تاریخ : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ 29 ذو الحجة 1445 Friday, 5 July , 2024
12
بابک نوراله زاده ـ کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی

مشگین شهر با قابلیتهای فراوان گردشگری در انتظار سرمایه گذاران

  • کد خبر : 94312
  • 21 ژوئن 2022 - 9:46
مشگین شهر با قابلیتهای فراوان گردشگری در انتظار سرمایه گذاران
بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به توسعه اقتصادی تلاش می کنند با جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی رشد و توسعه اقتصادی خود را استمرار بخشند و جایگاه بین المللی خود را در جامعه جهانی ارتقاء دهند و تولید ناخالص داخلی خود را به عنوان مهمترین مولفه قدرت اقتصادی و حتی سیاسی روز بروز افزایش دهند و نقش نهادهای اقتصادی را درحمایت از تولید کنندگان و کارآفرینان با هدف رفع مشکل و معظل بیکاری و تحکیم پایه های اعتماد و رفاه اجتماعی نهادینه سازند .

به گزارش صنعت و توریسم به نقل از بابک نوراله زاده :ظرفیت های عظیم گردشگری و منابع خداددادی و توسعه گردشگری بعنوان بخشی از ابعاد توسعه اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی هرکشور در کنار توجه به درآمدزایی  ، اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده و ارز آوری و سایر تغییرات فرهنگی و رفتاری حائز اهمیت است . تمام دولت ها و اکثر مقصدهای گردشگری در تلاش هستند تا بخش مهمی از درآمدهای خود را از این صنعت مردمی و بدون دود تأمین کنند. در سطح کلان کشور ایران نیز با با دارا بودن جذابیت ها و ظرفیت های فراوان و باتدوین راهبرد ها و برنامه های گوناگون ، قابلیت جذب و پذیرائی از گردشگران داخلی و خارجی را داشته و اقدامات مفیدی در این خصوص به انجام رسانیده است . مسلماً توسعه پایدار و هدفمند، زمانی محقق خواهد شد که از قابلیت ها و امکانات موجود به شایستگی استفاده گردیده و تعریف مناسب و واقع گرایانه از وضعیت فعلی و آتی (مطلوب) به عمل آید.

حال صرف نظر از این مقدمه شهرستان مشگین شهرکه درگذشته خیاونامیده می شد دربخش مرکزی استان اردبیل واقع است . این شهرستان با ۷ شهر و ۵ بخش ۱۲دهستان و ۳۱۴ روستا و باوسعتی معادل ۳۸۲۵کیلومترمربع بزرگترین شهرستان استان محسوب شده وبیش از۲۰ درصد ازمساحت استان رادربرمی گیردارتفاع متوسط این شهرستان ازسطح دریا۱۸۳۰ متروبلندترین نقطه آن قله سبلان باارتفاع ۴۸۱۱ متر می باشد.

پیشینه تاریخی :

وجودآثارمختلف ازدوره های مختلف تاریخی ازهزاره های قبل از میلادمسیح وقبل ازاسلام بویژه اشکانیان وساسانیان دال برقدمت تاریخی وتمدنی این شهرستان است .باتوجه به شواهدموجود ازجمله کتیبه ای سنگی که مربوط به   دوره ی ساسانیان است وبقایای قلعه ی مخروبه درجانب شرقی شهرمربوط به دوره ی شاپوردوم ساسانی ومحوطه تاریخی ((شهریری)) درروستای پیرازمیان باسابقه چندین هزارساله ٬اوج قدمت تاریخی وباستانی این شهرستان نمایان ترمی شود. بزرگترین پل معلق ایران ،دشت های زیباوپرگل مانندآق بلاغ ٬پارک جنگلی مشگین شهر ٬ حاتم مشه سی ٬ هوشنگ میدانی ٬ قله زیبا ورفیع ساوالان (سبلان) ٬ بزرگترین ژئوپارک طبیعی کشوروحتی خاورمیانه یعنی شیروان دره سی باهزاران جاذبه طبیعی مانند صخره ها ٬تالاب ها ٬ آبشارها ٬ چشمه ها و نمادهای طبیعی وگیاهان دارویی٬ زیست گاههای مختلف در مناطق مختلف ٬ ییلاق ها و غیره .

