تاریخ : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ 26 ذو الحجة 1445 Tuesday, 2 July , 2024
2

مرمت پل تاریخی گاومیشان آغاز شد

  • کد خبر : 11420
  • 20 جولای 2017 - 10:54

به گزارش خبرگزاری صنعت و توریسم به نقل از روابط عمومی‌معاونت میراث فرهنگی؛ پل تاریخی گاومیشان واقع در شهرستان دره شهر در استان ایلام به دلیل قرار گرفتن بر روی رودخانه سیمره و استحکام یکی از حیرت انگیزترین پلهای تاریخی غرب کشور است. پل تاریخی و زیبای گاومیشان که بقای آن متعلق به دوران ساسانی است بر […]

به گزارش خبرگزاری صنعت و توریسم به نقل از روابط عمومی‌معاونت میراث فرهنگی؛ پل تاریخی گاومیشان واقع در شهرستان دره شهر در استان ایلام به دلیل قرار گرفتن بر روی رودخانه سیمره و استحکام یکی از حیرت انگیزترین پلهای تاریخی غرب کشور است. پل تاریخی و زیبای گاومیشان که بقای آن متعلق به دوران ساسانی است بر روی رودخانه سیمره پس از تلاقی با رودخانه کشکان ساخته شده است. قوس‌های جناقی آجری و سایر تعمیرات سنگی و نمای فعلی پل بیانگر مرمت این پل در دوران بعد به خصوص دوران اتابک لر کوچک است.

«رویا ارجمند» معاون میراث فرهنگی استان ایلام با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اعتبارات ابلاغ شده و به منظور حفاظت از پل تاریخی گاومیشان مرمت و حفاظت از این اثر تاریخی با تجهیز کارگاه و خرید مصالح توسط اداره میراث فرهنگی استان ایلام آغاز شد.

وی افزود:آواربرداری روی دیوارها و همچنین بخش‌های مختلف بدنه و پایه‌های پل، تهیه و نصب و برچیدن داربست‌های فلزی، مرمت و دوخت و دوز طاق آجری، پایه‌ها و سایر بخش‌های پل، اجرای بندکشی با گچ در نمای دیوار سنگی، استحکام بخشی و ترمیم موضعی بدنه سنگی طاق‌ها با سنگهای حجاری شده و همچنین اجرای دیوار با سنگ لاشه از جمله اقدامات مرمتی است که توسط کارشناسان و مرمت گران صورت می‌گیرد.

پل تاریخی گاومیشان در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۲۲۲توسط سازمان میراث فرهنگی در آثار ملی کشور ثبت شده است. این پل تاریخی از پنج چشمه بزرگ تشکیل شده است که در حال حاضر فقط یکی از این چشمه‌ها سالم است و ارتباط چشمه‌ها با مسیر حرکت آب و طغیان آن محرز است.

پایه‌ها و تکیه گاه‌های اصلی پل مدور و قطور است و مصالح آن از سنگ‌های مکعبی بزرگ و تراشیده در ابعاد مساوی است که به صورت رگ چین به روی هم چیده شده اند و پایه اصلی پل را به وجود آورده است. داخل پایه‌ها نیز از قلوه سنگ و ملاط گچ پر شده و مصالح پل سنگ و ملاط گچ و در سقف تاق‌ها از آجر است که همگی در پیچیدگی این پل نقش دارند.

تاق‌های جناغی، دالانها و راهروها همگی از آجرهایی به ابعاد ۲۰ در ۲۵ سانتی متر ساخته شده است و نمای این پل تاقچه‌های مسدود و باز و موج شکن‌هایی دارد که به وسیله راهروها با چند پل به هم متصل می‌شوند که این نیز حتی در دوران کنونی بسیار مهندسی شده به نظر می‌رسد.

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=11420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.