تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024
2

لاریجانی در نشستی با مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی تاکید کرد: تکمیل ناوگان ریلی با سرمایه گذاری های خارجی

  • کد خبر : 18099
  • 12 اکتبر 2017 - 16:28
لاریجانی در نشستی با مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی تاکید کرد:   تکمیل ناوگان ریلی با سرمایه گذاری های خارجی

تکمیل ناوگان ریلی با سرمایه گذاری های خارجی رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای تكمیل ناوگان ریلی کشــور باید به ســمت ســرمایه گذاری هــای خارجی حرکت کرد. به گــزارش خانه ملت، علی اریجانی در نشستی با سعید محمدزاده مدیرعامل و مسئولان شــرکت راه آهن جمهــوری اســلامی ایران، بــه تقویت مســیرهای پر رفت و آمد […]

تکمیل ناوگان ریلی با سرمایه گذاری های خارجی

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:

برای تكمیل ناوگان ریلی کشــور باید به ســمت ســرمایه گذاری هــای خارجی حرکت کرد.

به گــزارش خانه ملت، علی اریجانی در نشستی با سعید محمدزاده مدیرعامل و مسئولان
شــرکت راه آهن جمهــوری اســلامی ایران، بــه تقویت مســیرهای پر رفت و آمد ریلی از حیث
مسافران اشاره کرد و گفت: لازم است در مسیرهای اصلی همچون تهران-مشهد و اصفهان- شیراز
مسافر بیشتری از طریق ریل جابجا شود که نیازمند تقویت ناوگان اســت.وی در ادامه اظهار داشــت:

باید به سمت ســرمایه گذاری های خارجی حرکت کــرد و تمرکز روی منابع حاصل از مالیات بر ارزش
افزوده تقریبا ســودی ندارد چرا که این منابع صرف هزینه های جاری می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینكه باید به کارخانجات تسهیلات داد تا حمل و نقل خود
را از طریق ریل صورت دهند، خاطرنشان کرد: کارخانجات باید برای ارتباط با راه آهن انگیزه مند شــوند
که طرح های قانونی در این خصوص قطعا با بار مالی مواجه می شود لذا دولت باید اقدام به ارائه لایحه
کند.سعید محمدزاده مدیرعامل شــرکت راه آهــن جمهوری اســلامی ایران در ابتدای این جلســه به
ارائه گزارشی از عملكرد شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت و با بیان اینكه شرکت راه آهن
از ابتدای سال ۹۲ تعرفه خود را افزایش نداده اســت، گفت :ما حتی یک ریال هم حق دسترســی از

مســافر و یا کانتینر نمی گیریم و از سال  ۹۳ تا کنون درآمد ثابتی داریم که بخشی از درآمد از محل هدفمندی

یارانه ها یعنی  ۲۰۰ میلیــارد تومان در ســال ۹۵ و ۲۰ میلیارد تومان از ابتدای امسال بود و البته بخشی نیز

معادل ۱۸۰ میلیارد تومان باید از طریق تهاتر انجام می شــد که مجلس موافقت نكرد.

وی با بیان اینكه سهم قطار از حمل و نقــل عمومی صرفا ۱۰ درصد است، عنوان کرد:
در سال ۹۵ حدود ۲۳ میلیون نفر مسافر جابجایی مسافر داشتیم که با ســرعت حداقلی ۱۴۰ کیلومتر در
ســاعت بوده است.محمدزاده به برخی از دستاوردهای این شرکت اشاره و تصریح کرد: کاهش زمان
مســافرت میان تهران و مشــهد از ۱۲ به ۱۰ ســاعت، افزایش ظرفیت از ۵۵ قطار در روز به ۲۰۰ قطار

و راه اندازی قطارهای ۵ ستاره و قطارهای به مقصد کربا در اربعین ۹۵ از مهم ترین دســتآوردهای این
شرکت بوده است.وی با اشــاره به نرخ هزار تومانی مسیر ریلی تهران- هشتگرد، گفت:
این قیمت برای جذب مســافر است و در حالی که روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر وارد
تهران شــده و به همین میزان نیز خارج می شود، البته برنامه داریم تا پایان برنامه ششم حدود
۵۰ میلیون مسافر حومه ای را منتقل کنیم.

مدیرعامل راه آهن با تأکید بر اینكه باید با سیاست هایی که دولت در نظر دارد به انتقــال ۱۹۵ میلیون
تن بار در سال برسیم، اظهار داشت: متأسفانه در ایران مترو با راه آهن هیچ ارتباطی ندارد در حالی
که در همه جای دنیا این اتفاق رخ داده لذا قصــد داریم در نقاطی مترو را بــا راه آهن مرتبط کنیم که
میدان راه آهن تهران یكی از این مقاصد بوده و در آینده این اتفاق در مشهد، اهواز، اصفهان و شیراز نیز خواهد بود.

وی بر ضرورت انتقــال بارهای دولتی از طریق خطوط ریلی کشور تاکید و عنوان کرد:
مطلوب این است که حداقل دولت مكلف شــود تا بارهای دولتی را به روی ریل بیــاورد اما برخی
مخالفت ها در این زمینه صــورت می گیرد لذا حمل و نقل ترکیبی باید مورد حمایت قرار گیرد چرا که
هرچه بار روی ریل بیاید کشتار جاده ای نیز کاهش خواهــد یافت.معاون وزیر راه و شهرســازی به
مقایسه سهم برخی کشــورها از حمل و نقل ریلی حومه ای پرداخــت و اظهار کرد:

حمل و نقل ریلی آلمان ۵۸ درصــد، انگلیس ۵۳ درصد و ایران تنها ۲ درصد سهم انتقال حومه ای
را دارد که این میزان باید افزایش یابد.

محمــدزاده همچنین ایــران را به لحاظ کریدورهای بیــن المللی دارای موقعیت ممتازی دانســت.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اســامی در پایان با بیان اینكه ترانزیت تا کنــون نیم میلیون تن
بوده که بــه ۵٫۱ میلیون تن باید افزایش یابد، خاطرنشــان کرد: کریــدور ایران با ترکیه با رشد مواجه
بوده و حمل بار در ۶ ماه گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته است لذا باید در بودجه ۹۷ به سیاســت های
بنــد ۲۴ و ۲۵ حــوزه حمل و نقل توجه ویژه شود.
Tourism Press

لینک کوتاه : https://sanattourism.ir/?p=18099

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.