصلی بنا به صورت کاملا تخصصی مرمت خواهد شد.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=11734

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.