تاریخی فرهنگی :

امام زاده سیدسلیمان فخرآباد٬مقبره شیخ حیدر٬گورستان تاریخی انار٬ محوطه باستانی شهریری ٬ کهنه قالا(قلعه کهنه) قلعه قهقهه ٬ حمام ها و پل های تاریخی٬ موزه مشگین شهر و غیره

توریسم سلامت :

مجتمع آب درمانی قینرجه به عنوان گرم ترین آب معدنی جهان ٬ با ۸۶-۸۲ درجه سانتی گراد٬ آب گرم ایلاندو(مجتمع آبدرمانی واقامتی وله زیر) ٬ آبگرم موئیل در روستای هدف گردشگری موئیل ٬ آبدرمانی شابیل با۴۹ درجه سانتی گراد که یکی از چشمه های داغ می باشد . آبگرم قوتورسویی ٬ ملک سویی ٬دودو ٬ آق سو وغیره با خاصیت های عجاب انگیزدرمانی و پزشکی ٬ پیست اسکی و تله سیژشابیل و غیره .

فرصت های سرمایه گذاری  :

۶ منطقه نمونه گردشگری خیاوتاگردولی ٬قینرجه ٬ایلاندو٬شابیل ٬قوتورسویی ٬ شیروان دره سی در این شهرستان مستعدجذب سرمایه گذاران بوده و به عنوان مناطق نمونه گردشگری توسط هیئت محترم دولت مصوب گردیده اند که در۴ منطقه از ۶ منطقه فوق الذکر٬پروژه ها وطرح های موردی گردشگری توسط سرمایه گذران آغازگردیده یادرحال اجراهستندکه آینده درخشانی رادرعرصه گردشگری و رونق همه جانبه شهرستان نویدمی دهند.

مهمترین مزیت های سرمایه گذاری درشهرستان مشگین شهر :

*برخورداری ازموقعیت ویژه جغرافیایی وقرارگرفتن در مسیرجاده ابریشم *مرزمشترک باکشورآذربایجان (باکو) *قرارگرفتن درهمجواری مرکزیت استان صنعتی آذربایجان شرقی (تبریز) *وجودمنابع معدنی غنی و متنوع   *برخورداری ازمنابع و انرژی های نو نیروگاه زمین گرمایی (ژئوترمال)

*نیروی کارارزان قیمت و توانمند دربخش های مختلف اقتصادی   *برخورداری ازشبکه های حمل و نقل جاده ای مناسب ونزدیکی به مرکزاستان

*برخورداری ازسیلو ها  ٬انبارها و سردخانه ها

لذا با در نظر گرفتن ظرفیت های عظیم گردشگری و قابلیت ها و پتانسیل های بالقوه و بالفعل گردشگری در شهرستان مشگین شهر در سالهای اخیر اقدامات و سرمایه گذاریهای کلانی در حوزه گردشگری و توسعه آبهای گرم معدنی انجام یافته و زمینه رابرای سرمایه گذاری با رویکرد حفظ محیط زیست و دیگر بخش های مهم از جمله صنایع دستی ، فرش بافی ، غذاهای سنتی ، محصولات کشاورزی ، زندگی عشایری ، توریسم سلامت ، و توریسم ورزشی فراهم نموده است . امّا در سنوات گذشته و با توجه به حضور گردشگران از اقصی نقاط ایران و تغییرات فرهنگی و رفتاری ، نقش رسانه های جمعی و اجتماعی درشرایط کنونی و تغییر پرشتاپ روش های عمومی ارتباطات بیش از پیش پررنگ تر شده و درحال حاضر با همه گیر شدن و رشد سریع فناوری و تکنولوژی های نوین ارتباطاتی و عجین شدن فرهنگ عمومی مردم شهرستان با سایر آداب و رسوم مناطق دیگر لزوم برنامه ریزی و ارتقاء شاخص های فرهنگی از اهمیت دوچندانی برخوردار بوده و تهیه محتوای حرفه ای رسانه ای با هدف جلب سرمایه گذاران و معرفی جاذبه های گردشگری از اولویت های اساسی می باشد.

نتیجه گیری :

برهمین اساس اجرای طرح ها و تعریف پروژه های جدید در حوزه گردشگری و خلق فرصت های سرمایه گذاری در مناطق مختلف این شهرستان متناسب با استعدادهای بومی آن منطقه با رویکرد صیانت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب بی رویه و تقویت زیرساخت های حمل و نقل ریلی و هوایی و محورهای ارتباطی و استفاده از روش های نوین اطلاع رسانی در بستر رسانه های جمعی و اجتماعی می تواندآغازگر فصل جدیدی در رونق گردشگری و جذب سرمایه گذاران که در نهایت رونق اقتصادی و توسعه عمران و آبادانی را به همراه داشته باشد.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=94312

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.