تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
5

موزه هنرهای سنتی و دست بافته‌های داری ترکمن در شهرستان گنبدکاووس افتتاح شد

  • کد خبر : 80857
  • 25 می 2021 - 12:31
موزه هنرهای سنتی و دست بافته‌های داری ترکمن در شهرستان گنبدکاووس افتتاح شد
موزه هنرهای سنتی و دست بافته‌های داری ترکمن در شهرستان گنبدکاووس همزمان باهفته میراث‌فرهنگی و با حضور مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس، مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گلستان وجمعی از مسئولان استانی و شهرستان  افتتاح شد.

موزه هنرهای سنتی و دست بافته‌های داری ترکمن در شهرستان گنبدکاووس افتتاح شد

موزه هنرهای سنتی و دست بافته‌های داری ترکمن در شهرستان گنبدکاووس همزمان باهفته میراث‌فرهنگی و باحضور مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس، مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گلستان وجمعی از مسئولان استانی و شهرستان  افتتاح شد.

به گزارش صنعت و توریسم به نقل از روابط‌عمومی و امورفرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان ، این موزه روز دوشنبه سوم خردادماه سال ۱۴۰۰ توسط محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همراهی عبدالقدیر کریمی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان  گنبد کاووس ،احمد تجری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان،سارا اخوت معاون میراث‌فرهنگی استان،مریم آق آتابای رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری  و صنایع‌دستی شهرستان گنبدکاووس، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر گنبدکاووس افتتاح شد.

۷۴۶ موزه در حال فعالیت در سطح کشور 

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آیین افتتاح این موز خصوصی در شهرستان گنبدکاووس اظهار داشت: در حال حاضر در سطح کشور ۷۴۶ موزه در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۱۷۱ موزه به‌صورت خصوصی و توسط افراد حقیقی ایجادشده است.

وی بیان کرد: خوشحالیم که مردم فرهنگ دوست که نسبت به تاریخ و فرهنگ منطقه خود احساس مسئولیت می‌کنند در عرصه موزه‌داری ورود می‌کنند و با هزینه‌های شخصی موزه‌هایی را ایجاد می‌کنند که می‌تواند منشأ خدمات فرهنگی بسیاری باشد.

کارگر با اشاره به این‌که مهم‌ترین درآمد موزه‌ها از بازدیدکنندگان تأمین می‌شود که شیوع ویروس کرونا و عدم فعالیت موزه‌ها موجب شد تا این اماکن خسارات بسیاری را متحمل شوند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته از شیوع ویروس کرونا ۲۳ میلیون و ۷۵ هزار نفر از موزه‌های دولتی بازدید کردند در حالی‌ که در سال قبل این میزان به ۳ میلیون بازدید کننده رسید.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: درآمد موزه‌های دولتی در سال گذشته  از شیوع کرونا حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود و پیش‌بینی می‌شد با افزایش بهای بلیت و افزایش مخاطبان، در سال ۱۳۹۹ درآمد موزه‌های دولتی به نزدیک ۳۰۰ میلیارد تومان برسد که با شیوع کرونا این مبلغ نزدیک به صفر بود.

افتتاح ۳ موزه و نمایشگاه موقت اشیا تاریخی در استان گلستان

در ادامه احمد تجری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در آیین افتتاحیه این موزه خاطرنشان کرد: در سفر دکتر کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان گلستان به مناسبت گرامیداشت هفته میراث‌فرهنگی، شاهد افتتاح ۳ موزه و نمایشگاه موقت اشیا تاریخی در استان خواهیم بود.

وی بیان کرد: اولین خانه موزه روستایی در روستای فارسیان شهرستان آزادشهر و نخستین موزه خصوصی شهرستان گنبدکاووس با عنوان موزه هنرهای سنتی و دست بافته‌های داری ترکمن با حضور دکتر کارگر به بهره‌برداری می‌رسد.

دارا بودن ظرفیت‌های تاریخی غنی استان گلستان 

تجری با اشاره به این‌که استان گلستان دارای ظرفیت‌های تاریخی غنی است و اشیا تاریخی متنوع با قدمت‌های متنوع در کاوش‌های باستان‌شناسی سطح استان به‌دست‌آمده است، بیان کرد: برای نمایش آثار کشف‌شده در کاوش‌های باستان‌شناسی سال‌های گذشته در سطح استان، امروز نمایشگاه موقت موزه باستان‌شناسی گرگان با همکاری موزه ملی و با محتوای نمایش سفالینه‌های شهر جرجان افتتاح می‌شود و با زمان‌بندی مشخص این آثار در معرض نمایش برای عموم قرار می‌گیرد.

موزه خصوصی هنرهای سنتی و دست بافته‌های داری شهرستان گنبدکاووس به‌صورت خصوصی توسط حصل خانجانی از هنرمندان پیشکسوت رشته بافته‌های داری شهرستان گنبدکاووس و با حمایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی گلستان افتتاح شد. این موزه شامل نمایشگاه فرش‌های ترکمن دارای قدمت تاریخی و همچنین دست بافته‌های این هنرمند رشته بافته‌های داری است.

مطالب دیگر در حوزه میراث فرهنگی‌ها را در صنعت و توریسم دنبال کنید

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=80857
  • نویسنده : صنعت و توریسم
  • ارسال توسط :
  • منبع : اداره کل میراث فرهنگی , گردشگری و صنایع دستی استان گلستان
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.